صبا فولاد خلیج‌فارس در آستانه ثبت سود ۳ هزار میلیارد تومانی

دنیای‌اقتصاد : این روزها خبرهای خوبی مبنی بر افزایش تولید و سودآوری از شرکت صبا فولاد خلیج فارس به گوش می‌رسد. در همین راستا مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس عنوان کرد: صبا فولاد خلیج فارس در آستانه ثبت رکورد کم‌نظیر ۳ هزار میلیارد تومانی سود است.

سعید بزرگی با بیان اینکه آنچه در این شرکت اتفاق افتاده حاصل تلاش جمعی از بهترین‌های صنعت این کشور بوده است، اظهار کرد: موفقیت‌های به‌دست آمده در مدت اخیر، حاصل همدلی، سخت‌کوشی، صداقت و پاکدستی و احترام به حقوق صاحبان سهام بوده است. در زمان شروع به کار تیم جدید، کارخانه در وضعیت خاموش و با 12 هزار تن موجودی گندله، تعهدات ارزی انجام نشده در بانک مرکزی، برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های اصلی سازمان و بدون وجود واحد نگهداری و تعمیرات با فرآیندهای تنظیم شده قرار داشت. چارت سازمانی مدونی در اختیار نداشتیم و از ساختار سازمانی شرکت تعریف درستی در دست نبود. وضعیت موجودی انبار قطعات یدکی بسیار ضعیف و اطلاعات بسیار محدودی از قطعات یدکی مورد نیاز وجود داشت. بخشی از آب مصرفی کارخانه با تانکر تامین می‌شد و با داشتن انبارهای متعدد و بدون سیستم کنترل موجودی سرنوشت نامعلومی ‌برای قطعات یدکی و برخی کالاها وجود داشت و در تمام سیستم حتی یک نفر مسلط به دانش تولید به روش میدرکس حضور کامل نداشت.

به گفته وی پس از گذشت 17 ماه کارخانه در شرایط متفاوتی قرار دارد، با دپوی بیش از 220 هزار تن گندله و موجودی ریالی ارزی بسیار مناسب، تعهدات ارزی در سامانه بانک مرکزی از منفی 27درصد به مثبت 189درصد رسیده است و موفق شدیم در این مدت نزدیک به 200 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشیم. این در شرایطی است که تمامی‌ارز حاصل از صادرات به کشور وارد شده و در اختیار سامانه نیما قرار گرفته است.

بزرگی ادامه داد:‌ در شرایط فعلی پرداخت حقوق در اولین روز هر ماه و با پیاده‌سازی طرح طبقه بندی مشاغل در حال انجام است. یکی از قوی‌ترین تیم‌های فنی در حوزه تولید (به روش میدرکس) در ایران، در شرکت حضور پیدا کردند و ضمن انجام امور به تربیت تعداد بسیاری از نیروهای بومی ‌پرداختند. توقفات خارج از برنامه به حداقل ممکن رسید و بعضا زمان توقفات برنامه‌ریزی شده، تا یک پنجم کاهش یافت.

به گفته وی وضعیت انبارها ساماندهی و دستورالعمل‌های کاملی برای تمامی‌عملیات انبار ایجاد و سیستم کنترل موجودی پیاده‌سازی شد. تامین آب از طریق خطوط لوله به انجام رسید و با کاهش بیش از 20 میلیون دلار نیاز ارزی، بخش بزرگی از نیازهای شرکت از طریق بومی‌سازی و در داخل کشور تهیه و تامین شد.

بزرگی گفت: مجموعه این فعالیت‌ها باعث شد شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس که در رتبه‌بندی شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری یکی از 20 شرکت اول به حساب می‌آمد، هم‌اکنون یکی از دو شرکت اول صندوق بازنشستگی کشوری باشد. ثبت نزدیک به 20 رکورد در حوزه تولید باعث شد فروردین طلایی صبا فولاد خلیج فارس با ثبت 7 رکورد تولید در یک ماه جشن گرفته شود. میزان تولید از متوسطه 42 هزار تن در ماه به بیش از 90 هزار تن رسید و سود شرکت از 110 میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال مالی 99 به بیش از 1.200میلیارد تومان افزایش یافت. در حقیقت بودجه از منفی 72درصد انحراف به مثبت 50درصد رسید. فروش‌هایی که به صورت ریالی انجام می‌پذیرفت و سپس مجوز صادرات می‌گرفت، جای خود را به مزایده‌های فروش کاملا شفاف و با حضور همه خریداران داد و محدوده خریداران از چند نفر به چند ده نفر رسید. فروش کارمزدی متوقف شد و تمامی‌ توان تولیدی شرکت صرف مواد اولیه خریداری شده خود شرکت شد. رشد صادرات به میزان 223درصد هم باعث شد که در سال گذشته شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس به عنوان پیشروترین شرکت در حوزه صادرات فولاد در کشور شناخته شود.

وی افزود: علاوه بر افزایش کمی‌ و کیفی تولید به میزان قابل ملاحظه، استفاده از بهترین روش‌های بازرگانی در خرید و فروش باعث شد تا شرکت صبا فولاد بتواند در مقایسه با دیگر شرکت‌های تولیدی در کشور مواد اولیه خود را با پایین‌ترین قیمت و در زمان مناسب خریداری کند و کالای تولیدی خود را به بالاترین نرخ و بهترین شرایط و در زمان درست به فروش برساند.

در حوزه خرید مواد اولیه، شرکت‌های تولیدی و بازرگانی از کمتر از 5 شرکت به بیش از 30 شرکت رسیدند و فرصت همکاری با مجموعه صبا فولاد برای همه تامین‌کنندگان کشور فراهم شد.

بزرگی گفت: در حوزه خرید نیز  تلاش شد تا با تنوع بخشی و تکثر تامین‌کنندگان، ضمن پایداری و شفافیت بیشتر در تامین مواد اولیه، نرخ‌های رقابتی به دست آمده و فشار مالی کمتری نیز روی شرکت قرار گیرد و فرصت برابر برای همه تامین‌کنندگان برای حضور در شرکت فراهم شود. در این خصوص باید توجه داشت که صبا فولاد همواره از در اختیار نداشتن سرمایه در گردش لازم رنج می‌برده است. امروز که گزارش عملکرد 9 ماهه سال مالی شرکت استحصال شود و بر اساس فروش‌های انجام گرفته که در سه ماه پایانی سال در سیستم مالی ثبت خواهد شد، می‌توانم مژده قابل توجهی را برای سهامداران شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس داشته باشم که تا پایان آذر به سود نزدیک به 3هزار میلیارد تومانی دست خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان