سکه از رخوت قیمتی خارج شد

گرفتاری دلار میان دو کانال

دنیای‌اقتصاد : در روزهای اخیر، نرخ دلار در ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی به ثبات رسیده است

Untitled-2

دیروز چهارشنبه 6 بهمن ماه دلار در ادامه ورود خود به کانال 28 هزار تومانی در پله‌های ابتدایی این کانال به نوسان پرداخت. معامله‌گران بازار ارز تهران که در عصر روز سه‌شنبه معاملات خود را در سطح قیمتی 28 هزار و 50 تومان انجام می‌دادند. با شروع ساعات کاری روز چهارشنبه دلار را با 100 تومان افزایش قیمت و در حوالی رقم 28 هزار و 150 تومان معامله کردند. این روند افزایش قیمتی تا عصر روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد و درحوالی ساعت 4 عصر این روز بود که قیمت دلار در معاملات ارزی بازار آزاد تهران به رقم 28 هزار و 200 تومان رسید.  طی نوسانات کاهشی شدید و چشمگیر قیمت اسکناس آمریکایی در دی ماه گذشته، توجهات زیادی روی نمودار قیمتی شاخص بازار ارز متمرکز شد. این روند کاهشی که در نتیجه انتشار اخبار سیاسی مثبت و امیدوار‌کننده حول محور مذاکرات وین به وجود آمده بود انتظارات تحلیلگران و جامعه را نیز از بازار ارز تهران به سمت کاهش‌های بیشتر سوق داد و شاید حتی دلیل اصلی ادامه کاهش حجم معاملات ارزی بازار تهران را نیز بتوانیم در همین مسائله انتظارات کاهشی به وجود آمده بیابیم. اما سوال اصلی جامعه و فعالان بازار ارز این است که در وهله اول چرا روند کاهشی دی ماه در بهمن ماه نیز ادامه پیدا نکرد و در مرحله بعد علت افزایش پله‌ای هرچند اندک نرخ دلار باتوجه به فضای سیاسی مثبت روز‌های اخیر چیست؟

عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران معاملات ارزی بازار، سوال مهم مطرح شده را با تحلیل فضای سیاسی مذاکرات هسته‌ای پاسخ می‌دهند. این افراد ضمن اشاره به روند مثبت مذاکرات بر این باورند که هرچند از اخبار و سیگنال‌های منتشر شده در روز‌های اخیر از حوالی مقر مذاکرات هسته‌ای این طور به‌نظر می‌رسد که حصول توافق نزدیک است. اما طولانی شدن زمان مذاکرات با توجه به پیچیدگی آن توانسته به تداوم حضور نرخ دلار در کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی دامن بزند. این افراد همچنین با اشاره به تلاش‌های سه‌گانه نرخ اسکناس آمریکایی در جهت عبور از هسته سخت و گذشتن از مرز حمایتی 27هزار و 500تومانی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته معتقدند میزان تاثیر‌گذاری اخبار سیاسی روز‌های اخیر را می‌توان کاهش قیمت تا کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی دانست و برای ادامه روند کاهشی نرخ دلار به اخبار قطعی‌تری نیاز است. این مسائل خود نشانگر آن است که با وجود پیشرفت‌های قابل توجه مذاکرات رفع تحریم‌ها و انتشار سیگنال‌های مثبت از این رویداد طی هفته‌های اخیر تعدادی از پرانتز‌های باز همچنان موجود هستند و برخی از طرفین تمایلی به عقب‌نشینی از موضع‌گیری‌های خود ندارند و همین مسائله سبب شده تا نرخ دلار تا رسیدن اخبار قطعی‌تری از حصول توافق جدید در حوالی دو کانال 27و 28 هزار تومانی کمین کند.

سکه امامی اما در بازار دیروز نمایش قابل توجهی از خود نشان داد. این قطعه فلز گران‌بها که روز‌های گذشته در کانال 12 میلیونی و در پله 400 هزار تومانی این کانال معامله می‌شد، در معاملات بازار روز چهارشنبه با حدود 100هزار تومان افزایش نرخ نسبت به روز سه‌شنبه و در سطح قیمتی 12 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان