یخ معاملات سکه شکسته شد

دو ادعا در بازار ارز

دنیای‌اقتصاد : بازار ارز در روز یکشنبه به ثبات نسبی خود ادامه داد. پس از سه کانال‌شکنی مهم و چشمگیر قیمت دلار در ماه گذشته نرخ این ارز چند روزی است که در حوالی رقم ۲۷ هزار و ۸۵۰ تا ۲۸ هزار و ۵۰تومان به ثبات رسیده است

قیمت دلار در دومین روز هفته جاری به رقم 28 هزار تومان رسید. دیروز یکشنبه 3 بهمن ماه بازار ارز تهران نمایش قابل توجهی از خود نشان نداد. معامله‌گران بازار ارز که از ابتدای روز معاملات خود را با نرخ روز شنبه (27 هزار و 950 تومان) آغاز کرده بودند تا حوالی ظهر دیروز این رقم را بدون تغییر دیدند که البته در ادامه روز قیمت شاخص بازار ارز افزایش اندک 50 تومانی را تجربه کرد و معاملات ارزی بازار آزاد عصر روز یکشنبه در سطح قیمتی 28 هزار تومان انجام شد.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران با اشاره به ثبات نرخ اسکناس آمریکایی در محدوده کانال 27 هزار تومانی پس از کانال‌شکنی‌های این ارز در ماه گذشته بر این باورند که این ثبات نرخ می‌تواند نشانه مهمی در جهت کاهشی بودن آینده بازار ارز تهران باشد.

این افراد همچنین در توجیه ادعای خود معتقدند این مساله که نرخ دلار بعد از کاهش‌های چشمگیر و قابل توجه متاثر از اخبار سیاسی، در فضای سکوت خبری مذاکرات هسته‌ای روز‌های اخیر افزایش قیمت نداشته و در مرز کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی به ثبات رسیده نشانگر انتظارات کاهشی جامعه و معامله‌گران از آینده بازار ارز تهران است. معامله‌گران ارزی تهران اما در مواجهه با روند روز‌های اخیر قیمت دلار به دو گروه متفاوت تقسیم شدند.

گروه اول که تحلیلگران از آنها با عنوان افزایشی‌ها یاد می‌کنند بر این باورند که قیمت دلار برای سطوح قیمتی پایین‌تر کشش نداشته و احتمال اینکه نرخ این ارز بتواند مرز حمایتی 27 هزار و 500 تومانی را رد کرده و به کانال‌های پایین‌تر وارد شود را ضعیف می‌دانند.

این افراد همچنین در راستای جبران ضرر‌های وارده به دارایی‌های خود طی روند کاهشی اخیر تلاش‌هایی نیز برای افزایش قیمت داشته‌اند که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. البته که برخی از تحلیلگران بازار ارز معتقدند افراد مذکور در جریان عملیات تخلیه‌ای که اکثر معامله‌گران دارایی‌های دلاری خود را به ریال تبدیل کردند نقش خریدار را بر عهده گرفته بوده‌اند و این سو‌گیری‌های افزایشی آنها در جهت حراست از سرمایه خود صورت می‌پذیرد.

از سوی دیگر اما گروه دیگری از معامله‌گران بازار ارز تهران که کارشناسان از آنها با عنوان جبهه کاهشی یاد می‌کنند با اتکا به شواهد موجود در بازار اعم از کاهش چشمگیر حجم معاملات و همچنین ثبات نسبی نرخ ارز در روز‌های اخیر بر این باورند که بازار ارز در آینده می‌تواند شاهد ریزش‌های دیگری نیز باشد.

این افراد با مثبت شمردن اندک سیگنال‌های سیاسی موجود و اشاره به سخنان روز‌های پیشین مسوولان ارگان‌های بازار‌ساز مبنی بر افزایش حجم تزریق ارز به بازار تهران برای ماه‌های آتی معتقدند نرخ دلار برای عبور از کانال 27 هزار تومانی مسیر چندان طولانی‌ای را در پیش ندارد. تحلیلگران بازار ارز نیز کفه این جبهه کاهشی را سنگین‌تر از افزایشی‌ها می‌بینند.

قیمت سکه امامی نیز در بازار روز یکشنبه شاهد افزایش قیمت بود.

قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات دیروز با 100 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به سطح 12 میلیون و 520هزار تومان رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان