شاخص کل بورس مصنوعی صعودی است؟/ چرا ۵ فرمان مخبر برای بورس کارساز واقع نشد؟

بیش از ۲۰ روز از ابلاغ ۵ فرمان بورس توسط معاون اول رئیس جمهور می گذرد؛ ۵ فرمانی که در آن سیاست‌های حمایتی دولت از بورس طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ شد.

شاخص کل بورس مصنوعی صعودی است؟/ چرا 5 فرمان مخبر برای بورس کارساز واقع نشد؟

نگارعلی: با وجود گذشت 20 روز از ابلاغ این 5 فرمان کماکان لایحه بودجه 1401 اصلاح نشده است؛ روندی که سرمایه گذاران را سردرگم کرده است و منجر به نااطمینانی ها در بازار شده است.

به موجب این 5 فرمان و از زمان ابلاغ مصوبه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها براساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمـال سقف نرخ گازی صادراتی(حداکثر پنجاه هزار ریال ) تعیین می گردد.نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیاء فولاد و مصارف مربوط به تأسـیسـات عمـومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ها شامل برق، آب، اکسیژن و غیره معادل 40درصـد نـرخ خـوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر بیست هزار ریال ) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌گردد.

در سال 1401  فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن تغییر پیدا نخواهد کرد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفنـد زمـان‌بـندی عرضه اوراق دولتی را به گونه‌ای تنظیم کنند که فروش اوراق مالی اسلامی نقدی در بازار سرمایه بدون لحاظ فروش به صندوق های با درآمد ثابت حداکثر معادل 50 درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هرماه باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل 90 درصد نرخ ارز سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام نماید. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات سود ناشی از تـسعیر دارایی های ارزی مذکور را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و اخذ نماید.

با پیشنهاد بانک مرکزی مقرر گردید این بانک با مداخله فعال در بازار بین بانکی به گونه ای اقدام کند که میانگین ماهانه نرخ سود در بازار بین بانکی حداکثر 20 درصد باشد.

بورس چه روندی را پیش گرفت؟

در زمان ابلاغ این 5 فرمان شاخص کل بورس از عقبگردی دوباره جان سالم به در برد و رشد بیش از 21 هزار واحدی را تجربه کرد اما طولی نکشید که با عدم پیگیری های مجلس شورای اسلامی در اصلاح لایحه بودجه 1401 این ابلاغیه بی اثر شد و شاخص کل بورس از رسیدن به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی بازماند.

بیشتر بخوانید:

خبر مهم درباره عیدی بازنشستگان و شاغلان/ فرمول جدید دولت برای پرداخت عیدی

تاثیر جنگ احتمالی اوکراین بر بازارها / رمزارزها ناجی اوکراین می‌شوند؟

قیمت طلا، سکه و ارز 1400.11.27/ قیمت دلار ریزشی شد

شاخص کل بورس مصنوعی صعودی است؟/ چرا 5 فرمان مخبر برای بورس کارساز واقع نشد؟

بازار سرمایه می تواند بازدهی خوبی داشته باشد؟

سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در پاسخ به این پرسش که چرا 5 فرمان ابلاغ شده توسط معاون اول رئیس جمهور نتوانست تاثیر خود را بر بازار سرمایه بگذارد؛ گفت:10 فرمان در ستاد هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید اما در بحث تنظیم بودجه به آن توجهی نشد و معاون اول رئیس جمهور پس از ریزشی که بازار سرمایه تجربه کرد 5 فرمان را که مهم ترین 10 فرمان بود را دوباره ابلاغ کرد و دستور اصلاح بودجه را با این 5 فرمان دادند که وزارت نفت در خصوص خوراک پتروشیمی ها ابلاغیه 5 فرمان را اجرایی کرد اما در بحث صندوق تثبیت بازار آن بودجه ای که مدنظر بود تخصیص داده نشد و نرخ بهره بانکی همچنان در هاله ای از ابهام است و تسعیر ارزی که بانک ها باید آن را اجرایی می کردند نیز کماکان اجرایی نشده است و اعداد و ارقام بودجه نیز به تصویب مجلس نرسیده است و در این بین کمیسیون تلفیق کار خود را انجام داده است اما بحث بودجه قطعی نشده است و اعداد و ارقام و تغییرات آن قطعی نشده است.

وی در ادامه افزود: ابهاماتی که در خصوص آینده وجود دارد بسیار تعیین کننده است و روشن شدن آنها بسیار حائز اهمیت است و در سیاست های اقتصادی و سیاسی بلاتکلیفی های خیلی عمیقی را داریم که در تصمیم گیری سرمایه گذاران اختلال ایجاد کرده است. نقدینگی هایی که وجود دارد و می تواند بازار سرمایه را متحول کند در دست سرمایه گذاران است تا تکلیف اوضاع سیاسی و سیاست گذاری های اقتصادی مشخص شود و تا زمانی که پول جدید وارد بازار سرمایه نشود و تقاضای جدید ایجاد نشود بازار سرمایه صعودی نخواهد شد. بازار سرمایه این پتانسیل را دارد که در صورت تحقق برخی از وعده های سیاسی و اقتصادی بازده خوبی را به سرمایه گذاران بدهد اما سرمایه گذاران در حال حاضر اطمینان ندارند و تردید آنها نیز با توجه به در نظر گرفتن ریسک سرمایه گذاری منطقی است و هیچ کس نمی تواند پیش بینی دقیقی در خصوص سیاست های اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

شاخص کل مصنوعی صعودی است؟

در روزهای اخیر انتقادات نسبت به روند شاخص کل بورس شدت گرفته است و عده زیادی از کارشناسان معتقدند روند جریان بازار سهام و نوع رفتار بورس بازان نشان می دهد که حرکت شاخص کل بورس نه طبیعی بلکه مصنوعی است و فشار به چند سهام موجب شده است که شاخص کل بورس در مسیر صعودی قرار گیرد.

حمید میرمعینی در این خصوص گفت: علی رغم اینکه خود فعالان بازار این نوع مدیریت شاخص را متوجه شده اند و انتقاداتی را در این خصوص مطرح کرده اند اما در دوره های مختلف این اتفاق می افتد. درک فعالین اقتصادی و مسئولین اشتباه است و این افراد بر این باورند که افکار عمومی بیشتر متوجه رفتار شاخص است در صورتی که نباید هیچ حساسیتی نسبت به شاخص وجود داشته باشد و شاخص هیچ ارتباطی به عملکرد سازمان بورس ندارد و این عوامل بیرونی و سیاست های کلان هستند که در حال حاضر روی روند بازار اثرگذاشته اند.

وی در ادامه افزود: دلیل اصرار دولتمردان برای صعودی نشان دادن شاخص کل بورس به صورت نمایشی مشخص نیست و در حال حاضر شاخص کل حال روز اصلی بازار را نشان نمی دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه به نوعی حمایت هایی از شاخص کل بورس در حال صورت گرفتن است؛ گفت: هر گروه در حال حمایت از سهم های خود هستند اما تا زمانی که روند سیاسی و سیاست گذاری های اقتصادی اصلاح نشود و اداره بازار سرمایه به صورت علمی به وقوع نپیوندد این مسائل تکرار خواهد شد و تاریخ نشان داده است که چرخه باطلی که هر دوره اتفاق می افتد جز اینکه باعث افزایش ناامیدی ها و سرخوردگی ها خواهد شد بازده دیگری ندارد.

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان