از هویت نامشخص تا ریتم مناسب/ کیفیت دورهمی خداداد و ستاره‌های سرخابی

روزنامه خراسان نوشت: قسمت اول برنامه فوتبالی «یازده»، با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی و مجتبی جباری چه کیفیتی داشت؟

از هویت نامشخص تا ریتم مناسب/ کیفیت دورهمی خداداد و ستاره‌های سرخابی

روز پنج شنبه قسمت نخست برنامه اینترنتی «یازده» پخش شد. در این برنامه 74 دقیقه‌ای که با اجرای خداداد عزیزی و حضور علی کریمی، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری و اشپیتیم آرفی به عنوان چهار مهمان ثابت جلوی دوربین رفت، فوتبالیست‌های سابق به عنوان کارشناس درباره مسائل مختلف فوتبال ایران صحبت کردند و سه مسئله این روزهای فوتبال ایران بررسی شد. این برنامه که در تابستان امسال و با حضور همین مهمانان، در یک قسمت ویژه به مناسبت شهرآورد استقلال و پرسپولیس پخش شده بود، قرار است هر هفته منتشر شود.

ستاره‌های پرطمطراق

مهمانان برنامه با کمی اغماض، بالاترین عیاری را دارند که می‌توان از یک برنامه فوتبالی انتظار داشت. خداداد عزیزی به عنوان یکی از بازیکنان تاریخ‌ساز تیم ملی ایران که در میان عامه مردم، بسیار محبوب است و شخصیت دوست‌داشتنی دارد، اجرای «یازده» را بر عهده گرفته. او که در ماه‌های اخیر، در «شب‌های مافیا» وجه دیگری از هوش خود را به نمایش گذاشت، این جا نیز گفت‌وگو را به طور کامل در اختیار دارد و با کاریزمای ناشی از کسوت و محبوبیت، در بالاترین جایگاه «یازده» قرار می‌گیرد. علی کریمی به عنوان مرد سال فوتبال آسیا و اسطوره پرسپولیس، مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان به عنوان ستاره‌های بسیار محبوب استقلال و بازیکنان شاخص تیم ملی و در نهایت اشپیتیم آرفی با لهجه و سابقه قابل توجه، یک تیم کامل و جذاب را تشکیل می‌دهند. وزن ستاره‌های «یازده» بسیار بالاست و تعادل تعلق آن‌ها به دو تیم سرخابی نیز حفظ شده است. برنامه از این لحاظ چیزی کم ندارد.

ریتم مناسب

با توجه به قسمت اول، می‌توان گفت دست‌اندرکاران «یازده» برنامه‌ای خوش‌ریتم و با آیتم‌های فراوان تدارک دیده‌اند که مخاطب را خسته نمی‌کند. علاوه بر آن که تعداد گفت‌وگوهای این برنامه زیاد است، در عین حال در هیچ بخشی از برنامه، یک مهمان حضوری یا اسکایپی، متکلم وحده نیست. «یازده» از این لحاظ یاد و خاطره «90» عادل فردوسی‌پور را زنده می‌کند که حتی در گفت‌وگو با مهمانان حضوری نیز اختصار را رعایت می‌کرد و از نظر ریتم، به مثالی برای برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده بود. 

هویت نامشخص برنامه

«یازده» در بخش‌هایی بامزه و شیرین است و شوخی‌های زیاد میان مهمانان را به نمایش می‌گذارد؛ در عین حال این برنامه از یک عیب مهم رنج می‌برد. به نظر می‌رسد هویت این برنامه چندان مشخص نیست و بین یک دورهمی رفاقتی و بامزه میان چند فوتبالیست بازنشسته و یک برنامه تحلیلی چالشی در نوسان است. قسمت اول، نه آن‌طور که خداداد عزیزی در ابتدای آن مدعی شد، چالشی بود و نه آن‌طور که در بخش کل‌کل میان اشپیتیم و آندو به نظر می‌رسید، طنز. مشخص نیست این دوگانگی، حاصل تلاش دست‌اندرکاران برنامه برای راضی کردن همه طیف‌های مخاطبان بوده یا علتی دیگر داشته است.

سوژه‌هایی که نمی‌توان تکرار کرد

نکته مهم دیگر درباره «یازده»، این است که اگرچه این برنامه در قسمت اول، بخش‌هایی درباره ماهی علی دایی و تمدید احتمالی قرارداد اسکوچیچ داشت، اما به نظر نمی‌رسد فوتبال ایران برای هر هفته، سوژه‌هایی چنین جذاب و جالب در اختیار برنامه قرار دهد. سوژه اسکوچیچ مدت‌هاست که وجود دارد و سوژه ماهی علی دایی نیز که یک اتفاق استثنایی است، در عین حال که متعلق به 11-10 روز پیش از پخش برنامه بود. این ایراد بیش از هرچیز به تیم سردبیری برنامه وارد است که به نظر می‌رسد در ادامه کار سخت‌تری برای سوژه‌یابی و جذب مخاطبان خواهد داشت.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان