درس‌هایی که کودکان از بازی با عروسک می‌گیرند

عروسک‌ها در انواع مختلف، از قدیمی‌ترین اسباب بازی‌های کودکان هستند و دلیل خوبی برای ماندگاری آنها در طول تاریخ وجود دارد

درس‌هایی که کودکان از بازی با عروسک می‌گیرند

عروسکها در انواع مختلف، از قدیمی‌ترین اسباب بازی‌های کودکان هستند و دلیل خوبی برای ماندگاری آنها در طول تاریخ وجود دارد. بچه‌ها با بازی کردن با عروسک‌ها چیزهای بسیاری یاد می‌گیرند و این اسباب بازی قدیمی به بچه‌ها این امکان را می‌دهد که درک بهتری از خود و همچنین افراد اطرافشان به دست آورند. بازی با عروسک‌ها بدون توجه به جنسیت می‌تواند باعث رشد عاطفی در کودکان شود. عروسک‌ها برای کودکان محیطی امن ایجاد می‌کنند که در آن بتوانند جهان را طور دیگری ببینند و روش‌های برقراری ارتباط و همدلی را بیاموزند.

کودکان با کمک عروسک‌ها سعی می‌کنند تا دنیایی واقعی برای خود بسازند و حتی آنها را دوست خود در نظر می‌گیرند. در عین حال، سعی می‌کنند تا با آنها مکالمه نیز داشته باشند، بنابراین در مورد ارتباط، حل مسئله و همدلی نیز یاد می‌گیرند. این روزها عروسک‌ها مدرن و بهینه شده‌اند و منعکس کننده دنیایی هستند که کودکان در آن بزرگ می‌شوند.

در بسیاری از مواقع عروسک‌ها به درک مفهوم خانواده، فرهنگ‌های مختلف، همزیستی و احترام به تنوع نژادی و جنسی کمک می‌کنند. اهمیت بازی با عروسک‌ برای این است که رشد شناختی در کودکان بهتر صورت بگیرد و کودکان تشویق به مراقبت از شخصی دیگر و درگیر شدن در فضایی اجتماعی به واسطه نقش آفرینی و تخیل شوند. اما خرید عروسک و بازی با آنها درس‌هایی برای کودکان دارند که در ادامه این مقاله آنها را مطرح خواهیم کرد.

توسعه مهارت‌های گفتاری

عروسک کودک را مجبور به بازی با شخصیتی خیالی می‌کند و همین موضوع می‌تواند به او کمک کند تا از واژگان و جملات مختلف برای برقراری ارتباط استفاده کند و در نهایت، موجب تقویت مهارت گفتاری او می‌شود. معمولاً پدر و مادرها بازی کودک با عروسک را با آموزش قسمت‌های مختلف بدن مانند چشم‌ها، بینی، گوش‌ها، دست‌ها، انگشتان، پاها و موارد دیگر شروع می‌کنند. به این ترتیب کودک فرصتی برای تمرین این واژگان و تعمیم آن به افراد دیگر پیدا می‌کند.

علاوه بر این، والدین می‌توانند از لباس‌های عروسک برای آموزش نام قسمت‌های مختلف پوشش مانند پیراهن، شلوار، کلاه و غیره استفاده کنند. عروسک‌های امروزی کارهای بسیاری یا صداهای مختلفی دارند که همه آنها در آموزش افعال و احساساتی مانند خوردن، نوشیدن، گرسنگی، تشنگی و غیره کمک کننده هستند.

در حالی که کودک شما در حال بازی با عروسک است، می‌توانید از او سؤالات مختلفی بپرسید تا روی درک آنها از همه آن کلمات کار کنید. همان‌طور که سؤالات را می‌پرسید، آنها می‌توانند به اعضای بدن و لباس‌های عروسک اشاره کنند یا به شما بگویند که آیا کودک گرسنه است و یا شاید نیاز به خوابیدن یا حمام کردن دارد. عروسک‌ها می‌توانند ابزاری عالی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی کودکان باشند.

مستقل بودن

تاثیر اسباب بازی در آینده کودکان با بازی با عروسک بیشتر نمود دارد. ممکن است کودک نوپای شما که به تازگی شروع به حرکت کرده باشد، دیگر نیاز به کمک شما برای راه رفتن نداشته باشد، اما این آزادی احتمالاً او را نیز وحشت زده کند. اما با این عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها ممکن است کمتر احساس آسیب پذیری کند.

کودک نوپای خود را تشویق کنید تا یک یا دو بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه با عروسک یا حیوان عروسکی خود به تنهایی بازی کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و نیاز به کمک و اتکا در آن کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید به فرزندتان پیشنهاد دهید که کارهای دیگری مانند لباس پوشیدن یا چیدن میز را به حیوان عروسکی خود نشان دهد.

توسعه مهارت‌های عاطفی

بازی با عروسک به کودکان کمک می‌کند تا دنیای خود و دنیای اطراف خود را درک کنند. از طریق بازی، بچه‌ها مهارت‌های پرورش و مراقبت را تمرین می‌کنند و معمولاً در بازی با عروسک همان حرکاتی را انجام می‌دهند که والدین خود انجام می‌دهند. اگر قصد دارید تا فرزند دیگری به دنیا آورید، این کار به شما بسیار کمک خواهد کرد تا کودک خود را آماده تعامل و مراقبت از فرزند جدید کنید.

این مهارت‌ها برای رشد عاطفی کودکان، صرف نظر از جنسیت آنها، مهم است. کودکان با حمل، در آغوش گرفتن و غذا دادن به عروسک نوزاد، نحوه دوست داشتن دیگران را تمرین می‌کنند. از سوی دیگر، بازی با عروسک می‌تواند راهی برای کودکان باشد تا برخی از وقایع در زندگی واقعی را دوباره به نمایش بگذارند و نقش مخالف را ایفا کنند. در این حالت، معمولاً نقش والدین یا مراقب را بر عهده می‌گیرند و سعی دارند تا با این کار مخالفت خود با برخی از کارهای والدین را نشان دهند. این کار برای کودکان بسیار مفید است و در نهایت می‌تواند به رشد عاطفی آنها بسیار کمک کند. به این ترتیب کودک این شانس را دارد تا با بازی با عروسک روی رفتار و کارهای خود کنترل داشته باشد و حتی مخالفت خود با برخی رفتارها را به بهترین شکل نشان دهد.

درک مسئولیت پذیری

با یادگیری مهارت‌های اجتماعی مهم در سنین پایین، کودکان مسئولیت پذیری را نیز یاد می‌گیرند. آنها با بازی کردن با عروسک مراقبت از عروسک را یاد می‌گیرند. یادگیری این مهارت می‌تواند به کودکان کمک کند تا مراقبت از حیوانات خانگی خود را بیاموزند، یا خواهر و برادر بزرگتر خود را به راحتی درک کنند و برای مراقبت از آنها کمک کنند.

توسعه مهارت‌های شناختی و حرکتی

بازی با عروسک می‌تواند توسعه مهارت‌های شناختی و حرکتی در کودکان را آسان‌تر کند. معمولاً در حدود دو یا سه سالگی، بچه‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار عروسک‌شان می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند، بنابراین به عروسک غذا می‌دهند و آن را می‌خوابانند. همچنین، بچه‌ها می‌توانند پوشاندن لباس روی عروسک‌های خود را تمرین کنند. پوشاندن لباس برای عروسک ممکن است برای کودکان سن پایین سخت باشد و معمولاً با تمرین روی عروسک، تسلط بر این مهارت برای آنها بسیار آسان‌تر می‌شود.

یکی دیگر از مهارت‌هایی که کودک می‌تواند با بازی با عروسک به راحتی به دست آورد، استفاده از هر دو دست برای نگه داشتن وسیله‌ای است. این مهارت معمولا در سن یک سال و نیم دیده می‌شود و می‌تواند به کودک کمک کند تا وسیله‌ای را بدون انداختن، بردارد. مهم‌تر از آن، کودک با وانمود کردن در غذا دادن به عروسک، مهارت خودتغذیه‌ای را در خود رشد می‌دهد. کودک با غذا دادن به عروسک خود، نگه داشتن و استفاده از قاشق، بطری، کاسه و سایر وسایل را تمرین می‌کند.

بازی با عروسک‌ها، همچنین به کودکان فرصتی برای تمرین مهارت‌های بهداشتی مانند مسواک زدن، مراقبت از مو و شانه کشیدن، شستن دست‌ها و حمام کردن می‌دهد. حتی اگر دسترسی به آب نیز نداشته باشند، می‌توانند وانمود کنند که در حال حمام کردن با عروسک هستند و به این ترتیب دیگر ترسی از آب و حمام نخواهند داشت.

یادگیری خیال پردازی

کودکان در بازی با عروسک‌ها، معمولا سراغ سناریوهایی می‌روند که آنها را در زندگی واقعی تجربه کرده باشند. اما این سناریوها با کمک تخیل آنها تغییر می‌کند و به داستانی جدید در زندگی آنها تبدیل می‌شود. به طور کلی، کودکان دوست دارند تا در بازی با عروسک‌ها، شخصیتی را تصور کنند که دوست دارند و در مقابل او نقشی را بازی کنند که به آن بسیار علاقه دارند. به این ترتیب، تخیل در آنها تقویت می‌شود و این می‌تواند ذهن آنها را برای خلق موضوعات مختلف باز نگه دارد.

سخن پایانی

بازی با عروسک یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین بازی‌های دوران کودکی است که اتفاقا نه سن می‌شناسد و نه جنسیت. این تصور که فقط دختران باید با عروسک‌ها بازی کنند و پسران سراغ تفنگ و اسباب بازی جنگی بروند، اشتباه است و تمام این مهارت‌ها و درس‌هایی که نام بردیم، هم برای پسران و هم برای دختران مورد نیاز هستند. بنابراین، با خرید عروسک این امکان را برای فرزندان خود فراهم کنید که این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند و در زمان ورود به اجتماع دچار شوک نشوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان