رتبه اول دوز سوم واکسن متعلق به کدام استان است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ درصد پوشش واکسیناسیون دوز سوم کرونا رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بهمن نقی پور عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، آخرین وضعیت واکسیناسیون جمعیت هدف آذربایجان شرقی علیه ویروس کرونا را تشریح و اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارهای موجود تاکنون 92.3 درصد دوز اول و 83.5 درصد نیز دوز دوم را در مراکز واکسیناسیون استان دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در آمارهای مربوط به کل جمعیت بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی تاکنون 75.7 درصد دوز اول، 68.5 درصد دوز دوم و 19.4 درصد نیز دوز سوم را دریافت کرده‌اند که این آمارها نشان می‌دهد هنوز به ایمنی جمعی یعنی واکسیناسیون 80 تا 85 درصدی کل جمعیت نرسیده‌ایم.

نقی پور اعلام کرد: واکسیناسیون مادران باردار در آذربایجان شرقی نیز به عدد قابل قبول 73.8 درصد و دانش آموزان بین 12 تا 17 سال نیز به 92.3 درصد رسیده است.

وی درباره سویه اومیکرون در آذربایجان شرقی با اعلام اینکه هم اکنون وضعیت استان قابل قبول است، یادآور شد: میانگین سنی افراد مبتلا شده بین 50 تا 55 سال است.

نقی پور با اشاره به سرعت بالای انتشار سویه اومیکرون از سویه دلتا، ادامه داد: این سویه باعث شده است در مدت زمان کمی، وضعیت دنیا به حالت قرمز درآید و تمامی کشورهای پیشرفته اروپایی و حتی استرالیا درگیر شوند هر چند گسترش آن در ایران فعلاً شدید نیست اما در صورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، احتمال اوج گیری این سویه محتمل است.

وی اظهار داشت: اگر با کمک یکدیگر اعم از مدیران و مراکز بهداشتی و درمانی و آحاد مردم و همچنین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون، جلوی گسترش این بیماری در کشور را نگیریم، میزان مبتلایان به آن افزایش یافته و در مراحل بعدی، بیماران سرپایی، بستری و در نتیجه مرگ و میر رشد تصاعدی خواهد داشت.

نقی پور وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی را خوب خواند و با بیان اینکه در سایه تلاش تمامی مسئولان و آحاد مردم، آرامش نسبی در خصوص این بیماری بر استان حاکم است، گفت: میزان بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری به کمترین میزان خود طی دو سال اخیر رسیده است اما با این وجود نگران گسترش سویه اومیکرون هستیم.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از هر گونه تجمع و دورهمی ها، دقت در تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید و اضافه کرد: تزریق دز سوم واکسن بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی نشان می‌دهد که این مهم سهم بالایی در کاهش ابتلاء به اومیکرون دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اتخاذ تمهیدات ویژه در ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای مهار و مدیریت اوج گیری احتمالی سویه های مختلف این ویروس خبر داد و افزود: در این رابطه جلسات متعدد کاربردی و کارشناسی برگزار شده و برنامه ریزی‌های لازم جهت بهره گیری از تجارب قبلی نحوه مقابله در پیک‌های بیماری و اصلاح آن‌ها در پیک‌های احتمالی پیش رو انجام می‌شود.

نقی پور ادامه داد: در این راستا یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تقسیم شهرستان‌های مختلف به چهار منطقه محوری شامل مرند، بناب و اهر به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی و انتقال تجربیاتی مثل نحوه برخورد با بیماران، درمان بیماران کرونایی و نوع مقابله با سویه های جدید به کادر بهداشت و درمان شهرستان‌ها می‌باشد تا بتوانیم خدماتی باکیفیت بالا به تمامی نقاط استان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌های گروهی و جامعه خبری در پیشبرد اهداف کشوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران پرتلاش در حقیقت پل ارتباطی مردم با دستگاه‌های اجرایی بوده و اگر بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کند، به پیشرفت جامعه کمک خواهند کرد.

نقی پور با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی، نماینده افراد علمی جامعه در حوزه سلامت است، افزود: یکی از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها، انتقال علوم جدید است که این امر توسط رسانه‌ها با ایجاد ارتباط بین متخصصان حوزه بهداشت و درمان با مردم انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان