کیوسک بین الملل تابناک

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام، بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت، هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر، بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا و تأکید روسیه، هند و چین بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام/ بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت/ هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر/ بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

کیوسک بین الملل تابناک: اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام، بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت، هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر، بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا و تأکید روسیه، هند و چین بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام

«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی آمریکایی «ان پی آر» طی ادعاهایی به لفاظی درباره مذاکرات احیای برجام در وین در آستانه از سرگیری آن در 8 آذر پرداخت.

رابرت مالی با اشاره به سفرش به کشورهای منطقه در خاورمیانه از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، درباره اظهارات کشورهای مذکور درباره احیای برجام گفت که این کشورها خواهان بازگشت ایران به برجام هستند که در این صورت روابط سیاسی و اقتصادی خود با تهران را گسترش خواهند داد اما چنانچه ایران از این کار خودداری ورزد، این فرصت را از دست خواهد داد.

پیام فوق مسئله‌ای است که در 8 آذر به طرف ایرانی مخابره خواهد شد و مالی در این باره ادامه داد که کشورهای عرب که در ابتدا نسبت به این توافق مردد بودند، اکنون آماده بازگشت آمریکا به این توافق هستند.

مالی سپس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع رژیم صهیونیستی درباره احیای برجام، گفت که نمی‌توان این مسئله را پنهان کرد که این رژیم همچنان مخالف این توافق است، اما باید این مسئله نیز ذکر شود که کسانی در داخل این رژیم شامل مقامات سابق می‌گویند که خروج آمریکا از این توافق اشتباه بزرگی بود.

نماینده ویژه آمریکا ادامه داد که به نظر وی صهیونیست‌ها مایلند که آمریکا به توافق برنگردد، اما همزمان این نکته را نیز مشخص کرده اند که در صورت بازگشت آمریکا به این توافق، تلاشی برای جلوگیری از آن نخواهند کرد و چنانچه ما به توافق برنگردیم و اگر ایران آماده نباشد، آنها از ما خواسته اند که همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم که البته این مسئله خواسته ما نیز است.

وی همچنین درباره ترور شهید فخری زاده توسط عوامل صهیونیست و اثرات آن در مذاکرات احیای برجام، گفت که نمی‌خواهد تمرکزش را بر آنچه ممکن بوده یا نبوده در ایران اتفاق بیفتد، بگذارد چرا که تمرکز بر روی دیپلماسی است و اینکه آیا ایران به توافق بر می‌گردد یا خیر. اما چنانچه ایران نخواهد این کار را انجام دهد، که در شرایط فعلی این چنین به نظر می‌رسد، بدیهی است که شاهد تلاش‌هایی از نوع دیپلماتیک یا نوع دیگر برای رسیدگی به جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران خواهیم بود.

مالی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جدید دولت ایران و بی اعتمادی آن نسبت به آمریکا و تاثیرش در مذاکرات آتی، گفت موضع آمریکا در این زمینه تغییری نکرده و باید ببینیم که موضع ایران چه تغییری کرده است. این ایران بوده است که طی پنج ماه گذشته از بازگشت به میز مذاکره خودداری کرده و اقداماتی را که نباید، انجام داده است. آمریکا فقط در 8 آذر به میز مذاکره بر می‌گردد. پس باید دید آنها در روز مذاکره چه خواهند گفت. باید عجله کرد تا مسائلی را که در پایان دور ششم مذاکرات ناتمام مانده به سرانجام رساند چرا که وقت دارد از دست می‌رود و این مطلوب ما نیست.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخی بندهای برجام و انقضای آنها و اینکه زمان بیشتری با توجه به خروج آمریکا از این توافق نیاز است یا خیر، گفت که با خروج از توافق، دردسرهای مرتبط با این مسائل را به جان خود خریدیم. هدف ما این بود که زمانی که بر سر این توافق مذاکره کردیم، در اجرایش موفق شویم. برخی احساس می‌کنند که هر دو طرف می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و سپس برای پرداختن به بسیاری از مسائل دیگر با ایران، از جمله جنبه‌های برنامه هسته‌ای آن‌ها، بر روی آن تمرکز کنیم. این همان چیزی بود که ما امیدوار بودیم انجام دهیم.

مالی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد نحوه و ساز و کار مذاکرات در وین گفت که وی و هیئت همراه در هتلی خواهند بود و منتظر می‌مانند تا گزارشی که دیگران یعنی کسانی که ایران موافقت می‌کند با آنها صحبت کند، را بشنوند. البته طرف آمریکایی بارها به طرف ایرانی گفته که این راهش نیست و اگر آنها می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند، باید رو در رو مذاکره نمایند.

بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت

بیانیه رسمی اولین نشست کمیته مشترک بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران راجع به تحقیقات حمله تروریستی علیه سرداران شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان با تصویب 5 بند منتشر شد.

در بیانیه رسمی مشترک منتشر شده که به امضای «مسلم متعب» رئیس سازمان انتظامی قضات عراق و «سید مصطفی سید اشرفی» معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای بین الملل در بغداد به تاریخ 3 و 4 آذرماه رسیده، 5 بند درباره پیگیری و مجازات عاملان و آمران ترور سرداران مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آنان در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد مورد موافقت دو طرف واقع شده است.

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام/ بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت/ هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر/ بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

در این بیانیه آمده است: در پایان این دور از نشست مقرر گردید:

1-کلیه تدابیر قضایی و حقوقی ممکن برای تعقیب و مجازات عوامل و عناصر دخیل در جنایت ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان به ویژه عوامل و عناصر آمریکایی دخیل در این حادثه اتخاذ گردد.

2-همکاری دوجانبه برای تکمیل تحقیقات قضایی در حال انجام دو کشور، تداوم و ارتقا یابد.

3-از تمامی ظرفیت های موجود در راستای ارائه و تکمیل اطلاعات مورد نیاز بر مبنای «موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور کیفری بین دولت جمهوری عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران» و نیابت های قضایی صورت گرفته، استفاده شود.

4-فعالیت کمیته مشترک تحقیقات تا حصول اطمینان از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در تحقیقات قضایی صورت گرفته، در اسرع وقت، در دو کشور تداوم یابد.

5-دور بعدی نشست کمیته مشترک تا یک ماه آینده در تهران برگزار شود.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق روز چهارشنبه گذشته از «سید مصطفی سید اشرفی» معاون دادستان و سرپرست دادسرای امور بین الملل تهران که در راس هیاتی قضایی برای پیگیری جنایت ترور سرداران شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وارد بغداد شد، استقبال کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ششم شهریور ماه گذشته که برای شرکت در نشست حمایت منطقه ای از عراق وارد بغداد شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: وزارت امور خارجه، پیگیر حقوقی و بین المللی ترور فرماندهان شهید مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس فرمانده الحشد الشعبی خواهد بود.

امیرعبداللهیان که برای ادای احترام به این دو سردار مقاومت در محل یادمان آنها در حومه فرودگاه بغداد حضور یافته بود، اظهار داشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیگیر جدی حقوقی و بین المللی طرف هایی است که به نام دولت آمریکا و کاخ سفید آشکارا اقدام تروریستی علیه این قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم انجام دادند.

در سفر سال گذشته هیات عالی قضایی ایران به عراق، در مورد پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تصمیم گرفته شد که کار گروه‌های فعال در دو کشور در این پرونده، همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و این موضوع پیگیری جدی شود.

توافقنامه بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و شورای قضایی عراق در مورد برگزاری نشست مشترک هیات تحقیقات در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی، 21 اسفند سال 1399 صورت پذیرفت.

«کاظم غریب آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران نیز دوشنبه 24 آبان در نشست شورای عالی قوه قضاییه از برگزاری نخستین جلسه کمیته تحقیق مشترک پرونده ترور شهید سلیمانی در روزهای سوم و چهارم آذر ماه سال جاری در کشور عراق خبر داده بود.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و نیز تعدادی از همراهان آنها بامداد جمعه 13 دی‌ سال 1398 در پی حمله تروریستی بالگردهای آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا دستور مستقیم این اقدام تروریستی را صادر کرده بود.

هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر

نماینده دائم مراکش در سازمان ملل تاکید کرد که الجزایر با آغاز تنشی علیه کشورش در تلاش است از وضعیت اقتصادی و اجتماعی سخت خود فرار کرده و آن را پنهان کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عمر هلال، نماینده مراکش در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی "نیوزلوکس" اظهار کرد: الجزایر به جای اینکه اشتباهات خود را متوجه شود، به شدت تلاش می‌کند مراکش را مقصر تمامی مشکلات خود نشان دهد اما خوشبختانه مردم الجزایر این کمپین روزانه بدنام‌سازی را همراهی نمی‌کنند.

عمر هلال در ادامه گفت: با وجود تمامی اتهام‌های دروغین و تنشی که الجزایر به راه‌ انداخته، مراکش موضعگیری مسؤولانه‌ و متفکرانه‌ای را در پیش گرفت زیرا مراکش کشوری نیست که جنگ را ترجیح دهد بلکه کشوری صلح‌طلب است.

نماینده دائم مراکش در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره تنشی که الجزایر به راه انداخته و اینکه آیا قصدی برای آغاز جنگ در منطقه دارد، گفت: واقعا دوست دارم این اتفاق هرگز نیفتد.

این دیپلمات مراکشی افزود: مسؤولیت اول الجزایر برای ایجاد و استمرار مناقشه بر سر منطقه صحرا در سطح بین‌المللی شناخته شده است و مخالفت آن با ازسرگیری سلسله نشست‌ها در واقع فراری رو به جلو است که کشورهای عضو چه اینجا در نیویورک و چه در پایتخت‌های جهان، آن را متوجه نمی‌شوند.

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام/ بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت/ هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر/ بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

او در ادامه گفت: آنجا این سوال را مطرح کردند، چگونه تنها کشوری که برای یک گروه مسلح جدایی‌طلب سلاح و بودجه فراهم کرده و کمپین دیپلماتیکی برایش به راه می‌اندازند، در سلسله نشست‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی مورد قبول همه طرف‌ها، از تعهدات خود فرار می‌کند؟

عمر هلال در ادامه تاکید کرد: مراکش هنوز بر این باور است بدون مشارکت سازنده و مسؤولانه الجزایر هیچ راه‌حلی برای این مشکل وجود نخواهد داشت و مراکش که عالی‌ترین مقام آن حمایت خود را از دبیرکل سازمان ملل و استفان دی‌میستورا، فرستاده شخصی او اعلام کرده، همچنان به روند سیاسی پایبند است.

او به سخنرانی محمد ششم، پادشاه مراکش در بیست و دومین سالروز تاج‌گذاریش و دعوت او از الجزایر برای همکاری بدون شرط جهت تقویت روابط دوجانبه‌ای بر اساس اعتماد، گفتگو و حسن همجواری اشاره کرد و گفت: متاسفانه این طرح بدون جواب ماند.

رئیس مجلس سنای الجزایر عصر پنج‌شنبه گفته بود که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به مراکش، الجزایر را هدف قرار داده بود و دشمنان بیش از پیش برای ضربه زدن به الجزایر با هم متحد می‌شوند.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و عبداللطیف الودیی، وزیر دفاع مراکش روز چهارشنبه در رباط یک توافقنامه امنیتی را امضا کردند که بر اساس آن مراکش از این رژیم سلاح دریافت می‌کند.

بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

سفیران روسیه و چین در آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، نشست به اصطلاح دموکراسی به میزبانی آمریکا را محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا و «کین گانگ» همتای چینی او در این بیانیه آورده‌اند: «ایالات متحده نهم و دهم دسامبر میزبان نشست آنلاین دموکراسی خواهد بود تا خود را در جایگاهی قرار دهد که مدعوین را ‌"کشور دموکراتیک" خطاب کرده و تعیین کند چه کشورهایی مستحق چنین برچسبی نیستند».

در این بیانیه آمده است: «آمریکا در این اقدام که ساخته ذهنیت جنگ سرد خود است، تقابل ایدئولوژیک را تشدید کرده و در جهان شکاف ایجاد خواهد کرد و خط‌های تفرقه جدیدی ترسیم می‌کند».

دیپلمات‌های روسیه و چین افزودند: «این روند با تحولات جهان مدرن در تناقض است. ممانعت از شکل‌گیری معماری چندمرکزی جهانی غیرممکن است اما این امکان وجود دارد که آن را تحت فشار قرار دهند. چین و روسیه با این حرکت قویاً مخالف هستند».

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام/ بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت/ هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر/ بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

در ادامه این بیانیه آمده است: «کشورها باید بر درست گرداندن امور خود و نه انتقاد از دیگران تمرکز کنند. نیازی به نگرانی درباره دموکراسی در روسیه و چین نیست. دولت‌های خارجیِ به‌خصوص، بهتر است فکری به حال خودشان و اتفاقات داخلی کنند».

پیش از این نیز دولت چین به دعوت دولت آمریکا از تایوان برای حضور در نشست به‌اصطلاح دموکراسی واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه آمریکا نام بیش از صد کشور جهان را در لیست مدعوین نشست دموکراسی خود گنجانده است.

در این میان نام تایوان که آمریکا مدعی است بنا به قبول داشتن اصل «چین واحد» به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد، در لیست مذکور دیده می‌شود. با این حال چین و روسیه در میان دعوت‌‌شدگان نیستند.

علاوه بر چین و روسیه، اسامی دیگر کشورهای مخالف سیاست‌های آمریکا از جمله بلاروس، مجارستان، کره شمالی، ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز به چشم می‌خورد.

در منطقه غرب آسیا نیز فقط اسامی عراق و رژیم صهونیستی دیده می‌شود و ترکیه به‌عنوان متحد آمریکا در ناتو نیز در این لیست حضور ندارد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دعوت تایوان به این نشست را محکوم کرد و از آمریکا خواست به تبانی با جدایی‌طلبان این جزیره پایان دهد.

روزنامه «گاردین» نیز به نقل از «ژو فنگ‌لیان» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین نوشت، دعوت از تایوان در این نشست «اشتباه» بوده و پکن «با هرگونه تعامل رسمی بین ایالات متحده و منطقه تایوان چین مخالف است».

این مقام دولت چین افزود: «این موضع‌گیری، شفاف و ثابت است. از ایالات متحده می‌خواهیم به اصل "چین واحد" و سه اعلامیه رسمی در این زمینه پایبند باشد».

چندی پیش «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) ایده برگزاری نشست دموکراسی را پیش می‌برند. این نشست ماه دسامبر و به دعوت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برگزار می‌شود. مطمئناً ما در این نشست دعوت نیستیم و چین نیز در لیست مدعوین دیده نمی‌شود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «برخی از شرکای ما در گوش ما می‌گویند که از آن‌ها خواسته شده [برای این نشست] آماده شوند. هنگامی که از آن‌ها پرسیده شد قرار است چه‌کاری در آنجا انجام شود پاسخ دادند قرار است سخنرانی آنلاین انجام شود و در پایان بیانیه‌ای منتشر شود. وقتی پرسیدیم آیا می‌توانیم آن را ببینیم؟ قول دادند که متعاقباً آن را به نمایش می‌گذارند. بنابراین آنچه اینجا شاهد هستیم نظام ارباب و رعیتی است».

لاوروف در ادامه گفت: «نشست دموکراسی هدف تقسیم کشورها به "دموکراتیک" و "غیر دموکراتیک" را دنبال می‌کند. به‌علاوه، کشورهای دعوت شده به من گفته‌اند همین کشورها نیز از نظر دموکراتیک بودن به "کاملاً" و "به‌صورت مشروط" تقسیم شده‌اند».

آمریکا در حالی قصد برگزاری چنین نشستی را دارد که به گفته کارشناسان بین‌المللی و حتی مقامات ارشد داخل این کشور، دموکراسی آمریکایی در حال افول است.

اوج افول دموکراسی آمریکایی سال گذشته و در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور نمایان شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست در انتخابات ادعای تقلب گسترده را مطرح کرد و در نهایت هم‌زمان با تأیید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا، هواداران ترامپ به این محل حمله کردند.

از سوی دیگر، آمریکا و متحدانش به بهانه برقراری آزادی و دموکراسی غربی، بیست سال افغانستان را تحت اشغال درآورده و در پایان ضمن اذعان به عدم توانایی در رسیدن به این هدف، خروج ناشیانه و سراسیمه از این کشور را رقم زدند.

تأکید روسیه، هند و چین بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان

وزرای خارجه کشورهای روسیه، هند و چین روز گذشته در یک نشست مجازی درباره تهدیدات تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و سایر موضوعات گفت‌وگو کردند.

وزیران خارجه این سه کشور همچنین بر روی وضعیت کنونی افغانستان بحث کرده و خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر شدند.

در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است که وزیران خارجه این کشور‌ها نگرانی خود را در مورد گسترش مواد مخدر و وضعیت وخیم انسانی در افغانستان ابراز کرده و خواهان کمک‌های فوری بشردوستانه به افغانستان شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «وزیران خارجه اراده خود را برای مقابله با گسترش قاچاق مواد مخدر در افغانستان و فراتر از آن ابراز داشتند. این پدیده تهدید جدی برای امنیت و ثبات منطقه بوده و یک منبع مالی برای سازمان‌های تروریستی می‌باشد.»

شرکت کنندگان این نشست همچنین بر نیاز مبارزه با گروه‌های تروریستی و ایجاد صلح پایدار در افغانستان تاکید کردند و پشتیبانی خود را از یک افغانستان صلح آمیز، امن و با ثبات اعلام کردند.

اعلام انتظارات آمریکا از ایران در مذاکرات احیای برجام/ بیانیه مشترک ایران و عراق درباره نشست پیگیری ترور سرداران مقاومت/ هشدار مراکش درباره احتمال وقوع جنگ با الجزایر/ بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

در این بیانیه آمده است: «آن‌ها پشتیبانی خود را از اصل اساسی صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها اعلام کردند و خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر به معنای واقعی کلمه شدند که از همه گروه‌های قومی و سیاسی بزرگ این کشور نمایندگی کند.»

وزیران خارجه این 3 کشور همچنین از طالبان خواستند تا مطابق با بیانیه‌ها و قطعنامه‌های نشست‌های بین المللی و منطقه‌ای اخیر درباره افغانستان، از جمله قطعنامه سازمان ملل متحد در باره افغانستان، عمل کنند.

این در حالی است که اخیرا نشست‌هایی در مسکو، تهران، اسلام آباد و دهلی نو درباره افغانستان برگزار شده است. مبارزه با تروریسم، تشکیل حکومت فراگیر و فراهم سازی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از جمله موضوعاتی هستند که در این نشست‌ها بر آن‌ها تأکید شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان