رئیس‌جمهور در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم مطرح کرد

دولت نسبت به تورم حساس است

دنیای اقتصاد : سید‌ابراهیم رئیسی یکشنبه شب در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان اینکه دولت به‌طور جد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند، حساس است گفت: الان بودجه ۱۴۰۱ در دولت مورد بحث است و همه تلاش ما بر این است که ساختارهای بودجه به نحوی تنظیم شو ...

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور اظهار کرد: این برای ما خبر خوبی است که تورم کاهش یابد اما این باید ادامه پیدا کند. یعنی اقدامات ضد تورمی باید همواره انجام شود تا بتواند هم گرانی را کنترل کند و هم تورم را کاهش دهد. این هم اقدام دوم بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اصلاح نظام توزیع کالای مورد نیاز مردم گفت: شاهد صف‌هایی برای دریافت کالا بودیم که این با کرامت مردم هم‌سازی نداشت و از این قضیه ناراحت بودیم. الان با استفاده از خدمات و کسب‌وکارهای نوین اقداماتی انجام می‌شود که به صورت هوشمند توزیع این کالاها صورت بگیرد. این کار در برخی استان‌ها شروع شده و در برخی استان‌ها دارد این کار دنبال می‌شود تا هم کالاهای مورد نیاز مردم خیلی سهل به دست‌شان برسد و هم نظارت بر قیمت کالاها بشود. رئیسی با بیان اینکه این کار تا حدودی موفق بوده است، گفت: دولت توانسته از این طریق هم ثبات اقتصادی در کشور ایجاد کند و هم برای کنترل قیمت‌ها اقداماتی انجام دهد.

  تلاش دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی

رئیس‌جمهور اقدام بعدی دولت را تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور دانست و با بیان اینکه ایجاد ثبات خیلی مهم است، اظهار کرد: وضعیت باید برای تولیدکننده و مصرف‌کننده، خریدار و فروشنده، برای همه قابل پیش‌بینی باشد. اینکه وضعیت قابل پیش‌بینی نباشد خیلی بد است. فعالان اقتصادی باید بتوانند چند ماه آینده را پیش‌بینی کنند. دنبال تحقق چنین شرایطی هستیم و این را هم کاملا دست‌یافتنی می‌دانیم.

  پرداخت حقوق بدون استقراض از بانک مرکزی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. قبلا خرج شده و ما باید الان پرداخت کنیم. هر ماه به‌طور متوسط 10 هزار میلیارد تومان دولت پرداخت می‌کند. رئیسی در پاسخ به این سوال که این پول شامل چه هزینه‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: این هزینه مربوط به سر‌رسید اوراقی است که دولت باید پرداخت کند. یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری این دولت باید به‌طور متوسط 10 میلیارد تومان در ماه بابت فاکتورهایی که از قبل هزینه شده پرداخت کند. این هم اضافه است بر آنچه باید پرداخت شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، بنابراین گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که دولت با استفاده از چه شیوه‌هایی به غیر از استقراض از بانک مرکزی توانست هزینه‌ها را تامین کند، تصریح کرد: فکر می‌کنم باید به شرایط و داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم که راه‌های مختلفی برای تامین نیاز مالی کشور وجود دارد. یکی از راه‌های مهم، مساله مالیات است. مالیات یکی از درآمدهای دولت است که باید درست از آن استفاده کرد.

  کسری بودجه باید تا آخر سال حل شود

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر به این ظرفیت‌های قانونی توجه شود به نظر می‌رسد خیلی خوب می‌توانیم کشور را بدون اینکه آثار تورمی داشته باشد، اداره کنیم، گفت: یکی از نکاتی که در دولت دنبالش بودیم و هستیم و از مجلس هم خواهش کردیم که مصوباتی در این رابطه نداشته باشد یا به حداقل برساند، مساله هزینه‌های جدید برای دولت است. با کسری بودجه جدی مواجه هستیم و این کسری بودجه را باید تا آخر سال حل کنیم. اگر کسری بودجه حل نشود، مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند.

رئیسی اضافه کرد: یک مساله درآمد است و دوم هزینه، باید درآمدها را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم. راهش این است. باید همه کمک کنند. هم دولت و هم مجلس کمک کنند که دنبال افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها برویم. دولت پرخرج، دولت قابل قبولی نیست. باید دنبال این برویم که هزینه‌مان کاهش پیدا کند. بودجه 1401 که این روزها مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند، در راستای این است که یک محورش عدالت باشد و توزیع امکانات واقعا براساس عدالت صورت بگیرد.

  به اقتصاد شوک وارد نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی که قرار بود امسال برای تامین کالاهای اساسی هزینه شود، قبل از آغاز فعالیت این دولت تمام شده بود، افزود: به مردم عزیزمان عرض کرده بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نخواهیم داد و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم. در جلسات تخصصی مساله ارز ترجیحی بررسی شده و تمهیداتی در دولت برای این قضیه اندیشیده شده است تا بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و این پول مستقیم برود در جیب مردم قرار بگیرد.

  میزان کالاهای اساسی

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: میزان ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود. این ذخایر باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیزمان می‌گویم که تامین کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده که دیگر هیچ‌گونه نگرانی از جهت ذخایر کالاهای اساسی در کشور نداریم. یکی از نهاده‌هایی که حتما باید در کشور ذخیره قابل قبول داشته باشد، گندم است و امروز ذخایر کشور در حد قابل قبول است و از این جهت نگرانی وجود ندارد. رئیس‌جمهور ادامه داد: در این مدت ذخایر مورد نیاز تامین شده، اما آن وقت نگران بودیم چون ذخایر از آن حدی که باید باشد پایین‌تر بود و این برای ما و بسیاری از مسوولان نگران‌کننده بود. امروز نگرانی در این رابطه وجود ندارد. رئیسی نکته بعدی را مساله اداره کشور عنوان و اظهار کرد: یادم نمی‌رود که در روزهای پایانی مرداد ماه در دولت بحثی مطرح بود. هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با دولت گذشته کار می‌کردم. در جلسه دولت بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود. دوستان ما در دولت نسبت به تامین حقوق کارکنان دولت نگران بودند که اصلا از کدام منبع و چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی یا بدون خلق پول حقوق مرداد ماه پرداخت شود‌.

  رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات ایران و 1+4 گفت: نسبت به مذاکرات ما دو کار را از ابتدای دولت، آغاز کردیم. یک؛ خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها که قرارگاهی برای آن داریم و معاون اول رئیس‌جمهور در این بخش مسوول بوده و پیگیری می‌کنند تا تحریم‌ها را خنثی کنند. دوم؛ مساله رفع تحریم‌هاست، این موضوع هم در دستور کار دولت قرار گرفت.

رئیسی با بیان اینکه طرف‌های مقابل ایران فکر می‌کردند که ما در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم و حرف‌های گفتنی نداریم، تاکید کرد: آنها فکر می‌کردند که ما ابتکار عمل نداشته باشیم الحمدلله امروز به همه در دنیا ثابت شد که ایران مقتدرانه و عزتمندانه هم در مذاکرات شرکت کرد و هم دو متن ارائه داد؛ هم نسبت به مسائل هسته‌ای و هم نسبت به تحریم‌ها، بنابراین کاملا منطبق با آنچه در برجام است کارها دنبال می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه موضوع رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها با قوت دنبال خواهد شد، تاکید کرد: ما به هیچ‌عنوان اقتصادمان را یعنی بودجه سال 1401 خودمان را به این مسائل ارتباط نمی‌دهیم.

  تماس با برخی کشورها برای تامین واکسن

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به واکسیناسیون عمومی با بیان اینکه بیش از 100 میلیون دز واکسن تزریق شده است، گفت: از مردم ممنونیم که در این رابطه خوب همکاری کردند؛ یعنی روزی مردم به دنبال واکسن می‌گشتند و اما امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند و این شرایط، شرایط خوبی است.

وی ادامه داد: برای تامین واکسن با کشورهای مختلفی که به راحتی می‌توانستند واکسن را تامین کنند، صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. شخصا با برخی کشورها تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای تامین واکسن ادامه داد: مساله تامین ارز را آقای مخبر پیگیری کرد و معاون اول رئیس‌جمهوری قرارگاه و ستاد جدید تشکیل داد. وزارت امور خارجه هم پیگیر تماس با کشورهای مختلف شد و غیر از تماس شخصی، از آقایان خواستم همه کارهای خود را معطوف به پیگیری و تامین واکسن کنند. تهیه واکسن اولویت نخست دولت شد. بنده، معاون اول، وزیر خارجه و سفرای ما فعال عمل کردند و واکسن آمد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان