نکاتی در مورد کاشت مو و عوارض پس از آن

یکی از سؤالات متداول افرادی که می‌خواهند کاشت مو انجام دهند این است که "عوارض کاشت مو چیست" و یا"آیا کاشت مو ضرری به همراه دارد".

ریزش موی مردان

کاشت مو روشی است که توسط یک جراح ماهر انجام می‌شود و موهای سالم را به مناطقی از پوست سر که ریزش مو محسوس دارند، منتقل می‌کند. در بیشتر موارد، جراحان از ناحیه پهلو یا پشت سر به‌عنوان ناحیه اهداکننده استفاده می‌کنند. همچنین گرفتن پوست از چانه، پشت یا قفسه سینه نیز امکان‌پذیر است. در طول عمل، جراح قسمتی از مو و پوست را از پشت سر، به‌صورت نواری باریک و یا به‌صورت تکی همراه با فولیکول‌ها متصل به آن، برمی‌دارد. موهایی که به‌صورت نواری برداشته می‌شوند، در زیر میکروسکوپ به موهای منفرد و جدا از هم تقسیم شده و سپس در محل جدید پیوند می‌شوند.

پس از جراحی کاشت مو نیز مانند هر جراحی دیگری، یک سری دستورالعمل‌های مراقبتی برای اطمینان از کسب بهترین نتیجه و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی مانند عفونت، خونریزی و درد و سایر عوارض از سوی پزشک به افراد ارائه می‌شود که با رعایت کامل آن‌ها روند بهبودی تسهیل می‌شود.

عوارض پس از کاشت مو

یکی از سؤالات متداول افرادی که می‌خواهند کاشت مو انجام دهند این است که "عوارض کاشت مو چیست" و یا"آیا کاشت مو ضرری به همراه دارد". گاهی نیز این مسئله نگرانی‌هایی را برای افراد متقاضی کاشت مو به وجود می‌آورد که کسب آگاهی در مورد این عوارض می‌تواند به تصمیم‌گیری آن‌ها کمک زیادی بکند.

کاشت مو باید در محیطی کاملاً استریل و توسط کادر پزشکی مجرب انجام شود. برنامه‌ریزی مناسب قبل از عمل و تعیین تکنیک مناسب کاشت مو برای فرد، ازجمله عواملی است که این عوارض را به حداقل می‌رساند. اطلاعات مربوط به سابقه جراحی یا بیماری‌های مزمن احتمالی و داروهایی که به‌طور منظم توسط فرد مصرف می‌شود باید در طول مشاوره قبل از عمل با پزشک در میان گذاشته شود.

یا این حال کاشت مو یک مداخله جراحی نیز محسوب می‌شود به همین دلیل بروز برخی عوارض بعد از جراحی کاشت مو بسیار طبیعی است. اگرچه این عوارض در افراد مختلف متفاوت است و به واکنش‌های فیزیکی بدن فرد و قدرت سیستم ایمنی بدنش بستگی دارد. عوارض شایع پس از عمل شامل درد، ادم، عدم تقارن، خونریزی، بر جای ماندن جای زخم، فولیکولیت، پوسته‌پوسته شدن، جابجایی پیوند، سکسکه، خارش و هیپوستزی می‌باشد. این‌ها عوارضی هستند که خفیف محسوب می‌شوند و قابل‌کنترل هستند.  سایر عوارض کمتر رایج پس از کاشت مو عبارت‌اند از: اسکار هیپرتروفیک و کلوئید، فیستول شریانی وریدی، عفونت، سنگفرش، سنکوپ، تغییر رنگ‌دانه، نکروز، واکنش گرانولوماتوز، گرانولوم پیوژنیک و فوران واریسلی شکل کاپوزی.

لازم به ذکر است که نکروز نادرترین اما خطرناک‌ترین عارضه در بین عوارض کاشت مو است. وضعیتی که در آن یک یا چند سلول به‌طور غیرقابل‌برگشت آسیب می‌بینند. بافت نکروزه دچار مرگ پاتولوژیک شده و به بافت بی‌جان تبدیل می‌شود. باید به خاطر داشت که کاشت مو یک عمل کاملاً ایمن و ساده است و مشاهده برخی عوارض بعدازآن بسیار رایج و طبیعی است. این عوارض پس از کاشت مو در افراد مختلف، متفاوت بروز می‌کنند و اگر دستورالعمل‌های پزشک را به‌دقت دنبال کنید، احساس ناراحتی کمتری خواهید داشت و شاهد رفع سریع‌تر این عوارض خواهید بود.

نمونه کاشت مو

عفونت پس از کاشت مو

هنگامی‌که در حین جراحی یا در طول فرایند بهبودی میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در محل فولیکول‌های مو (چه در ناحیه اهداکننده و چه در محل پیوند) وارد زخم‌های باز شوند، باعث بروز عفونت پس از کاشت مو می‌شوند. پوست سر شما شبکه بزرگی از رگ‌های خونی دارد که به سیستم ایمنی شما اجازه می‌دهد تا به‌سرعت پاتوژن ها را هدف قرار دهد. داشتن یک بیماری زمینه‌ای که سیستم ایمنی بدن شمارا ضعیف می‌کند، می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد. عفونت‌های جراحی معمولاً 3 تا 7 روز پس از عمل رخ می‌دهند. علائم عفونت کاشت مو می‌تواند شامل این موارد باشد: آبسه پر از چرک، ترشح چرک، قرمزی یا تغییر رنگ، ورم، درد، خارش، سوزش، خون‌ریزی، احساس گرما، مقداری خونریزی و تورم.

عفونت همچنین می‌تواند منجر به علائم سیستمیک مانند تب، بی‌حالی، تورم غدد لنفاوی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ در فرد شود.

عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز عفونت در جریان کاشت مو شود که این عوامل عبارت‌اند از:

  • عدم رعایت بهداشت و یا داشتن شرایط غیربهداشتی: اگر ابزارهای مورداستفاده در طول عمل به‌درستی ضدعفونی نشده باشند یا اگر زخم‌های سر را پس از عمل در ضمن بهبودی دست‌کاری کنید، ممکن است دچار عفونت شوید.
  • تشکیل بیش‌ازحد پوسته روی سر: پوسته‌پوسته شدن زخم‌ها طبیعی است اما تشکیل پوسته بیش‌ازحد می‌تواند منجر به خارش شود. خاراندن پوست سر می‌تواند دلمه‌ها را از بین ببرد و باکتری‌ها را از انگشتانتان به داخل زخم منتقل کند.
  • شرایط پزشکی زمینه‌ای: شرایط زمینه‌ای که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند می‌تواند شانس ابتلا به عفونت زخم را افزایش دهد. برخی از شرایطی که سیستم ایمنی بدن شمارا تضعیف می‌کند عبارت‌اند از: دیابت، فشارخون بالا، سیگار کشیدن، چاقی شدید، سوءتغذیه، سرطان

درباره خطرات عفونت حاصل از کاشت مو باید گفت که در صورت بروز عفونت، فرد در معرض خطر بالای تشکیل اسکار قرار دارد که این اسکارها بر نتیجه کلی پیوند مو اثرات نامطلوبی دارند. عفونت، در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت‌های عمیق‌تر پوست سر نفوذ کند تا جایی که حتی در موارد نادر حتی می‌تواند به بافت استخوان هم گسترش یافته یا منجر به سپتی سمی ‌شود. سپتی سمی عفونتی است که وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند منجر به وضعیتی نامطلوب برای بدن به نام سپسیس شود.

برای درمان عفونت پس از کاشت مو باید متذکر شد که اگر دچار عفونت شدید، حتماً با جراح خود تماس بگیرید تا بتواند در اسرع وقت راهکارهای درمانی مناسب را به شما بگوید. معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی برای هدف قرار دادن باکتری‌های عامل عفونت استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پزشک شما مصرف شامپوهای ضد باکتری را توصیه کند و یا گاهی مجبور باشد که آبسه‌های پر از چرک را تخلیه کند تا به تسهیل روند بهبودی عفونت کمک کند.

نکات زیر را به خاطر بسپارید تا در صورت رعایت آن‌ها بتوانید احتمال بروز عفونت ناشی از کاشت مو را به حداقل برسانید.

  • پیوند موی خود را در یک کلینیک دارای مجوز و تحت نظر یک پزشک مجرب انجام دهید.
  • از جدا کردن دلمه‌ها یا دست زدن به زخم‌ها خودداری کنید.
  • تا حد ممکن قرارهای کاری خود و بیرون رفتن از خانه را به تعویق بیندازید.
  • دستورالعمل‌های قبل و بعد از جراحی را به‌طور منظم دنبال کنید.
  • در دوران نقاهت از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید.
  • تا زمانی که پزشکتان اجازه دهد، از انجام ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • اصول بهداشتی خواب و شست و شوی پس از جراحی را به‌طور کامل انجام دهید.

دلیل عفونت بعد از کاشت مو

خونریزی پس از کاشت مو

کاشت مو یک عمل پزشکی است و خونریزی در طول این عمل بسیار طبیعی به شمار می‌آید؛ اما بعد از جراحی معمولاً خونریزی به‌صورت جدی دیده نمی‌شود. مقدار خونریزی پس از کاشت مو به‌سرعت جریان خون و غلظت خون فرد بستگی دارد که اگر او مشکل لخته شدن خون دارد، این وضعیت باید قبل از عمل توسط پزشک بررسی شود. همچنین اگر متقاضی کاشت مو داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند، این دارو باید به مدت 1 هفته قبل و بعد از عمل ترک شود. به‌طورکلی خونریزی کم پس از کاشت مو طبیعی تلقی می‌شود که در این نوع خونریزی، خون نباید پاک شود. برای توقف خونریزی نباید به پوست سر فشار وارد کرد. چنین حرکاتی می‌تواند به پیوندهای مو آسیب برساند. درصورتی‌که خونریزی به ابعاد جدی رسیده باشد، باید در اسرع وقت وضعیت را به پزشک متخصص گزارش کرد.

پس از کاشت مو، خونریزی ممکن است تا چند روز ادامه یابد و این مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. البته لازم به یادآوری است که راه‌هایی برای کاهش خطر خونریزی بیش‌ازحد پس از عمل کاشت مو وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • رعایت کامل دستورالعمل‌ها و داروهای تجویزشده از سوی پزشک،
  • عدم دست‌کاری و کندن زخم‌ها و دلمه‌های بعد از کاشت مو،
  • پرهیز از انجام ورزش‌های سنگین،
  • استفاده از کمپرس سرد به‌منظور کاهش تورم پس از عمل،
  • پرهیز از مصرف داروها و غذاهای رقیق‌کننده خون،
  • عدم مصرف ویتامین‌هایی مانند B و E به دلیل بالا بردن احتمال خونریزی،
  •  عدم استعمال سیگار مدتی قبل و پس از جراحی،
  •  عدم مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه در روز جراحی و حتی تا مدتی پس از عمل،
  • جلوگیری از مصرف مشروبات الکی 3 روز قبل از عمل و تا مدتی پس از عمل.

چنانچه دچار خونریزی در محل پیوند مو شده‌اید، جهت تمیز کردن آن می‌توانید از گاز استریل استفاده نمایید و آن را بر روی سر به مدت پانزده دقیقه بدون حرکت قرار داده و به‌آرامی فشار دهید. توجه کنید که وارد آوردن فشار زیادی بر روی سر خودداری کنید. متوجه باشید که وضعیت زخم‌ها و بهبودی آن‌ها در افراد متفاوت است و به فاکتورهای زیادی ازجمله توانایی بدن افراد در التیام زخم‌ها، چقدر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان