ستاره‌های کوچک AFC علیه استقلال و پرسپولیس/عکس

ورزش سه نوشت:کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرستی از تیمهای دارای مجوز حرفه‌ای را منتشر کرده که در آن پرسپولیس و استقلال جزو تیمهای تائید شده نیستند.

ستاره‌های کوچک AFC علیه استقلال و پرسپولیس/عکس

کمتر از دو ماه تا آغاز لیگ قهرمانان 2022 آسیا باقی مانده و فوتبال ایران همچنان نگرانی زیادی از بابت حفظ چهار سهمیه خود در این مسابقات دارد. در شرایطی که هواداران فوتبال امیدوار بودند با کنار گذاشتن تیمهای تاجیک و لبنانی، یک سهمیه پلی آف ایران به سهمیه حضور مستقیم در مرحله گروهی تبدیل شود اما حالا انتشار فهرستی از تیمهای دارای لایسنس ای اف سی نشان می‌دهد که خطر در یک قدمی دو باشگاه مهم پایتخت است.

اف اسی همچون سالهای گذشته جدولی را از 24 کشور دارای سهمیه لیگ قهرمانان آسیا منتشر کرده که در آن چند مولفه را نشان می‌دهد: تعداد تیمهایی که درخواست مجوز حرفه‌ای کرده‌اند، تعداد و نام تیمهایی که مجوز حرفه‌ای گرفتند و تعداد و نام تیمهایی که مجوز مشروط (Licensed by sanctions) گرفتند.

نکته مهم اینکه کره شمالی، تاجیکستان و لبنان تنها کشورهایی هستند که هیچ لیستی را برای تائید به ای اف سی ارسال نکردند و بنابراین بر اساس جدول منتشره توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، نماینده‌ای هم نخواهند داشت.

از طرفی ژاپن با 55 درخواست و تنها 4 اعطای لایسنس رکورددار این جدول است. نکته جالب اینکه از بین تیمهایی که سهمیه لیگ قهرمانان گرفته‌اند، تنها کاوازاکی فرونتاله توانسته مجوز حرفه ای خود را بگیرد و به همین خاطر ماجرای حذف باشگاه‌های جی لیگ را هم تهدید می‌کند.

در ستون مربوط به ایران آمده که 5 باشگاه درخواست مجوز حرفه‌ای کردند و سه باشگاه در جایگاه دارای مجوز حرفه‌ای هستند و دو باشگاه دارای مجوز مشروط. به عبارتی پرسپولیس و استقلال هنوز به صورت رسمی در بین تیمهای لیگ قهرمانان 2022 قرار ندارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیحی درباره Licensed by sanction نداده اما نکته قابل توجه این است که برای پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر از علامت ستاره استفاده کرده و در پاورقی توضیح داده که «مجوز در دست بررسی توسط AFC Entry Control Body».

ستاره‌های کوچک AFC علیه استقلال و پرسپولیس/عکس

شاید برای این ستاره روی پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر باید فرضیه‌های بیشتری را هم بررسی کرد. باتوجه به اینکه کمیته مجوز حرفه‌ای اسناد مالی و حقوقی گل‌گهر را به طور کامل تائید کرد، شاید ستاره به منزله این باشد که اگر پرسپولیس و استقلال تائید شوند، گل گهر جایی در لیگ قهرمانان نخواهد داشت. اما ستاره سرخابی‌ها مسئله مالی این دو باشگاه است که باید درباره منتظر تصمیم نهایی ای اف سی ماند.

شاید بسیاری برای اولین بار با نهادی به نام AFC Entry Control Body روبرو شده باشند اما این نهاد در سال 2016 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا با هدف تائید حضور تیمها در مسابقات زیر مجموعه ای اف سی تشکیل شد و در آن هیئت قضایی 5 نفره، باید چند مورد را بررسی می‌کرد که یکی از آنها شرایط تیمهای درخواست کننده حضور در مسابقات است. همچنین اگر یک باشگاه یا فرد تشخیص بدهد که تیمی شرایط حضور در تورنمنتهای ای اف سی را ندارد یا یک فدراسیون، تیمی را برخلاف قوانین ای اف سی تائید کرده، می‌تواند به این کمیته شکایت کند.

در آن زمان داتو ویندرسور جان از بررسی سفت و سخت این کمیته خبر داد و گفته که هیچ تخلفی از سوی کمیته تازه تاسیس مورد بخشش قرار نخواهد گرفت.

این در حالی است که پرسپولیس از زمان اعطای مجوز مشروط هنوز نتوانسته بدهی خود به گابریل کالدرون را تسویه کند و بنابراین عملا قادر به حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد بود. سرخپوشان از روز 12 آبان پرداخت بدهی به کالدرون را آغاز کردند اما هنوز تائیدیه این پرداخت نرسیده و همچنین مشخص نیست که کمیته مجوز حرفه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا چه زمانی این بررسی را به اتمام خواهد رساند.

از طرف دیگر فرشید سمیعی مدیر حقوقی باشگاه استقلال دیروز در برنامه ورزش و مردم صحبتهایی را به زبان آورده که گفته می‌شود به سرعت علیه استقلال سند شده و به ای اف سی ارسال گشته است. بر اساس اظهارات معاون حقوقی باشگاه، استقلال حدود 2.5 میلیون دلار در دعاوی خارجی و 30 میلیارد تومان در داخل کشور بدهی قطعی دارد و باید با طلبکاران خود تسویه حساب کند که یکی مهمترین آنها بدهی به سازمان امور مالیاتی کشور است. این در حالی است که ای اف سی تاکید کرده بود که باشگاه‌های دارای لایسنس، باشگاه‌هایی هستند که تمام بدهی خود تا ماه آگوست (شهریور 1400) را پرداخت کرده باشند.


یک ماه پیش اعضای کمیته مجوز حرفه‌ای در ایران اعلام کردند که مجوز پرسپولیس و استقلال تنها سه ماه اعتبار دارد که از این تاریخ 63 روز باقی مانده اما گفته می‌شود که موعد بررسی پرونده استقلال و پرسپولیس دی ماه خواهد بود.

استقلال و پرسپولیس همواره امیدوار به دخالت‌های فرادستی و سرپوش گذاشتن روی مشکلاتی بوده اند که هر سال پیش از لیگ قهرمانان آسیا گریبان آنها را گرفته اما این بار این مسئله با شدت بیشتری دنبال می‌شود. با این حال آنها امیدوارند با لابی‌های انجام شده از این پیچ خطرناک عبور کنند.

251 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان