زمان بازگشت ایران به وین

پس از گذشت بیش از سه ماه از انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران کماکان بازگشت این کشور به مذاکرات وین در هاله‌ ای از ابهام است اما امروز مذاکراتی تحت عنوان مذاکرات بروکسل آغاز شد که احتمال می رود به بازگشت ایران به فرمت وین کمک کند.

زمان بازگشت ایران به وین

این در حالی است که کماکان جمهوری اسلامی ایران تنها روزنه امید برای بقای برجام را بازگشت ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی به تعهدات خود به صورت جدی و عملیاتی می ‌دانند.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان اعلام نتایج نشست امروز بروکسل را به زمان پس از بررسی نتایج با دکتر باقری کنی موکول کرد و اظهار داشت:

در خصوص گفتگو های امروز در بروکسل پس از ارزیابی خود با آقای دکتر باقری تصمیم خواهیم گرفت آیا در بروکسل زمان شروع مذاکرات با 4+1 را اعلام کنیم  یا در بازگشت ایشان به تهران، نیازمند مشورت‌ های بیشتر خواهیم بود.

 فرمت اصلی که برای ما وجود دارد گفتگو با چهار علاوه یک است و این فرمت را دنبال می‌کنیم اما ادامه ی بررسی موضوعات حاشیه ای که در فرمت 4+1 وجود داشته به کشور های مقابل باز می‌گردد که چگونه به شکل غیر مستقیم آنرا دنبال کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هرگونه توافق جدید را منوط به بازگشت ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود دانسته و بیان کرد:

درخصوص پیش‌بینی هرگونه توافق جدید یا بازگشت طرف ها به تعهداتشان همانطور که بار ها اعلام کردم بخشی که به آمریکا باز می گردد باید آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا نشان دهد که اراده جدی برای بازگشت به برجام دارد ما مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیستیم، مهم این است که نتیجه این بازگشت آیا به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود یا نه؟

 آیا آمریکا در راستای رفع تحریم‌ ها باز خواهد گشت یا در راستای ایجاد محدودیت‌ های جدید؟

 ما فرض را بر این اساس گذاشتیم که بایدن حسن نیت دارد اگر چنین است حداقل آقای بایدن به نشانه کوچک حسن نیت خود 10 میلیارد دلار از اموال و دارایی‌ هایی که متعلق به ایران است را آزاد کند، در شرایطی که ایران در حال مبارزه با کرونا است.

 شخصا معتقدم اگر آقای باید اراده جدی دارد باید به منصه ظهور برساند و باید باور کنیم آمریکایی‌ ها در لغو تحریم‌ ها جدی هستند اگرچه آنچه که تعیین کننده است میز مذاکره و هنر دیپلماتیک طرف ایرانی در کنار سایر طرف‌ های مذاکره است اما نتیجه آن بستگی به روند مذاکرات و نیاز به طرف های ما و جدیت آنها دارد.

وی افزود:

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یک روش ناپسند دارند که به جای اینکه بخواهند در ظرفیت ملی خود با مقامات ما ملاقات کنند در بعضی موارد درخواست می کند سه سفیر با وزیر خارجه در وزارت خارجه یا خارج از ایران ملاقات کنند و متاسفانه پس از این نشست ها بیانیه ای از جانب خود منتشر می کنند.

ما چه در بروکسل و چه در تهران از آلمان، انگلیس و فرانسه به صورت جداگانه برای مذاکره استقبال می‌کنیم اما مذاکره با هر سه کشور را در کنار روسیه و چین فرمت مطلوب می‌دانیم.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان