نکات حائز اهمیت انتخاب تخت برای نوزاد

انتخاب تخت برای نوزاد یکی از دشوار ترین کار هایی می باشد که باید والدین آن را انجام دهند. برای ساده تر شدن کارتان چند نکته ساده بیان می کنیم و شما کافی است در حین خرید تخت به آن ها دقت کافی داشته باشید.

نکات حائز اهمیت انتخاب تخت برای نوزاد

انتخاب تخت برای نوزاد یکی از سخت ترین کارهایی می باشد که والدین باید قبل از به دنیا آمدن فرزندشان آن را انجام دهند. در واقع انتخاب تخت برای نوزادان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و باید سعی کنید بهترین نوع آن را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. این تخت ها معمولا جایی است که کودک شما باید بتواند حداقل سه و حداکثر پنج سال در آن زندگی کرده و تقریبا نیمی از زمان خود را در آن سپری کند بنابراین باید از نظر راحتی، کیفیت و ایمنی مورد بررسی قرار بگیرد و هر تخت خوابی مناسب برای نوزادان نیست.

انتخاب تخت برای نوزاد

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

نکات انتخاب تخت برای نوزاد

همانطور که می دانید کودک دلبند شما بیشتر زمان زندگی خود را تا سه سال ابتدایی در تخت خواب می گذرانند بنابراین بهتر است برای آن ها تختی بخرید که از نظر کیفیت و ایمنی در سطح بالایی قرار داشته باشد. هرچند که انتخاب این تخت ها باعث می شود که پول بسیار زیادی خرج کنید با این حال می توانید خیال خود را بابت فرزندانتان راحت کرده و از سالم ماندن آن ها اطمینان پیدا کنید. در ادامه شما را با نکات طلایی که باید در حین خرید تخت نوزاد به آن دقت کنید آشنا خواهیم کرد.

فاصله استاندارد میله ها

همانطور که می دانید برای این که تخت کودک شما ایمن باشد باید دارای حفاظ باشد. این میله های حفاظتی که برای تخت های نوزادان استفاده می شود باید حد و اندازه ای استاندارد داشته باشد. در واقع این میله ها برای پیشگیری از افتادن نوزاد در حین راه رفتن و یا غلت خوردن استفاده می شود و اگر اندازه ای بسیار زیاد داشته باشد اصلا ایمنی خوبی نخواهد داشت و خطرات بسیار زیادی برای نوزادتان به همراه دارد بنابراین در حین خرید تخت اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید فاصله اصولی و استاندارد این میله ها می باشد. فاصله استاندارد این میله ها باید بین 5 الی 9 سانتی متر باشد و بیش تر شدن این میزان می تواند منجر به افتادن نوزاد شما و ایجاد خطرات بعدی شود.

خرید تخت برای نوزادان

تزئینات تخت

یادتان باشد که برای نوزاد خود باید تختی ساده انتخاب کنید و اگر دوست دارید تخت های تزئینی بخرید توصیه می کنیم از نوعی آن ها را انتخاب کنید که این تزئینات برای کودک شما خطر آفرین نباشد. برای مثال تخت نوزادان نباید دارای پیچ و مهره هایی باشد که از تخت بیرون زده اند و یا دستگیره های آن ها نباید جدا شدنی باشد زیرا ممکن است کودک آن ها را خورده و منجر به ایجاد خفگی شود.

محکم بودن اتصالات

از ساده ترین نکاتی که باید به آن توجه بسیار زیادی نشان دهید این است که اتصالات تخت تان باید محکم باشد. در واقع تخت های نوزادان از چندین تکه چوب مختلف تهیه می شود و این چوب ها با استفاده از روش های مختلفی مانند پیچ و مهره ها به هم وصل می شوند. یادتان باشد که قبل از خرید به اتصالات آن توجه بیش تری نشان دهید و حتما آن را با تکان دادن چک کنید تا ببینید در حین تکان دادن قطعات آن شل شده و یا از یک دیگر جدا می شوند یا خیر.

نحوه خریدن تخت برای نوزادان

صاف بودن سطح تخت

برای انتخاب تخت برای نوزاد باید به صاف بودن سطح آن دقت بسیار زیادی نشان دهید. در واقع اگر انتخاب شما تخت های چوبی می باشد باید سعی کنید همه قسمت های آن را خوب ببینید تا هر بخشی از آن که در تماس مستقیم با دست نوزادتان می باشد بدون خرده چوب باشد. در واقع خرده چوب ها ممکن است در تماس با صورت و یا دست نوزاد قرار گرفته و آن ها را زخم کند زیرا پوست کودک تازه متولد شده بسیار حساس می باشد.

ارتفاع متناسب

دیواره های تخت کودک باید دارای ارتفاع متناسبی باشند. در واقع نه تنها دیواره ها سطح فاصله تخت از زمین هم نباید زیاد باشد تا بتوانید خطرات ناشی از افتادن را به حداقل برسانید. دیواره های تخت کودک باید بین 70 الی 80 سانتی متر باشند تا کودک در سنین بالا تر که هنوز تعادل ندارد و ترس از ارتفاع را نمی فهمد نتواند از تخت پایین بیاید.

تخت نوزاد با ارتفاع مناسب

متحرک نبودن دیواره ها

بهتر است تختی را برای نوزاد خود انتخاب کنید که دارای دیواره های متحرک نمی باشد. در واقع این تحرک داشتن باعث ایجاد یک فضای خالی بین تخت و دیواره ها می شود و کودکان ممکن است در این فضای خالی گیر افتاده و آسیب های جدی ببینند. جالب است بدانید که این تخت ها راحتی بسیار زیادی دارند اما نمی توان از خطری که دارند چشم پوشی کرد و بهتر است برای کودک خود تخت هایی را انتخاب کنید که ثابت اند و دیواره متحرک ندارند.

دقت به پایه ها

برای این که یک انتخاب خوب داشته باشید باید به پایه های تخت نیز اهمیت دهید. در واقع بهترین تخت برای نوزادان تخت های ثابت و یا تخت هایی می باشد که در قسمت پایه ها قفل می شود و زمانی که حواستان به کودک نیست می توانید از امنیت او اطمینان پیدا کنید. در نظر داشته باشید که اگر کف خانه ها پارکت و یا سرامیک می باشد امکان لیز خوردن تخت ها دو برابر می شود بنابراین حتما سعی کنید زیر تخت نوزاد را با استفاده از فرش و یا موکت بپوشانید.

تخت نوزاد و قابلیت تبدیل شدن آن

قابلیت تبدیل شدن تخت نوزادان

اگر شما هم جزء آن دسته از والدینی هستید که دوست دارید بعد از مدتی فرزند خود را درون تخت خود بخوابانید می توانید از تخت هایی کمک بگیرید که قابلیت تبدیل شدن داشته باشد. در واقع منظور ما این است که تختی برای نوزاد خود بخرید که تا 6 ماهگی به عنوان تخت نوزاد و بعد از آن به عنوان تخت کودک مورد استفاده قرار بگیرد. این تخت ها را می توانید به وفور در بازار پیدا کنید و آن ها را در مدل های مختلف و رنگ های گوناگون مشاهده کنید. توجه داشته باشید که یک سری از ابزارها به همراه تخت فروخته نمی شود و شما باید آن ها را به صورت جدا تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

راحتی کشوها

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید در حین انتخاب تخت برای نوزاد به آن دقت کنید کشو های آن می باشد. در واقع اگر تختی را انتخاب می کنید که دارای کشو می باشد باید از راحت باز و بسته شدن آن اطمینان پیدا کنید. در واقع بسیاری از کشوهایی که برای تخت ها استفاده می شود در لایه زیرین یک ورقه نازک دارند و این ورقه زمانی که لباس های زیادی را در آن قرار دهید خم شده و خواهد شکست. بهتر است جنس لایه زیرین کشوها از فیبر باشد تا استحکام بیش تری داشته و بتوانید از آن به بیش تر استفاده کنید.

انتخاب تخت برای نوزاد

دقت به فضای داخلی تخت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن بیش تر از همه توجه نشان دهید دقت به میزان راحتی داخل تخت می باشد. در واقع فضای استاندارد داخل تخت نوزاد باید اندازه ای برابر 130 در 70 سانتی متر داشته باشد. بیش تر از این میزان می تواند خطر بسیار زیادی برای فرزند شما به همراه داشته و چرخ زدن نامناسب را افزایش خواهد داد.

تغییر میزان ارتفاع تخت

یکی از ویژگی هایی که تخت نوزادان باید به همراه داشته باشد این است که بتوانید ارتفاع آن را از سطح زمین تغییر دهید. سطح تخت نوزادان 4 الی 9 ماهه باید حدودا 20 الی 30 سانتی متر باشد و نوزادان بزرگ تر از 9 ماه باید ارتفاع تختشان برابر 0 الی 40 سانتی متر باشد. بنابراین بهتر است تخت هایی را بخرید که قابلیت تنظیم شدن داشته باشند و شما بتوانید به راحتی میزان ارتفاع آن ها را تنظیم کنید. در نظر داشته باشید که برخی از تخت ها دارای کفی قابل تنظیم می باشند و شما می توانید بعد از قرار دادن خوشخواب روی آن به راحتی بالا و پایین بودن آن را تنظیم کنید. دقت داشته باشید که باید این بخش از تخت را نیز خوب بسنجید و از استحکام داشتن آن اطمینان پیدا کنید. برای کودکانی که جنب و جوش بسیار زیادی دارند بهتر است ارتفاع کم تری را در نظر بگیرید.

انتخاب تخت برای نوزاد

جنس تخت خواب

جنس تختی که برای نوزاد خود انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که برای او مضر نباشد. در بازار تخت های بسیار گوناگونی هستند و جنس های بسیار مختلفی دارند. بهترین جنسی که می توانید برای فرزند خود از آن کمک بگیرید چوب می باشد. کودکان به چوب کم تر از مواد مصنوعی حساسیت نشان می دهند و برای سلامتی کودک مضر نمی باشد. البته در نظر داشته باشید تخت هایی که از MDF ساخته می شوند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و انواع مختلفی از چسب ها امکان ایجاد حساسیت برای کودک را دارند.

توصیه بسیاری از افراد این است که از تخت های فرفورژه برای فرزندان تازه دنیا آمده خود استفاده نکنید زیرا این تخت خواب ها دارای نقاط بسیار تیزی می باشد و می تواند منجر به زخم شدن پوست نوزاد و آسیب دیدن بدن او شود. اگر شما هم مانند خلی از افراد دیگر دوست ندارد که جنس تخت خواب هایتان از چوب کامل باشد می توانید از ترکیب چوب و آهن استفاده کنید تا بتوانید ماندگاری و استحکام تخت را افزایش دهید.

رنگ روی تخت

بسیاری از تخت هایی که در بازار وجود دارند دارای رنگ های بسیار زیادی می باشند و تنوع رنگی در آن ها بسیار بالا است. به هنگام انتخاب در نظر داشته باشید که برخی از رنگ های به کار رفته در تخت ها می تواند برای سلامت نوزاد شما مضر بوده و بیماری های تنفسی برایش ایجاد کند. بسیاری از بچه ها دوست دارند دندان های خود را به لبه تخت بکشد از این رو ممکن است مواد شیمیایی و رنگ هایی که روی آن ها وجود دارد وارد دهان نوزادتان شده و برخی از این مواد سمی هستند و می توانند مسمومیت های شدید ایجاد کنند. یکی دیگر از نکاتی که برای انتخاب تخت برای نوزاد و رنگ آن باید به آن توجه ویژه ای نشان دهید انتخاب رنگی روشن مانند کرم و استخوانی می باشد تا لکه ها به خوبی روی آن نشان داده شده و شما بتوانید بلافاصله آن ها را تمیز کنید.

اهمیت رنگ تخت نوزاد

ضمانت نامه داشتن تخت

ضمانت نامه داشتن منجر می شود تا شما بتوانید از سلامت کالا اطمینان پیدا کرده و همچنین از استاندارد بودن آن مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که انتخاب تخت خواب نوزاد نیز مانند سایر وسایلی که برای خانه خود می خرید دارای اهمیت می باشد و در حین خرید به ضمانت نامه آن، قطعاتی که شامل ضمانت نامه می شوند و همچنین مدت زمان اعتبار آن دقت کافی داشته باشید.

ننو نبودن تخت خواب

تخت خواب هایی که تبدیل به ننو می شوند تا یک سنی برای کودک مفید هستند و شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کرده و کودک خود را در آن خوابانید. در واقع اگر کودک شما به این کار عادت کند دیگر در حالت عادی و بدون تکان دادن نمی خوابد و این عادت بسیار بدی می باشد که شما آن را در فرزند خود نهادینه کرده اسد. بعد از این که کودک شما کمی بزرگ تر شد و توانست روی پا های خودش راه برود و یا چهار دست و پا کند این تخت ها برایش خطرناک هستند و ممکن است نتواند تعادل خود را با تکان خوردن تخت حفظ کند در نتیجه آسیب های بسیاری متوجه او خواهد شد.

تخت با ضمانت نامه بخرید.

اتصال به تخت والدین

یکی از مهم ترین قابلیت هایی که در انتخاب تخت نوزاد باید در نظر داشته باشد این است که به گونه ای طراحی شده باشد که بتوانید آن را به تخت خودتان متصل کنید. این نوع تخت ها برای یک الی دو ماه ابتدایی زندگی نوزاد بسیار خوب است و والدین راحت تر هستند و می توانند زمان شیر دادن به نوزاد راحت باشند و همچنین از سلامت او نیز اطمینان پیدا کنند.

در واقع استفاده از این نوع تخت ها به صرفه می باشد و کمی که کودک شما بزرگ تر شد می توانید او را روی تخت خودش و در اتاق خودش قرار دهید. یادتان باشد که در حین خواباندن کودک را بین خود و همسرتان قرار ندهید زیرا این کار احتمال خفگی را افزایش می دهد و همچنین ممکن است فرزند شما دچار سندروم مرگ ناگهانی شود. این سندروم دلیل مشخصی ندارد و هنوز محققان بسیار زیادی بر روی این مشکل کار می کنند و نتوانسته اند دلیل منطقی و خوبی پیدا کنند.

دفترچه راهنما

اگر قرار است افرادی را برای نصب تخت به خانه شما بفرستند باز هم باید دقت داشته باشید و از فروشنده دفترچه راهنما را بگیرید زیرا بعدا لازمتان خواهد شد و برای جا به جایی و حمل و نقل تخت باید بتوانید آن را باز و بسته کنید. اگر چنانچه تخت انتخابی شما دفترچه راهنما نداشت بهتر است در زمان نصب تخت از افرادی که برای این کار آمده اند فیلم گرفته و آن را ذخیره کنید.

استفاده از تخت با دفترچه راهنما برای نوزاد

ساده بودن تخت نوزاد

برخی از تخت هایی که برای نوزادان ساخته می شود معمولا دارای یک سری وسایل اضافی مانند چراغ خواب، لامپ های رنگارنگ، ویبراتور و تاب دهنده های اتوماتیک می باشند. در واقع این وسایل اثرات بسیار کوتاهی دارند و بعد از یک مدت برای کودک شما آزار دهنده خواهند شد بنابراین به شما توصیه می کنیم تخت های ساده را برای کودکان خود انتخاب کنید تا بتوانید از ایجاد عادت های غلط در حین خواب و بی خوابی و بد خوابی آن ها پیشگیری کنید. در واقع ساده بودن تخت نوزاد می تواند از خطرات احتمالی آن نیز بکاهد و مشکلات را برایتان به حداقل برساند.

استفاده از تخت پارک

این تخت ها برای والدینی که شاغل هستند و دائما در سفر می باشند بسیار مناسب می باشد و تخت ایده آلی برای نوزادان محسوب می شود. در نظر داشته باشید که این تخت را می توانید به راحتی جمع کرده و با خود حمل کنید زیرا جای بسیار کمی را اشغال می کند. در نظر داشته باشید که باز و بسته کردن این تخت ها بسیار ساده می باشد و شما می توانید در کم تر از 20 دقیقه آن را سر هم بندی کرده و کودک خود را روی آن بخوابانید.

استفاده از تخت های نو

یادتان باشد که بهتر است از تخت های نو استفاده کنید و برای نوزادان خود تخت های دست دوم تهیه نکنید. در نظر داشته باشید که اگر به هر دلیلی نمی توانید تخت نو برای نوزاد خود تهیه کنید و می خواهید از دست دوم ها استفاده کنید باید آن هارا خوب بررسی  کنید و از نبود مشکل در آن ها مطمئن شوید. چوب تخت ها را به طور کامل بررسی کنید و از نبود موریانه در آن ها مطمئن شوید و همچنین آن ها را از نظر خراش ها و بریدگی های درون تخت نیز مورد بررسی قرار دهید زیرا کودک درون تخت قرار می گیرد و ممکن است با تحرکاتی که دارد دچار آسیب دیدگی های شدیدی شود.

خرید تخت نو برای فرزندان

غیر از انتخاب تخت برای نوزاد که در بالا با نکات مهم آن آشنا شدید، چیدمان و دکوراسیون اتاق نوزاد یکی از سخت ترین کارهایی می باشد که شما می توانید آن را انجام دهید و بهتر است قبل از این که  اقدام به این کار نمایید چند مدل طراحی اتاق نوزاد و دکوراسیون اتاق نوزاد را مشاهده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان