غم نان در افغانستان تروریسم را افزایش میدهد

امروز ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ دومین نشست وزرای امور خارجه کشور های همسایه افغانستان در تهران برگزار شد.

غم نان در افغانستان تروریسم را افزایش میدهد

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:

برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران ترکیبی از حضور 4 وزیر به شکل فیزیکی و دو وزیر به صورت مجازی یک اتفاق مهم است همچنین این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که در این اجلاس تمرکز بر راه حل سیاسی در افغانستان بود ما در این رابطه در جلسه بسته خود بیشتر بحث کردیم.

 وی تاکید کرد:

باید دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود و این دولت با مشروعیت بین‌المللی بدون محبوبیت داخلی به وجود نخواهد آمد و همه کشور های همسایه باید تلاش کنند تا دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود همه ما بر این مسئله تاکید داریم که باید کشور های همسایه و جامعه جهانی کمک کنند تا هیئت حاکمه سرپرستی در افغانستان دیگر اقوام را در حکومت سهیم کند و تمامی افغان ها با وحدت ملی در کشور خود از این مرحله سخت که 20 سال اشغال و جنگ افروزی آمریکا را تجربه کردند خارج شوند.

با تمام گروه های افغان در تماس هستیم و در سطح امنیتی با هیئت حاکمه سرپرست در افغانستان تماس و گفتگو داریم.

سفیر ایران با وزیر امور خارجه هیئت حاکمه افغانستان ملاقات کرده و نگرانی‌ های خود را به هیئت حاکمه سرپرستی در افغانستان اعلام کردیم، تدابیر لازم را برای مدیریت موج احتمالی آوارگان در فصل سرما به ایران لازم میدانیم و نگرانی در حوزه امنیت مرز ها و احتمالاً تشدید قاچاق مواد مخدر را بیان کردیم.

در عین حال مسئولین و حاکمان افغانستان را متوجه این نکته کردیم که اقدامات تروریستی در افغانستان نباید باعث مخاطره امنیت کشور های همسایه شود.

آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان تمامی فرمت های نشست ها پیرامون افغانستان که منجر به صلح ثبات و امنیت در این کشور شود را اثربخش دانسته و بیان کرد:

فرمت مسکو با حضور نمایندگان ویژه کشور های مختلف در منطقه ما در مسکو شکل گرفت دور اول این گفتگو ها هفته گذشته انجام شد و از طرف ما جناب آقای کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به همراه مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه جناب آقای دکتر موسوی شرکت کردند ما هر فرمتی را که به تحقق صلح، ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند مثبت و سازنده می دانیم از مسکو تشکر میکنیم و آقای لاوروف به طور مجازی با نشست وزرای امور خارجه کشور های همسایه ی افغانستان در تماس بودند.

ما بر این باوریم فرمت‌ های منطقه‌ ای به دور از مداخلات خارجی هر چه بیشتر تقویت شود می تواند این پیام را داشته باشد که مسئله منطقه توسط اهل منطقه قابل حل و فصل است.

وی افزود:

ما در جلسه بسته ی خود موضوع عضویت ناظر نماینده اتحادیه اروپا در فرمت اجلاس همسایگان اتفاق نظر در جلسه وجود نداشت و برای عضویت هیئت حاکمه به سرپرستی طالبان منوط بر اینکه همه نمایندگان اقوام اصلی افغانستان در حال حاضر این فرمت مورد توجه قرار بگیرد و در نشست بعدی حضور پیدا کنند اجماع اولیه حاصل شد اما بررسی جزئیات بیشتر به نشست کارشناسان ارشد و نمایندگان ویژه افغانستان در کشورهای همسایه که قبل از نشست سوم همسایگان در پیکر برگزار خواهد شد بررسی می شود اما اصل ایده ی حضور نمایندگان افغانستان در نشست همسایگان به عنوان مخاطب اصلی مورد اجماع بود.

با توجه به اینکه در افغانستان وارد زمستان و فصل سرما می شویم و به ویژه به دلیل وضعیت اقتصادی آشفته افغانستان که می تواند باعث آشفتگی های اجتماعی در این کشور شود و به تبع آن ثبات و امنیت افغانستان را بیش از پیش مورد تهدید قرار دهد، این وضعیت می‌تواند شرایط را فراهم کند که جوانان و مردمی که در افغانستان غم نان دارند به سمت گروه‌ های تروریستی بروند و عضو آن ها بشوند لذا تأکید جلسه بر این بود که هم کشور های همسایه، هم جامعه جهانی و هم سازمان ملل و سایر سازمان‌ های منطقه‌ ای و بین‌المللی بسیجی برای ارسال کمک‌ های انسان‌ دوستانه در افغانستان داشته باشند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان