بررسی انواع پروژکتورهای روشنایی

امروزه تجهیزات روشنایی و نورپردازی نوین LED-SMD-COB  با توجه به دارا بودن مجموعه کاملی از مزایا، در کشورهای پیشرفته جایگزین محصولات پر فشار بخار جیوه ، بخار سدیم و لامپ های فیلمانی گردیده اند و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، نود درصد نور اتحادیه اروپا از این تکنولوژی تامین می گردد.

بررسی انواع پروژکتورهای روشنایی

در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه ویژگی های پروژکتورهای LED  و پروژکتورهای پرفشار سدیم و بخار جیوه بپردازیم.

 مهمترین مزایای پروژکتورهای LED

بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری اقتصادی

  •  مصرف انرژی بسیار اندک و صرفه جویی تا 70%
  •  طول عمر بسیار زیاد معادل 50 هزار ساعت
  •  کاهش چشمگیر هزینه های تعمیر و نگهداری به علت طول عمر بالا
  •  کاهش هزینه های کابل کشی و عدم استفاده از خطوط پر قدرت انتقال نیرو به علت استفاده از ولتاژ کارکرد پایین

 کیفیت نور

  •  خلوص و تنوع در رنگ های تولید شده بدون نیاز به هر گونه فیلتر رنگی
  •  درخشندگی بسیار بالا
  •  طیف نور کامل و بدون انقطاع (عدم لرزش نور)
  •  قابلیت تمرکز نور، تغییر زوایای تابش و افزایش برد نور با استفاده از لنزهای متنوع
  •  روشن شدن بدون تاخیر و رسیدن به حداکثر نور در زمانی کمتر از یک ثانیه
  •  امکان تنظیم شدت نور با توجه به بازه های زمانی متفاوت
  •  عدم کاهش نور طبیعی پروژکتور با گذشت زمان

 ایمنی و مقاومت بسیار بالا

  •  تولید حرارت بسیار کم و دائم کار بودن
  •  عدم حساسیت به روشن و خاموش شدن مکرر
  •  عدم تاخیر در زمان روشن شدن بلافاصله پس از خاموش شدن
  •  عدم آسیب پذیری در اثر ضربه غیر مستقیم و لرزش ناگهانی
  •  امنیت عمومی بالا به علت استفاده از ولتاژ بسیار پایین
  •  قابل استفاده در محدوده دمایی ℃ 70+ ~ 35-
  •  برخورداری از ضمانت تعویض و قابلیت تعمیر بعد از پایان مدت گارانتی

 بهداشت نور

  •  عدم تولید پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز
  •  گریز حشرات از نور تولیدی
  •  عدم لرزش نور و عدم خستگی چشم

بررسی انواع پروژکتورهای روشنایی

برخی معایب پروژکتورهای بخار سدیم و بخار جیوه

طول عمر کم

اولین و مهمترین پارامتر، بحث طول عمر این لامپ های قدیمی می‌باشد. بهترین و مرغوبترین نوع از این لامپها طول عمری کمتر از 10 هزار ساعت دارند که این امر نه تنها هزینه خرید تجهیزات، بلکه هزینه های تعمیر و نگهداری را تا 4 برابر افزایش می دهد.

تاخیر در زمان پاسخ گویی

نکته دیگر بحث زمان پاسخگویی است. پروژکتورLED  به محض رسیدن ولتاژ به آن روشن می شود (کمتر از 20 میکرو ثانیه) ولی پروژکتور های بخار جیوه و بخار سدیم زمانی بالغ بر 5 دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند. یعنی پروژکتورهای متال هالید و سدیم، پانزده میلیون بار کندتر روشن میشوند.

ضعف دیگر این تجهیزات گرم شدن آنها می باشد. یعنی اگر شما این پروژکتورها را به مدت بیش از 5 دقیقه روشن بگذارید گرم میشوند و مشکل تنها گرم شدن نیست و اگر بعد از 5 دقیقه شما این پروژکتور را خاموش کنید ، نمی توانید مجددا روشن نمایید، زیرا لامپ گرم شده و سنسور داخل لامپ به شما اجازه روشن کردن مجدد لامپ را تا زمانی که لامپ سرد نشده باشد نمی دهد. نکته مهم در این خاموش شدن های مکرر ایجاد مشکل امنیتی و حفاظتی برای مجموعه ها می باشد.

 حساسیت به روشن و خاموش شدن

طول عمر تجهیزات روشنایی LED به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن آنها نیست. پروژکتور SMD  را میتوان هزاران بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر آنها تنها به مدت زمان روشن ماندن بستگی دارد، ولی پروژکتور های پر فشار جیوه به هیچ وجه اینگونه نیستند و طول عمر آنها با روشن و خاموش شدن کم میشود.

مصرف بالا و هزینه های جانبی

از آنجا که لامپهای متال هالید نیاز به جریان بالایی دارند (خصوصاً لامپهای 400 وات به بالا) می بایست از کابل با ضخامت بالا استفاده کرد که این امر سبب افزایش هزینه کابل کشی و همچنین کاهش ضریب ایمنی و افزایش احتمال آتش سوزی در پروژه می گردد.

 یکنواختی شدت نور و رنگ نور

برای تغییر رنگ در پروژکتورهای بخار جیوه معمولاً از فیلترهای رنگی ثابت و متغیر استفاده می شود که معایب بسیاری از جمله عدم انتخاب رنگ را دارند.

عدم تنظیم شدت نور

امکان تنظیم نور با لامپهای متال هالید مطلقاً وجود ندارد، یعنی یک پروژکتور 400 واتی که 38000 لومن نور میدهد نمیتواند مثلاً 10000 لومن بدهد. ولی این کار در محصولات روشنایی ال ای دی با استفاده از کنترل سطح ولتاژ به کمک تغییر پهنای پالس و در میکروکنترلرها به راحتی امکان پذیر است.

بررسی انواع پروژکتورهای روشنایی

عدم تنظیم زاویه تابش

در مهندسی روشنایی جهت دادن به نور حائز اهمیت می باشد. نور پروژکتورهای متال هالید و بخار سدیم در تمامی جهات منتشر می گردد و این نور به سختی قابل کنترل است و نمی توان آن را به راحتی متمرکز کرد. برای جهت دهی نور در این پروژکتورها از رفلکتور استفاده می شود که بخش قابل توجهی از نور (تا 50 درصد) در محفظه فلزی پروژکتور هدر می‌رود و نور به صورت کامل بر سطح مورد نظر نمی‌تابد.

توان مصرفی بالا و غیر واقعی

وات واقعی که این پروژکتورها مصرف میکنند معمولاً 150% مقدار اسمی است. اگر در آزمایشگاه یک لامپ 400 واتی متال هالید را بررسی نمایید در می یابید که شدت جریان مصرفی این پروژکتور 2.7 آمپر در ساعت می باشد. به عبارت دیگر پروژکتوری که می بایست 400 وات در ساعت مصرف داشته باشد ، زمانی که به حداکثر نوردهی می رسد 594 وات در ساعت مصرف می کند.

افزایش جریان در زمان راه اندازی

همانطور که در قبل ذکر شد پروژکتورهای متال و سدیم 5 دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. در این مدت زمان برای یونیزه کردن گاز داخل لامپ نیاز به آمپر بیشتری است. به عبارت دیگر یک لامپ 400 واتی متال هالید در مدت زمان راه اندازی 1100 وات مصرف خواهد داشت. یعنی تقریباً 3 برابر واتی که باید مصرف کند، این عملکرد نیاز به تجهیزاتی 3 برابر قویتر را ایجاد میکند که متعاقباً هزینه های تابلو برق و تجهیزات را بسیار زیاد خواهد کرد.

کاهش نور با گذشت زمان

شدت نور لامپهای بخار جیوه با گذشت زمان به شدت کاهش می یابد. یک لامپ بخار جیوه حدود 38000 لومن نور تولید می کند که اگر 20000 ساعت کار کند و نسوزد، نور آن به کمتر از 25000 لومن خواهد رسید. یعنی کاهش 35 درصدی نور در طول مدت کارکرد (در شرایط کارکرد مطلوب و با مرغوبترین لامپ)

صنایع روشنایی آذرطیف ، تولیدکننده محصولات روشنایی ال ای دی

شرکت روشنایی آذرطیف تولیدکننده محصولات روشنایی شامل انواع پروژکتورهای صنعتی ، چراغ های خیابانی ، چراغ های کارگاهی و وال واشرها با تکنولوژی فوق کم مصرف LED ,  SMD , COB

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های 02156573311 و 09120887008 با کارشناسان شرکت صنایع روشنایی آذرطیف در ارتباط باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان