رئیس‌جمهور ارمنستان: سکوت ایران درباره جنگ عجیب بود

ایسنا نوشت: رئیس جمهور ارمنستان با تاکید بر این که روابط کشورش با ایران همیشه خوب بوده است، گفت: ایران کشور همسایه ما است. آنچه در زمان جنگ در جنوب ارمنستان رخ داد، ارتباط مستقیم با ایران دارد. این بخش با ایران هم‌مرز است، تعجب‌آور ‌بود اگر ایران به طور کلی در این باره چیزی نمی‌گفت.

رئیس‌جمهور ارمنستان: سکوت ایران درباره جنگ عجیب بود

آرمن  سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان در گفتگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی RBK روسیه، به پرسش‌های ایلیا دورونوف از جمله پرسش‌هایی درباره روابط با ایران، به شرح ذیل پاسخ داد.

پرسش: اجازه بدهید در مورد ایران پرسش کنم. یک سال پیش ما خبری در مورد این کشور نداشتیم و امروز ایران شروع به ایفای نقشی مهم کرده است. ارمنستان روابط خوبی با ایران دارد که نسبت به یک سال گذشته نزدیک‌تر شده است. دلیلش چیست؟

سرکیسیان: اول از همه، من با شما موافق نیستم. روابط ایران و ارمنستان همیشه خوب بوده است. دولت آن کشور نیز برخلاف ترکیه برای حفظ مراکز فرهنگی و مذهبی ارامنه حمایت مالی کرده است و اینکه بگوییم روابط ما بهتر شده است ...

پرسش: به هر حال تصور وجود دارد که پس از جنگ روابط نزدیک‌تر شده است.

سرکیسیان: ایران کشور همسایه ما است. آنچه در زمان جنگ در جنوب ارمنستان رخ داد، ارتباط مستقیم با ایران دارد. این بخش با ایران هم‌مرز است، تعجب‌آور می‌بود اگر ایران به طور کلی در این باره چیزی نمی‌گفت.

پرسش: فکر می‌کنم ایران نگران استقرار ترکیه نیز هست.

سرکیسیان: ایران می‌تواند نگران خیلی چیزها باشد، بنابراین این حق آنهاست که نظرشان را بیان کنند و ما باید به آن گوش دهیم. به خواست خداوند، سایر بازیکنان منطقه هم این نظر را بشنوند. نکته این است که پس از جنگ، بسیاری شروع به صحبت کردند که در طول جنگ دریافت حمایت بین‌المللی از سازمان‌ها و دولت‌های مختلف که فعالانه از ایده پایان جنگ حمایت می‌کردند بسیار دشوار بود. البته کشورهایی بودند که خیلی دوست بودند، مثل فرانسه که نگران بود و آن را نشان می‌داد. اما از نظر فعال بودن در مورد سایر کشورهای اروپایی نمی‌توانم همین را بگویم و در حال حاضر پس از جنگ، همه فعالانه شروع به صحبت کرده‌اند.

 دفتر دادستانی ارمنستان نیز روز جمعه در بیانیه‌ای با انتشار آماری درخصوص مبارزه مشترک ایران و ارمنستان با قاچاق مواد مخدر نوشت که اتهامات وارده توسط الهام علی‌اف به ایران و ارمنستان «بی‌اساس» است.

علی‌اف چندی پیش در کنفرانسی آنلاین مدعی شده بود که «ایران و ارمنستان سال‌ها از خاک ناگارنو-قره‌باغ برای قاچاق موادمخدر به اروپا استفاده می‌کردند».

نیکول پاشینیان پیش از این تاکید کرده بود که ایران و ارمنستان به طور مشترک در حال مبارزه با قاچاق مواد مخدر هستند. وزارت خارجه ایران نیز چندی پس از صحبت‌های علی‌اف، این ادعاها را تکذیب کرد.

دفتر دادستانی ارمنستان در بیانیه امروز خود تصریح کرد که در سال 2020 سیزده پرونده کیفری در مرز ایران و ارمنستان برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد و علیه 14 شخص اعلام جرم شده است. در این بیانیه همچنین آمده است که در نه ماهه نخست سال 2021، تحقیقاتی درخصوص 12 پرونده انجام گرفته و اتهاماتی علیه 24 شخص مطرح شده است.

در انتهای بیانیه دادستانی ارمنستان آمده است: تمامی این اطلاعات تایید می‌کنند که اتهامات مطرح شده توسط الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان ارتباطی با واقعیت ندارند و ساختگی هستند. این اتهامات که فاقد داده‌های واقعی بوده و هدف‌شان بی‌اعتبار کردن ایران و ارمنستان است، از ابتدا محکوم به شکست بوده‌اند. این اتهامات برای پنهان کردن این حقیقت است که آذربایجان خود یک کشور ترانزیت برای قاچاق مواد مخدر محسوب می‌شود.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان