۱۲ عادت غذایی که شکم را بزرگ می کند

صاف بنشینید و به غذای خود توجه کنید. با احتیاط بجوید. اجازه دهید با لذت غذا‌ها را احساس کنید. به علاوه کمرتان هم از شما تشکر خواهد کرد.

بسیاری از افراد که دارای شکم‌های بزرگ هستند، همیشه حس بدی دارند. آن‌ها دوست دارند که شکم لاغر و صافی داشته باشند.
 
به گزارش برنا، چاقی و داشتن اضافه وزن به صورت کلی امر آزار دهنده‌ای است. هیچکس دوست ندارد اضافه وزن داشته باشد و چاق به نظر برسد.
 
با این وجود، بسیاری از افراد دچار اضافه وزن می‌شوند. اولین قسمت بدن که چربی‌ها در آن تجمع می‌کنند، شکم است. با تجمع چربی‌ها در این ناحیه، شکم روز به روز بزرگ می‌شود. متاسفانه شکم بدترین جایی است که چاقی آن را نمی‌توان پوشاند و پنهان کرد. زمانی که شکم بزرگ می‌شود، بدن فرم بدی به خود می‌گیرد. لباس هم دیگر به زیبایی قبل دیده نمی‌شود.
 
به این علت، بسیاری از افراد که دارای شکم‌های بزرگ هستند، همیشه حس بدی دارند. آن‌ها دوست دارند که شکم لاغر و صافی داشته باشند.
 
1. خوردن با حواس پرتی
 
بهتر است موقع خوردن چیزی، فقط حواستان به آن باشد. سرتان به گوشی نباشد یا با دهان باز تلویزیون نبینید. به غذایتان توجه کنید و طعم‌ها را خوب بچشید؛ چرا که هرچه هنگام غذا خوردن متمرکز باشید، احتمال پرخوری کمتر می‌شود. پس صاف بنشینید و به غذای خود توجه کنید. با احتیاط بجوید. اجازه دهید با لذت غذا‌ها را احساس کنید. به علاوه کمرتان هم از شما تشکر خواهد کرد.
 
2. دلایل افزایش چربی شکم، خیلی سریع غذا خوردن
 
حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما پیام پر بودن معده را دریافت کند. اگر غذا را خیلی سریع بخورید، مغز شما پیام پر بودن و سیر شدن را دریافت نمی‌کند. به همین خاطر بیشتر به خوردن ادامه می‌دهید. افرادی که آهسته غذا می‌خورند کالری کمتری دریافت می‌کنند. این باعث می‌شود که دچار اضافه وزن نشوند.
 
3. کم خوابی
 
در یک مطالعه، مشخص شد بزرگسالان زیر 40 سال که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابیدند، چربی شکمی بیشتری داشتند. اما کسانی که به طور معمول 8 ساعت می‌خوابیدند، چربی شکمی کم تری داشتند. پس اگر کم خواب هستید، برای اصلاح آن اقدام کنید. حداقل یک فرد سالم در یک شبانه روز باید 8 ساعت بخوابد.
 
4. دیر غذا خوردن
 
داشتن نظم و برنامه دقیق برای هر چیزی لازم است. به همین خاطر برای وعده‌های غذایی هم نظم و برنامه دقیق داشته باشید. وعده‌های غذایی را سر همان زمانی که مشخص کرده اید، بخورید؛ چرا که سیستم گوارشی شما نیاز به زمان برای هضم غذا دارد. زمانی که دیر غذا یا میان وعده می‌خورید، سیستم گوارشی نمی‌تواند آن محتوا را کامل بسوزاند. در نتیجه تبدیل به چربی می‌شود و شکم شما بزرگ می‌شود.
 
5. دلایل افزایش چربی شکم، خوردن نان سفید
 
دانه‌های تصفیه شده در نان سفید و سایر غذا‌های فرآوری شده از فیبر بدترین انتخاب هستند؛ چرا که بدن شما آن را سریع‌تر هضم می‌کند و قند خون شما را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، این مسئله منجر به افزایش وزن و به ویژه چاقی شکم می‌شود؛ پس به جای آن، نان‌های سبوس دار را انتخاب کنید.
 
6. نوشیدن نوشابه‌های رژیمی
 
ممکن است فکر کنید جایگزین کردن نوشابه‌های قندی کامل با نوع رژیمی آن، باعث چاقی نمی شود. حتی برخی‌ فکر می‌کنند که با پایین بودن کالری آن، منجر به کاهش وزن می‌شود. اما متخصصان حوزه سلامت بر این باورند که این اصلا درست نیست؛ زیرا آسپارتام، شیرین کننده مصنوعی در بسیاری از نوشابه‌های رژیمی، در واقع چربی شکم را افزایش می‌دهد. پس بهتر است که نوشابه را به طور کلی حذف کنید. به جای آن تشنگی خود را با آب رفع کنید.
 
7. حذف وعده‌های غذایی
 
آیا می‌دانستید نخوردن صبحانه، شما را 4.5 برابر بیشتر در معرض چاقی قرار می‌دهد؟ بدون وعده غذایی، متابولیسم کند می‌شود. پس ممکن است بعداً وقتی گرسنه هستید، بیشتر پرخوری کنید. توصیه می‌شود، وعده‌های غذایی خود را به صورت متوسط در مواقع منظم آن مصرف کنید.
 
8. خوردن غذای کم چرب یا بدون چربی
 
خوب است که مراقب مصرف چربی یا روغن باشید؛ اما غذا‌هایی که چربی و قند را از بین می‌برند اغلب می‌توانند کربوهیدرات بیشتری داشته باشند. غذا‌های پر کربوهیدرات می‌توانند تری گلیسیرید شما را افزایش دهند. به علاوه حساسیت به انسولین را افزایش دهند. به این ترتیب چربی میانی بدن یا شکم افزایش می‌یابد.
 
9. دلایل افزایش چربی شکم، سیگار کشیدن
 
شما خود می‌دانید که سیگار کشیدن برای سلامتی وحشتناک است؛ اما یکی از اثرات بسیار بد سیگار کشیدن روی شکم شما است. هر چه بیشتر سیگار بکشید، بر خلاف باسن و ران، چربی بیشتری در شکم خود ذخیره می‌کنید. بهتر است برای سلامتی عمومی بدنتان و داشتن شکم صاف، سیگار را کنار بگذارید.
 
10. خوردن غذا در بشقاب بزرگ
 
بله، به همین سادگی است. خوردن غذا در بشقاب بزرگ باعث افزایش وزن می‌شود. بهتر است غذای خود را در یک بشقاب کوچکتر بکشید. این طوری مغزتان را فریب دهید. بگذارید فکر کند بیشتر از آن چه لازم است، غذا خورده اید. به یاد داشته باشید که اگر یک بشقاب بزرگ انتخاب می‌کنید، ممکن است همه چیز را تمام کرده و بیش از آن چه نیاز دارید بخورید.
 
11. به اندازه کافی تحرک نداشتن
 
در علم مسلم است که فعالیت بدنی کلید سلامتی است. هر روز 30 دقیقه حرکات با شدت متوسط را انجام دهید. یا برای 30 دقیقه یا یک ساعت پیاده روی کنید. تا دور کمر شما باریک‌تر شود و عضلات شما رشد کنند. حتی اگر وزن شما ثابت است باز هم ورزش را فراموش نکنید.
 
12. دلایل افزایش چربی شکم، اغلب استرس داشتن
 
استرس هورمونی به نام کورتیزول را در بدن ترشح می‌کند. سطوح بالاتر کورتیزول می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. به خصوص وزن احشایی که در شکم ایجاد می‌شود. پس اگر می‌خواهید از شر شکم بزرگ و چاقی خلاص شوید، اول باید استرس را کنار بگذارید. برای کمک به حفظ آرامش و کاهش سطح استرس، تکنیک‌های آرام‌سازی منظم، مانند تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان