برگزاری کنفرانس نظم منطقه‌ای در خاورمیانه

اولین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی "نظم منطقه ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل" در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ از سوی انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می‌شود.

اولین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی "نظم منطقه ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل" در روزهای 21 و 22 اردیبهشت 1401 از سوی انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می‌شود.

مسعود موسوی شفایی عضو هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهداف و ضرورت‌های برگزاری این کنفرانس، اظهار کرد: بانی اصلی این کنفرانس دوسالانه بین‌المللی کمیته روابط بین‌الملل انجمن علوم سیاسی ایران است که ایده آن را دکتر مهدی زیبایی مطرح کردند و با موافقت انجمن علوم سیاسی، مقدمات برگزاری آن و اخذ مجوز از وزارت علوم انجام شده است. سه دانشگاه کشور هم به عنوان حامیان اصلی این کنفرانس محسوب می‌شوند که شامل دانشگاه‌های تربیت مدرس، علامه طباطبایی و خوارزمی است. البته انجمن‌های علمی دیگری از جمله خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن ژئوپلتیک ایران، انجمن مطالعات صلح ایران هم در این کنفرانس همکاری دارند.

دبیر علمی این کنفرانس افزود: ما در آستانه برگزاری پیش‌همایش‌های این کنفرانس هستیم که در پنج محور اصلی کنفرانس انجام خواهند شد. هدف از برگزاری این کنفرانس هم بررسی تحولات اجتماعی - سیاسی خاورمیانه در دهه اخیر است که بسیار پرشتاب بوده‌اند. از لحاظ محتوایی هم همایش هم سطح داخلی و تحولات اجتماعی این جوامع را در نظر می‌گیرد و هم سطح بین‌المللی و منطقه و هردو سطح را از منظرهای مختلف اقتصاد سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی و مطالعات امنیتی مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین مهدی زیبایی دبیر کمیته روابط بین ­الملل انجمن علوم سیاسی ایران با تاکید بر اینکه ورود سویه جدید کرونا به کشور تصمیم‌گیری نهایی در زمینه چگونه برگزارشدن این کنفرانس را با اماواگرهایی مواجه کرده است، گفت: الان مبنای برگزاری این کنفرانس در هر دو حالت حضوری و مجازی قرار دارد و باید دید شرایط کشور تا آن زمان به چه صورت خواهد شد. اما سخنرانان کلیدی ما برای این کنفرانس آرشین ادیب مقدم از دانشگاه لندن، استفن استتر از دانشگاه بُندِسوِر مونیخ و آینار ویگن از دانشگاه اسلو هستند.

دبیر اجرایی این کنفرانس با اشاره به محورهای آن، یادآور شد: نقش جدید هویت فراملی اسلامی در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی خاورمیانه در پرتو فشارهای بین­ المللی، بازتعریف روابط میان دولت و شهروند خاورمیانه ­ای، جایگاه خاورمیانه در روابط بین ­الملل نظری، خاورمیانه، عرصه نقش ­آفرینی بازیگران منطقه­ ای و جایگاه و نقش بازیگران فرامنطقه ­ای در خاورمیانه، محورهای شش‌گانه ارائه مقالات برای این نشست هستند.

غلامعلی نیستانی عضو هیئت علمی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی نیز در زمینه برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: ما در دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی برای اینکه با انجمن‌های علمی ارتباط داشته باشیم تلاش می‌کنیم حلقه وصل این انجمن‌ها با مراکز رسانه‌ای باشیم و از نتایج این کنفرانس‌ها بهره‌مند شویم. جهاد دانشگاهی چون با مجموعه دانشگاه‌ها و دانشجویان و استادان دانشگاه در ارتباط بوده است، این روند را ادامه داده‌ایم و تلاش می‌کنیم برای معرفی و همکاری با این انجمن‌های علمی و نشست‌هایشان از همه ظرفیت‌ها و توانمندی جهاد دانشگاهی در این زمینه استفاده کنیم.

برگزاری کنفرانس نظم منطقه‌ای در خاورمیانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان