علی مطهری: مذاکره مستقیم ایران و آمریکا حتما به نفع مردم است/ توافق حتمی است

جهان صنعت نوشت: علی مطهری با اشاره اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: این یک تصمیم درست است که باید زودتر می‌گرفتند. حتما این به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند.

علی مطهری: مذاکره مستقیم ایران و آمریکا حتما به نفع مردم است/ توافق حتمی است

حامیان برجام معتقدند که جلوی ضرر را از هرجا بگیری، منفعت است و از حصول توافق استقبال می‌کنند ولو اینکه افتخارش از آن دولت رییسی شود. این را مطهری هم می‌گوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه گفت‌وگو با اوست:

- مذاکره مستقیم با آمریکا این یک تصمیم درست است که باید زودتر می‌گرفتند. حتما این به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند. به نظر شما چرا از گرفتن این تصمیم پرهیز داشتند؟

- قبلا به خاطر برخی شعارهایی که  داده بودند، برای اینکه رعایت هواداران خود را کرده و ژست انقلابی را حفظ کنند، می‌گفتند که ما باید آمریکا را تحقیر کنیم و به خاطر همین هم مذاکره مستقیم نمی‌کنیم.درحالی که این مطلب به ضرر مردم بود و باعث می‌شد کشورهای واسطه از وضعیت موجود به نفع خود استفاده کنند و سرعت مذاکرات کاسته شود.اکنون به نظرم تصمیم خوبی گرفته شده و مذاکره مستقیم بسیار کارآمدتر است، ما را زودتر به نتیجه می‌رساند و منافع مردم ایران حفظ خواهد شد.

- فکر نمی‌کنم  سفر رئیس جمهور به روسیه تاثیر داشته باشد چون روسیه بدش نمی‌آید این مذاکرات غیرمستقیم باشد. به نظر من به دنبال درخواست‌های آمریکا و اینکه مذاکره‌کنندگان ما به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره مستقیم کار معقولی است، این تصمیم گرفته شده است.

- اینطور نیست که هیچ نوع مذاکره مستقیمی تا حالا نداشته باشیم، در مواردی صورت گرفته اما به خاطر همان شعارها و ژست انقلابی اعلام نمی‌کردند اما الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌بینند برای خروج از این بن‌بست، بهترین راه همین مذاکره مستقیم است.

علی مطهری: مذاکره مستقیم ایران و آمریکا حتما به نفع مردم است/ توافق حتمی است

بیشتر بخوانید:

مجوز مذاکره مستقیم با آمریکا خروجی کدام جلسه امیرعبداللهیان بود؟

هشدار فعال سیاسی اصولگرا درباره تله گذاری آمریکا برای ایران از طریق بازگشت به برجام

- فکر می‌کنم که توافق در هر حال انجام خواهد شد. از آنجایی که دو طرف اراده بر توافق دارند فکر می‌کنم که توافق حتما انجام می‌شود و خوشبختانه الان دیگر آن مخالفت‌ها با برجام را نیز شاهد نیستیم. یعنی اینکه در حال مذاکره هستند برای کشور نعمت است.

- فکر می‌کنم همان چیزی باشد که مذاکره‌کنندگان قبلی به آن رسیده بودند. همان چیزی که آقای ظریف در پایان کار به مجلس گزارش داد و گفت که به کجا رسیده‌ایم. اینکه آمریکا برداشتن تحریم تا چه حدی را پذیرفته و… . به هرحال در حدود بهمن سال 99 هم به توافق کامل خیلی نزدیک بودیم اما متاسفانه در داخل کارشکنی‌هایی شد و تقریبا یک سال به تاخیر افتاد.به هرحال فکر می‌کنم آنچه که توافق بشود در همان حدودی است که آقای ظریف و آقای عراقچی به آن رسیده بودند، یعنی خیلی تفاوتی نخواهد داشت.

- حتما مساله FATF را هم حل خواهند کرد. یک و سال نیم قبل هم گفته بودم که اگر دولت آینده دولتی باشد که دست اصلاح‌طلبان نباشد و دست تندروها باشد، اینها خودشان مسائل را حل می‌کنند چون می‌بینند که اداره کشور نیاز به این توافقات دارد.الان هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و ما می‌بینیم که مسائل دیگر را هم به دنبال برجام حل خواهند کرد. اما اگر گروه مقابل الان سر کار بودند، همچنان در حال کارشکنی بودند.

21217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان