سنگ کلیه در دوران بارداری

سنگ کلیه در دوران بارداری می‌تواند بسیار دردناک باشد. در اینجا دلایل ایجاد سنگ کلیه و راه‌های پیشگیری از آن‌ها آورده شده است

سنگ کلیه در دوران بارداری

سنگ کلیه در دوران بارداری می‌تواند بسیار دردناک باشد. در اینجا دلایل ایجاد سنگ کلیه و راه‌های پیشگیری از آن‌ها آورده شده است. در طول سه ماهه سوم بارداری زنان با درد رباط گرد، سوزش سر دل و تورم مکرر مواجه می‌شوند زیرا بدنشان برای به دنیا آوردن نوزاد آماده می‌شود. یکی از مسائلی که زنان باردار ممکن است با آن روبرو شوند و اغلب در مورد آن صحبت نمی‌شود افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه با نزدیک شدن به تاریخ زایمان است. درست غذا خوردن، ورزش کردن، استراحت و خواب کافی از جمله مواردی است که زنان در دوران بارداری نگران حفظ سلامت خود هستند. علیرغم اینکه در این مدت مراقب سلامتی خود هستند برخی از زنان همچنان به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. نه تنها سنگ کلیه در زمان بارداری دردناک است بلکه در صورت عدم نظارت و درمان می‌تواند خطری برای بارداری و زایمان زنان ایجاد کند.

سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که از مواد معدنی و نمک تشکیل شده‌اند که در داخل کلیه‌های شما تشکیل می‌شوند. این رسوبات سخت می‌توانند ماهیت انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشند و اندازه آن‌ها از چند میلی‌متر متغیر باشد. بیشتر سنگ‌های کلیه بدون ایجاد مشکل در کلیه‌ها باقی می‌مانند. کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند ممکن است علائمی را تجربه کنند که شامل موارد زیر است:

  • درد کمر و شکم
  •  خون در ادرار
  •  ادرار کدر
  • حالت تهوع و استفراغ
  •  درد هنگام ادرار کردن

در صورت تجربه هر یک از این علائم ضروری است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا بهترین روش درمانی را تعیین کنید.

 

سنگ کلیه چند نوع است؟

- سنگ‌های فسفات کلسیمی:

سنگ‌های فسفات کلسیمی شایع‌ترین سنگ‌ها در دوران بارداری هستند. آن‌ها به دلیل تغییر فیزیولوژی زنان در طول بارداری رخ می‌دهند.

- سنگ‌های اگزالات کلسیمی:

شایع‌ترین نوع سنگ کلیه سنگ‌های اگزالات کلسیمی است که معمولاً توسط رژیم غذایی ایجاد می‌شوند. برای کسانی که غذا‌های سرشار از اگزالات و سطوح پایین سیترات می‌خورند ایجاد می‌شوند. پزشکان حذف این غذا‌ها را از رژیم غذایی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه توصیه می‌کنند.

- سنگ‌های استروویت:

سنگ‌های استروویت عمدتاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شوند. همچنین در زنان شایع‌تر از مردان است.

- سنگ‌های اسید اوریک:

سنگ‌های اسید اوریکی که در مردان بسیار رایج بوده یک بیماری ارثی است. کسانی که مستعد ابتلا به سنگ‌های اسید اوریک هستند باید میزان پروتئین حیوانی مصرفی را محدود کنند زیرا این پروتئین‌ها می‌توانند باعث تجمع اسید اوریک در سیستم و ایجاد سنگ شوند.

- سنگ سیستین:

سنگ‌های سیستین که در بین تمام سنگ‌های کلیه کمتر شایع است. آن‌ها به دلیل نشت بیش از حد سیستین یک اسید آمینه به داخل ادرار ایجاد می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد سنگ تشکیل می‌شود.

 

چرا سنگ کلیه در دوران بارداری ایجاد می‌شود؟

سنگ کلیه در دوران بارداری اغلب در سه ماهه سوم رخ می‌دهد. این نتیجه فشار کودک در حال رشد به مثانه است که باعث می‌شود زن احساس کند دائماً نیاز به دستشویی دارد. هنگامی که نوشیدن آب در دوران بارداری کاهش می‌یابد سنگ کلیه می‌تواند شروع به تشکیل شدن کند. زنانی که چندقلو باردار شده‌اند نیز در مقایسه با زنانی که برای اولین بار باردار شده‌اند در معرض خطر بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. به این ترتیب هر چه یک زن حاملگی بیشتری را تجربه کند احتمال ابتلا به سنگ کلیه بیشتر است. 1 نفر می‌تواند در طول بارداری دچار سنگ کلیه شود و خطر ابتلا به سنگ کلیه در زنان باردار پس از یک سال پس از زایمان کاهش می‌یابد.

سنگ کلیه در دوران بارداری را چطور درمان کنیم؟

اگر سنگ خود به خود دفع نشود مرحله بعدی استنت‌گذاری است. با این حال تا پس از زایمان نوزاد خارج نمی‌شود. برای کسانی که نیاز به برداشتن سنگ دارند درمانی که کمترین خطر را برای جنین دارد برداشتن سنگ به روش اورتروسکوپی است. در طی این روش زن تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. با این حال اگر بیش از حد بزرگ باشد قبل از بازیابی سنگ باید شکسته شود. احتمالاً استنت بعد از عمل جراحی گذاشته خواهد شد و باید در طول دوران بارداری از آن استفاده شود.

چطور از سنگ کلیه در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

- نوشیدن آب فراوان

مرکبات بخورید و آب مرکبات بنوشید تا به جلوگیری از تشکیل سنگ قبل از شروع آن‌ها- کمک کنید

- نگه داشتن ادرار می‌تواند شروع به تشکیل سنگ کند

- از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا کافئین می‌تواند به تشکیل سنگ کمک کند

 

نتیجه‌گیری:

سنگ کلیه برای جمعیت زیادی از زنان باردار اتفاق نمی‌افتد اما برای کسانی که به آن مبتلا می‌شوند بسیار دردناک است. به این ترتیب برای اینکه دچار درد سنگ کلیه نشوید پیشگیری مهم است.

 

منبع:

www.babygaga.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان