نشانه ها و نحوه درمان نرمی غضروف کشکک زانو

توجه داشته باشید که رفع و درمان نرمی کشکک زانو چندان هم سخت نیست و ما در این مقاله سعی کرده ایم تا علائم، علل و حتی روش های درمانی این عارضه را به صورت کامل شرح دهیم با ما همراه شوید.

نشانه ها و نحوه درمان نرمی غضروف کشکک زانو

به طور کلی نرمی غضروف کشکک زانو که امروزه بدان کندرومالاشی نیز گفته می شود رایج ترین علت درد مزمن جلوی زانوها خواهد بود که علت اصلی تشکیل آن استفاده زیاد و غیر اصولی و یا فشار و تنش های مکرر به غضروف کشک زانو می باشد و به منظور جلوگیری از آسیب های بیشتر بایستی سریعا روند درمان آن انجام شود.

آشنایی با نحوه درمان نرمی کشکک زانو

بهتر است بدانید که در واقع نرمی کشکک زانو نوعی نرم شدن و ضعیف شدن غضروف در قسمت زیرین کشکک زانو محسوب خواهد شد. این عارضه زمانی احساس می شود که غضروف مفصل زانو به خاطر ناترازی کشکک با استخوان ران یا فیمور روبه زوال می رود. معمولا وقتی که استخوان ران و زانو به صورت مستقیم به یکدیگر ساییده می شوند به تدریج درد ایجاد خواهد شد.

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

در این مواقع می توانید با مراجعه به متخصص ارتوپدی و انجام معاینات بالینی زانو توسط ایشان و در صورت لزوم اعمال روش های تشخیصی دیگر مانند ام آر آی یا عکس برداری به راحتی نرمی غضروف کشکک زانو را تشخیص خواهد داد.این عارضه معمولا به التهاب غضروف پشت استخوان کشکک مربوط می شود و باعث ایجاد دردی عمیق و مبهم در پشت کشکک زانو خواهد شد.

چگونگی درمان نرمی کشکک زانو

نشانه های نرمی کشکک زانو

توجه داشته باشید که بارزترین نشانه نرمی کشکک زانو درد آزار دهنده ای است که بیشتر در داخل یا جلوی زانو احساس می شود و البته ممکن است این درد به سمت پشت زانو کشیده خواهد شد. نرمی غضروف زانو هنگام بلند شدن از زمین یا صندلی تشدید خواهد شد و همچنین این درد هنگام بالا و پایین رفتن از پله شدیدتر می شود.

با این حال وضعیت های دیگری که می توانند موجب شدیدتر شدن درد زاو شوند شامل نشستن روی زمین به صورت دو زانو و چهار زانو، استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی و هر حرکتی که با خم کردن زانو به ویژه در مدت زمان طولانی همراه است، خواهد بود.

مواردی را در ادامه بیان کرده ایم که ممکن است برخی از آن ها در بیماران مبتلا به این عارضه مشاهده شود. البته که ای علائم در بسیاری از مشکلات و بیماری های زانو مشترک است و در صورت بروز هر کدام از این علائم بدون مشورت پزشک اقدام به درمان و مصرف دارو نکنید:

خالی کردن زانوها

صداهای زانو هنگام راه رفتن

احساس سفتی در زانوها

محدودیت های حرکتی در زانو

تورم های شدید

نشانه های نرم شدن کشکک زانو

علل ایجاد عارضه نرمی غضروف زانو:

به صراحت می توان گفت عارضه نرمی غضروف کشکک زانو اغلب زمانی رخ می دهد که استخوان کشکک تحت استرس و فرسایش قرار گرفته باشد. در این مواقع غضروف پوشش دهنده استخوان کشکک ضعیف و تخریب می شود و شرایطی که بیشتر در میان ورزشکاران جوان مشاهده می شود. همچنین ساییدگی و فرسایش مفصل دلایل متعددی دیگری هم دارد که در ادامه برخی از آن ها را بیان کرده ایم:

نرمی کشکک معمولا در اثربخشی از روند طبیعی افزایش سن رخ می دهد یعنی دقیقا مانند اتومبیلی که کیلومتر ها مسافتی را طی می کند.

آسیب دیدگی حاد کشکک یا اصطکاک طولانی مدت بین کشکک و استخوان ران می تواند آغازگر شرایطی باشد که به آن سندرم درد پاتلوفمورال می گویند.

ضعف عضلات اطراف ران می تواند به صورت غیر مستقیم بر کشکک اثر بگذارد و درد مفصل پاتلوفمورال را منجر گردد.

عدم تطبیق و تراز استخوان مفصل زانو می تواند در نرم شدن غضروف های زانو موثر باشد.

استفاده بیش از حد مفصل زانو که معمولا در میان ورزشکاران بیشتر است.

علل ایجاد نرمی غضروف زانو

چگونگی تشخیص عارضه:

بهتر است بدانید که معمولا تشخیص اختلالات زانو با بررسی شرح حال بیمار و معاینه وی به ویژه استخوان کشکک آغاز خواهد شد. پس از این با کمک تصویربرداری اشعه ایکس می توان قرار گرفتن استخوان کشکک در شیار استخوان ران را مشخص کرد.

انجام سی تی اسکن به کمک اشعه ایکس و تصاو.یر سه بعدی نمای بهتری از بافت های نرم خواهد داشت و در این تصویربرداری در حالی که زانو خم شده نماها مختلفی تهیه خواهد شد. همچنین در مواردی که تشخیص مشکلات کشکک زانو دشوار است تصویر برداری MRI می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در تصویربرداری MRI معمولا تصاویر مختلفی از مقاطع گوناگون زانو تهیه می شد و غضروف مفصلی را در اسکن قابل مشاهده کرده و در نتیجه در تعیین آسیب دیدگی غضروف ها کمک کننده خواهد بود.

همچنین با استفاده از آرتروسکوپی نیز می توان این عارضه را به راحتی تشخیص داد زیرا بر اساس آن یک دورچین کوچک با کمک فیبر نوری مخصوص وارد مفصل شده و به صورت مستقیم تصویر ساختار های مفصلی را بر روی مانیتور نمایان می کند. بهتر است بدانید که با کمک این وسیله به خوبی شرایط پشت استخوان کشکک زانو قابل مشاهده خواهد بود.

چگونگی تشخیص عارضه نرمی غضروف زانو

روش های درمان نرمی غضروف کشکک زانو:

در حال حاضر روش های پزشکی مختلفی برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو وجود دارد که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهم:

  • انجام فیزیوتراپی:

معمولا تمرین کردن و افزایش قدرت ماهیچه های اطراف زانو فشار روی این مفصل را به تدریج کاهش می دهد و همچنین با انجام حرکت های اصلاحی مشکلات مربوط به کجی زانو و عدم تعادل ماهیچه های اطراف زانو اصلاح خواهد شد. برای مثال تمرین های تقویت کنننده بخش داخلی ماهیچه چهارسر به بیمار آموزش داده می شود و با این حال برخی از حرکت های درمان غضروف زانو را در ادامه بیان کرده ایم:

به صورت صاف بر روی صندلی بنشینید، یک پایتان را دراز کنید و 5 ثانیه در این حالت باقی بمانید. البته نباید پا را به اندازه ای بکشید که به ران ها فشار وارد شود. حرکت را بر روی پای دیگر نیز تکرار نمایید.

به پشت روی تخت یا کف نرم دراز بکشید و پاها را کامل دراز کنید. تقریبا هر پا را 60 سانتی متر بالا برده و سپس به آرامی پایین بیاورید. حرکت را بر روی پای دیگر نیز امتحان نمایید.

انجام فیزیوتراپی برای درمان نرمی کشکک زانو

بر روی تخته شنا دراز بکشید و دست و پاها را درون آب حرکت دهید زیرا شنا کردن برای تقویت ماهیچه های چهار سر و همسترینگ بسیار مفید خواهد بود.

روز هایی که به مدت طولانی نشسته اید و احساس می کنید که حتما باید به پاهایتان استراحت بدهید می توانید ورزش قایقرانی را امتحان کنید و کمی پدال بزنید و یا با پارو زدن تمرین ایروبیک بالاتنه را انجام دهید.

چنانچه احساس کردید زانو هایتان تحمل وزن را دارند می توانید چندین وزنه سبک را روی میله یا دستگاه پرس پا بگذارید و زانوها را صاف کنید. سپس پنجه ها را با زاویه 45 درجه سانتی گراد روبه بالا نگه دارید تا ماهیچه VMO تحریک شود. توصیه می شود که در این ورزش زانوها را بیشتر از 40 الی 45 درجه خم نکنید.

می توانید از تپه های خاکی بالا بروید زیرا بالا رفتن از مسیر های ناهموار برای تسکین علائم بسیار مفید است و می توانید آن را در کنار دویدن آهسته بر روی مسیر های هموار نیز انجام دهید.

مواقعی که توانایی حرکتی تان زیاد است می توانید ورزش های کم برخورد را امتحان کنید و یا در بازی فوتبال کودکان شرکت کنید. البته از این نکته غافل نشوید که تمرین ها باید در ابتدا به صورت ملایم انجام شوند.

راه های رفع نرم شدن غضروف پا

  • اوزون درمانی:

همانطور که می دانید اغلب بیماران مبتلا به نرمی کشکک زانو هنگام صاف کردن و کشیدن زانو احساس سایش در مفصل شان را دارند و این عامل ناشی از نرم شدن غضروف کشکک زانو ها خواهد بود. در این مواقع اگر غضروف هنگام حرکت داادن از استخوان فاصله بگیرد التهاب و درد ایجاد خواهد شد. در این مواقع اوزون درمانی ساییدگی زانو با استفاده از استفاده اکسیژن خالص سرعت گردش خون را افزایش و التهاب را کاهش خواهد داد.

  • چسب زدن کاسه زانو:

یکی دیگر از روش های موثر در درمان نرمی و قفل شدن زانو چسب زدن آن است که باعث می شود هم محوری غضروف زانو یا شروه حرکتی آن به شکل صحیح در بیاید. برخی از بیماران به کمک چسب زدن می توانند علادم خود را تسکین بدهند و علاوه بر این بسیاری از متخصصان فیزیوتراپی روش چسب زدن را برای درمان این عارضه توصیه و انجام خواهند داد.

  • طب سوزنی:

توجه داشته باشید که طب سوزنی معمولا علئم ثانویه نرمی کشک زانو از جمله ورم و درد را تا حدود زیادی کاهش می دهد. همچنین طب سوزنی بهبود ملموسی را در بیماران ایجاد خواهد کرد زیرا مشکلات متعددی در مقابله با چرخه باطل پدیدار می شود که این آسیب ها موجب التهاب، التهاب باعث فشار و در نهایت فشار موجب التهاب خواهد شد.

استفاه از طب سوزنی برای دمان نرمی غضروف زانو

  • درمان های دستی:

توجه داشته باشید که کایروپراکتیک که بدان درمان با دست نیز گفته می شود معمولا با هدف تسکین علائم نرمی غضروف کشکک زانو مداخله تغذیه ای و همچنین دستکاری و کشش را شامل خواهد شد. این ننوع درمان برای کشش همسترینگ کوتاه شده و دستکاری مفصل ساکروایلیاک طراحی شده است.

از یاد نبرید که هدف اصلی درمان های دستی بهبود هم محوری کاسه زانو و افزایش کنترل حرکتی آن است. برخی از متخصصان در این روش از بافت نرم برای تسکین درد های زانو استفاده می کنند و رویکرد کلی آن علاوه بر فرونشاندن درد زانو برای درمان عارضه نیز مفید خواهد بود.

  • جراحی:

آخرین راهکار برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو جراحی است که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. دقت داشته باشید که اگر سایر روش های درمانی موثر نبودند به ناچار باید به سراغ جراحی بروید. در این مواقع جراحی آرتروسکوپی زانو متداول است که در آن دوربین بسار کوچک منعطفی وارد زانو می شود تا جراح بتواند داخل مفصل زانو و غضروف را مشاهده کند. سپس عمل لازم را از راه لوله دوربین با استفاده از وسایل ظریف انجام خواهد داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان