آماده‌باش ناتو برای مواجهه با روسیه

سازمان ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که در پاسخ به تجمع نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین نیروهایش را به حالت آماده‌باش درمی‌آورد و کشتی‌های جنگی و هواپیمای جنگنده بیشتری به این منطقه اعزام می‌کند.

 


به گزارش تابناک به نقل از رویترز این اقدام به مجموعه‌ای از پیام‌های هشدار به روسیه درباره آمادگی غرب در برابر اقدام تهاجمی احتمالی روسیه بر ضد اوکراین افزوده می‌شود و این در حالی است که روسیه وجود هر طرحی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل این پیمان نظامی میان کشورهای غربی در این باره گفت: «ناتو به انجام همه اقدامات لازم برای محافظت و دفاع از همه متحدانش از جمله تقویت بخش شرقی این اتحاد ادامه خواهد داد.»

سایت سازمان ناتو هم از اعزام یک ناوچه دانمارک به دریای بالتیک و اعزام چهار جنگنده اف‌-16 به لیتوانی برای حمایت از گشت‌های هوایی نیروهای این سازمان در این منطقه خبر داد. اسپانیا نیز کشتی‌ها برای پیوستن به نیروی دریایی ناتو اعزام می‌کند و در حال بررسی اعزام جت‌های جنگنده به بلغارستان است. فرانسه نیز ابراز آمادگی کرده است که نیروهایی را تحت فرماندهی ناتو به رومانی بفرستد. هلند نیز دو جنگنده اف-35 را در ماه آوریل (اوائل فروردین) برای فعالیت‌های گشت‌زنی هوایی به این منطقه می‌فرستد و یک کشتی و واحدهای زمینی را برای پیوستن به «نیروی واکنش سریع» ناتو به حالت آماده‌باش در می‌آورد.

آماده‌باش ناتو برای مواجهه با روسیه اعزام کشتی‌های جنگی و هواپیمای جنگنده به اروپای شرقی
نیروهای آمریکایی در یک مانور نظامی در کشور لاتویا در منطقه بالتیک در ماه مارس سال پیش شرکت دارند


آمریکا هم اعزام نیرو به اروپای شرقی را بررسی می‌کند
نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی اعزام صدها هزار نیرو بو نیز کشتی‌های جنگی و جنگنده به کشورهای پیمان ناتو د رمنطقه بالتیک و اروپای شرقی است. به نوشته این روزنامه این اقدام نشانگر تغییر عمده در سیاست دولت بایدن است که تا به حال موضع خویشتندارانه‌ای در باره بحران اوکراین اتخاذ کرده بود تا روسیه را به تهاجم به این کشور تحریک نکند.

بر اساس این گزارش، مقامات وزارت دفاع آمریکا این هفته گزینه‌های متعددی را برای جابجایی نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا به منطقه بحران مطرح کرده‌اند که شامل فرستادن 1000 تا 5000 نیرو به کشورهای اروپای شرقی است که بالقوه می‌تواند در صورت بدتر شدن وضعیت تا 10 برابر افزایش یابد.

خروج خانواده‌های دیپلمات‌های غربی از اوکراین
از طرف دیگر انگلیس و آمریکا اعلام کردند خانواده‌های دیپلمات‌هایشان را از اوکراین خارج می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که کارکنان غیرضروری سفارت این کشور در اوکراین نیز می‌توانند به هزینه دولت این کشور را ترک کنند. البته مقامات آمریکایی تایید کردند که سفارت این کشور در کی‌یف پایتخت اوکراین باز خواهد ماند و اعلام درباره خارج کردن خانواده دیپلمات‌ها به معنای تخلیه سفارت نیست.

وزارت خارجه انگلیس نیز روز دوشنبه گفت در پاسخ به «تهدید فزاینده روسیه» برخی از کارکنان سفارت این کشور و وابستگانشان را از اوکراین خارج می‌کند، اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت کشورهای عضو این بلوک قصد انجام کاری مشابه را ندارند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان