سازوکار انتخاب رئیس جمهوری عراق چگونه است؟

«علی التمیمی»، کارشناس حقوقی عراق در سخنانی به توضیح سازوکار انتخاب رئیس جمهوری جدید و شروط لازم برای آن پرداخت.

 

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، التمیمی در گفت‌وگو با الفرات تصریح کرد: قانون اساسی عراق در دو ماه 66 و 75 درباره رئیس جمهوری سخن می‌گوید و وی را نماد وحدت و حاکمیت کشور و حامی قانون اساسی و میهن معرفی می کند.

وی افزود: قانون اساسی درباره شروط لازم برای نامزدی ریاست جمهوری می‌گوید، وی باید از پدر و مادری عراقی متولد شده و معروف به حُسن شهرت باشد، وی باید نامزدی خود را در جلسه نخست پارلمان و پیش از بسته شدن باب نامزدی توسط ریاست پارلمان اعلام کند و طبق اعلام «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان نامزدی برای تصدی منصب ریاست جمهوری تا 8 فوریه فرصت وجود دارد.

التمیمی اظهار داشت: انتخاب رئیس جمهوری جدید باید با رای دو‌سوم نمایندگان پارلمان صورت می‌گیرد و در صورتی که هیچ کدام از نامزدها موفق به کسب دوسوم آرای نمایندگان نشوند، در دور دوم رای‌گیری، نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند، بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده و در برابر پارلمان سوگند خواهد خورد.

این کارشناس حقوقی عراق در پایان گفت: رئیس جمهوری بر اساس ماده 73 قانون اساسی اختیارات گسترده‌ای نظیر تایید قوانین و توافقات، تدوین و صدور عفو خاص و غیره را دارد لذا منصب ریاست جمهوری منصبی مهم و نه تشریفاتی است.

در حالی که رقابت بین حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق بر سر نامزد احراز این پست همچنان ادامه دارد، لیست بلندی از شخصیت‌های مستقل نیز خود را برای احراز این پست نامزد کرده‌اند که در میان آنها یک زن هم به چشم می‌خورد.

در این میان، «هوشیار زیباری» از سوی حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان نامزد احراز پست ریاست جمهوری معرفی شده، در مقابل، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق همچنان بر نامزدی «برهم صالح» رئیس جمهور فعلی پافشاری می‌کند.

در این بین «شیلان فؤاد» نامزد زن احراز پست ریاست جمهور اعلام کرد امیدوار است با یک سنت شکنی اولین زنی باشد که رئیس جمهور عراق می‌شود، زیرا بر این باور است که زنان هم همانند مردان قادر به مدیریت کشور هستند.

شیلان فؤاد در بیانیه خود تاکید کرد سعی دارد به عنوان اولین زن مستقل به نمایندگی از مردم عراق رئیس جمهور این کشور شود.

تاکنون 26 نامزد برای ریاست جمهوری عراق ثبت نام کرده‌اندکه 11 نفر از آنها شخصیت‌های سیاسی کُرد هستند و شیلان فؤاد هم یکی آنهاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان