دشت ارژن شیراز

در این مقاله آس چارتر به معرفی دشت ارژن شیراز می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای سفر به شیراز می توانید بلیط لحظه آخری خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

دشت ارژن تفریحگاهی در طبیعت این سرزمین است و افراد بسیاری شیفته گذراندن اوقات فراغت خود در آن هستند. دشت ارژن که با نام‌‌‌‌‌های دشت ارجن یا دشت ارزن هم شناخته می‌ شود، یکی از مقاصد تفریحی و مکان‌های دیدنی شیراز و کازرون به‌‌ شمار می ‌رود. از جاذبه‌های این منطقه می ‌توان به دریاچه و تالاب ارژن، آبشار چرونیز، بازارچه‌های آن و سبک زندگی عشایری اشاره کرد. علاوه بر دشت، بافت قدیمی خود روستا، کوچه ‌باغ‌ها و خانه‌های گلی ‌‎اش هم دیدنی‌ هستند و از جاده اصلی فاصله کمی دارند و به ‌راحتی به آنها دسترسی خواهید داشت. در این مقاله آس چارتر به معرفی دشت ارژن شیراز می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای سفر به شیراز می توانید بلیط لحظه آخری خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

معرفی دشت ارژن

این روستای زیبا، بین شهرهای شیراز و کازرون قرار دارد. فاصله دشت ارژن تا شیراز، مسیری یک ساعته است، یعنی از شیراز، برای رسیدن به دشت ارژن، باید 60 کیلومتر در مسیر کازرون رانندگی کنید بعد تابلوی دشت ارژن را مشاهده خواهید کرد. فاصله دشت ارژن با شهر کازرون 20 کیلومتر است.  به خاطر قرارگیرفتن دشت ارژن در کنار ارتفاعات زاگرس، به زاگرس فارس مشهور است و جزو ارتفاعات زاگرس جنوبی محسوب می‌شود. این دشت به دلیل پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند خود در سال 1353 از طرف سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره انتخاب شده است. در این دشت زیبا که با انبوه درختان سرو و جنگل‌های زیبای بلوط آراسته شده است، جلوه‌های طبیعی بسیار زیبایی به‌چشم می ‌خورد. سرتاسر دشت ارژن را پوشش‌های گیاهی گوناگون فراگرفته است. علاوه بر درختان بلوط، داغداغان، زالزالک و بادام، در فصول پاییز و زمستان بخشی از این دشت وسیع به نرگس‌زاری بی ‌بدیل تبدیل می ‌شود که شگفت‌انگیز هستند.

دشت ارژن شیراز

طبیعت و گونه گیاهی زیستی ارژن

دشت ارژن تا چند دهه قبل محل زندگی شیر و آهوان ایرانی بوده است. اما حالا اثری از شیر ایرانی نیست و متاسفانه به‌کلی منقرض شده است. در سال‌های اخیر یک قلاده گوزن زرد در منطقه حفاظت ‌شده «میان کتل» دشت ارژن رهاسازی شده تا به زاد و ولد پرداخته و از خطر انقراض نجات یابد. الان هم در این منطقه بز، کل و پلنگ زندگی می ‌کنند. مجموعه این زیبایی‌ها موجب شده که امروزه، دشت ارژن به‌عنوان یکی از مکان‌های تفریحی شیراز شناخته شود و پذیرای گردشگران زیادی باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران شیراز در شهر مشهد می باشد.

آبشار و حیات وحش

در فصل زمستان آبشار ارژن مهم ‌ترین جاذبه منطقه می ‌شود. در این فصل دما به زیر صفر می ‌رسد و آب آبشار که مردم محلی به آن آبشار چرونیز می‌ گویند، حین ریزش یخ می ‌زند. برای همین منظره‌ای شبیه آبشارهای یخی کارتونی می ‌سازد که مشابه آن را در آبشار هملون شمشک یا رنا در مازندران می ‌توان دید. این آبشار قبلا از دل کوه می ‌جوشید، اما امروزه با لوله کشی به سمت کوه هدایت می‌ شود. در منطقه حفاظت شده این دشت قبلا شیر ایرانی هم زندگی می ‌کرد که دیگر نسل آن در طول سال‌ها شکار منقرض شده است. منطقه حفاظت شده دشت، امروز هم میزبان گاو و گوسفند و گوزن‌های زرد ایرانی است که چند سال قبل از ساری به اینجا آورده شدند.

تالاب و بازارچه

اینجا را باید یک مجموعه گردشگری فوق‌العاده بین شیراز و کازرون بدانیم. نزدیک آن قبلا یک تالاب آب شیرین قرار داشت که رودخانه دالکی به آن می‌ریخت. اگرچه این تالاب مدت‌ها خشک شده بود، اما با بارندگی‌های بهار امسال (1398) تا 60 درصد آبگیری شد. بازارچه ارژن در روستا که توسط مردم محلی اداره می ‌شود، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. همین بازارچه هم باعث می ‌شود گاهی این دهستان پر از ترافیک شود. در این بازار ترشی‌های محلی، گردو، میوه، لواشک و سیر می‌فروشند که در مزارع اطراف درست می‌ شوند. اگر به جای رستوران رفتن بخواهیم هزینه کمتری خرج کنیم، همیشه لب جاده فروشنده‌هایی هستند که گوشت یا جوجه کباب می ‌کنند و بوی آن هر آدم سیری را هم گرسنه می ‌کند.

بهترین وقت سفر به دشت ارژن

وقتی از روستا حرف می ‌زنیم، معمولا باید به فکر سفر در ماه‌هایی از فصل بهار باشیم. چون طبیعت بکر روستاها در این فصل از خواب زمستانی بیدار می ‌شود و هر چه زیبایی در چنته دارد، بیرون می ‌ریزد. دشت ارژن هم از این قائده مستثنی نیست. از اواسط فروردین تا میانه‌های اردیبهشت، لاله‌های واژگون در دشت ارژن می ‌رویند و پوششی رنگی و سرخ را در دل دشت ایجاد می ‌کنند که منظره‌ای خیره ‌کننده‌ است و عکس‌های بسیار زیبایی می‌ توان از این منظره ثبت کرد.

طبیعت دشت ارژن

مناطق گردشگری اطراف دشت ارژن

دشت ارژن شیراز تفرجگاه‌های زیبایی در نقاط مختلفش دارد، همچون چشمه فاطی در دشت قره چمن، چشمه خارنگان، چهل چشمه کرونی، شاه ابوالخیر، چشمه خونه حاجی در دهستان کوهمره سرخی، سر بهاره، آبشار چراب، چشمه سرخون، هفت برم و… اگرچه ارژن یک دشت است، اما با کمی پیاده ‌روی می ‌توانیم از آن دور شویم و به کوه‌های اطراف آن برسیم که غارها، تاقدیس و ناودیس، خوردگی سنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی باعث شده که زمین‌ شناسان جذب آن شوند. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمتر از سه دقیقه بلیط چارتر ارزان اهواز شیراز را از سایت تهیه نمایید.

آبشار ارژن

آبشاری به نام آبشار ارژن در این دشت وجود دارد. مردم محلی به این آبشار چراب می ‌گویند. این آبشار در 5 کیلومتری دشت ارژن قرار گرفته و بخشی از زیبایی‌های دشت ارژن است که حتی در زمستان هم بسیار دیدنی است و علتش این است که با سرمای هوا، آب آبشار به کریستال‌های یخی تبدیل می ‌شود و منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌ کند.

دریاچه پریشان شیراز

حدودا 50 دقیقه بعد از دشت ارژن، دریاچه پریشان قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه، مسیر پرپیچ وخمی را باید پشت سر بگذارید. داخل این دریاچه آب شیرین، ماهی‌هایی مثل ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی، کپور، ماهی فیتوفالک و آمور زندگی می‌کنند. البته بخش عظیمی از این دریاچه هم مثل تالاب ارژن خشک شده و جز قایق‌های خالی از سرنشین، روی زمین خشک آن چیزی باقی نمانده است. با این حال مسیر دریاچه بسیار زیبا و در فصل بهار سرسبز است.

دشت ارژن

امکانات گردشگری و تفریحی دشت ارژن

به‌دلیل توریستی ‌بودن دشت ارژن و تردد مسافران زیاد در این منطقه، بازارچه‌های محلی در آن احداث شده‌اند. در این بازارچه‌ها انواع خوراکی‌ها به‌ویژه خوارکی‌های محلی را می ‌توانید تهیه کنید. اگر شیراز را با اناردانه و لواشک‌های خوشمزه‌اش می ‌شناسند، پس بدانید که همین خوراکی خوش‌آب‌ ورنگ را می ‌توانید در بازارچه‌های محلی این روستای زیبا هم خریداری کنید.

رستوران های دشت ارژن

جالب است بدانید در دشت ارژن مکانی به نام قهوه‌خانه وجود دارد که پر از رستوران و قهوه‌خانه است. پس خیال‌تان راحت باشد که بعد از یک روز دشت‌گردی و صحراگردی، یک فنجان قهوه‌ داغ یا یک استکان چایی‌ شیرین در انتظارتان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان