قرص موتیلوور و نحوه مصرف آن برای درمان مشکلات گوارشی

مصرف قرص موتیلوور ۱۰ میلی گرم به منظور درمان مشکلات ناشی از کاهش حرکات معده و حرکت روده فوقانی و نیز رفع حالت تهوع، استفراغ، رفلاکس معده و سوزش سر دل از سوی پزشک تجویز می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قرص در ادامه همراه ما شوید.

قرص موتیلوور و نحوه مصرف آن برای درمان مشکلات گوارشی

قرص موتیلوور از جمله داروهای ضد تهوع می باشد که برای درمان استفراغ و تهوع استفاده می شود، ضمن اینکه مصرف این دارو برای رفلاکس و دردهای معده نیز موثر است، موتیلوور در دسته داروهای بنزیمیدازول که یک مسدود کننده خاص گیرنده های دوپامین است، قرار دارد و موجب تسریع حرکات دستگاه گوارش می شود. جالب است بدانید که این دارو خیلی سریع جذب شده و در کبد متابولیزه می شود، نیمه عمر آن 7 ساعت بوده و حدود 30 دقیقه زمان برای اثربخشی نیاز دارد، موتیلوور از راه ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد احتیاط موتیلوور

  •  چکاد بام
  •  بلیط کیش

اطلاعات دارویی قرص موتیلوور

حالت تهوع یک مشکل شایع است که به دلایل مختلفی از جمله بارداری، جراحی و یا هر چیز دیگری رخ می دهد، همچنین ممکن است گاهی مواقع در نتیجه خوردن یک ماده غذایی خاص و یا استشمام یک بوی خاص دچار حالت تهوع شوید، حال برای رفع تهوع علاوه بر داروهای گیاهی و خوراکی ضد تهوع، داروهای شیمیایی مختلفی وجود دارد، موتیلوور از جمله این داروها می باشد، در واقع این دارو از طریق کمک به تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش حالت تهوع و استفراغ را مهار می کند. همچنین برای درمان رفلاکس و یا به اصطلاح ترش کردن نیز موثر می باشد.

موارد مصرف موتیلوور

قرص موتیلوور برای درمان اختلالات حرکتی دستگاه گوارش به ویژه مبتلایان به ورم معده، دیابت و گاستروپارزی تجویز می شود.

ضمن اینکه مصرف آن برای بهبود تهوع و استفراغ با عنوان ضد پارکینسون اگونیست دوپامین و برای رفلاکس معده کاربرد دارند.

از موتیلوور برای درمان اختلالات حرکتی معده نیز استفاده می شود، در مواقعی که حرکت غذا از معده به آهستگی انجام می گیرد، و تخلیه آن نیز با تاخیر است، البته به دلیل خطرات عوارض جانبی شدید دارو، مصرف آن در بیمارانی که از خونریزی دستگاه گوارش  و انسداد مکانیکی یا بیماری های سوراخ کننده رنج می برند، نباید استفاده شود.

معرفی قرص موتیلوور

هشدارهای دارویی

موتیلوور اغلب برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال تجویز می شود و مصرف آن برای همه افراد مناسب نیست، همچنین در صورت داشتن سابقه بیماری خاص حتما پیش از مصرف آن باید با پزشک مشورت نمایید، زیرا مصرف همزمان این دارو ممکن است با برخی دارو های دیگر منع مصرف داشته باشد.

در صورت سابقه خونریزی معده، تومور غده هیپوفیز، جراحی اخیر شکم، مشکلات کلیوی و کبدی، ضربان نامنظم قلب و یا دیگر مشکلات قلبی، انسداد روده، بیماری کرون یا دیورتیکولیت از مصرف این دارو خودداری کرده و حتما با پزشک مشورت نمایید.

به دلیل تداخل قرص موتیلوور با برخی داروها باید از مصرف همزمان آن با داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مالاریا، ضد قارچ، مشکلات قلبی و یا فشار خون بالا و داروهای درمان سرطان خودداری شود و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

مصرف این قرص می تواند فرد را دچار خواب آلودگی و سرگیجه نماید، از این رو در صورت لزوم به هنگام مصرف دارو از رانندگی و یا کارهایی که نیازمند تمرکز ذهنی هستند، خودداری کنید.

از عوارض جانبی مصرف این دارو خشکی دهان است، از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان، شست و شوی مکرر دهان، خوردن آب و آب نبات بدون قند می تواند مفید باشد، در صورت ابتلا به اسهال آبکی، درد مداوم معده و تب پزشک تان را در جریان قرار دهید.

این دارو در بیماران دارای سابقه اختلالات قلبی عروقی به دلیل افزایش خطرات عوارض جانبی باید با احتیاط مصرف شود.

قرصهای موتیلوور

در بیماران مبتلا به عدم تعادل الکترولیت حاد و یا طولانی مدت در بدن به دلیل خطر بدتر شدن وضعیت بیمار، مصرف دارو باید با احتیاط باشد.

مصرف این قرص همچنین می تواند خطر عدم تعادل پرولاکتین را افزایش دهد و در نتیجه در زنان موجب اختلال در چرخه قاعدگی شود، ضمن اینکه مصرف طولانی مدت این دارو در مردان می تواند موجب رشد سینه شود.

نحوه مصرف دارو

این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود و نباید سرخود از آن استفاده کنید، ضمن اینکه از کم یا زیاد کردن دارو خودداری شود، مصرف این قرص باید در کوتاه ترین فاصله زمانی ممکن استفاده شود و بدون مشورت پزشک نباید بیشتر از 7 روز مصرف شود، مقدار مصرف این دارو با توجه به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ به درمان تعیین خواهد شد.

توجه داشته باشید که در زمان مصرف این دارو حتما از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب این میوه خودداری شود، زیرا گریپ فروت ممکن است عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

عوارض جانبی موتیلوور

برخی از عوارض جانبی داروها اغلب نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند و می توانند در طول درمان از طریق تنظیم بدن با دارو از بین بروند، همچنین گاهی مواقع پزشک متخصص می تواند راه حل هایی برای جلوگیری و کاهش عوارض جانبی دارو به شما معرفی نماید، بنابراین در صورتی که عوارض دارو از بین نرفت، باید با پزشک مشورت کنید.

داروی موتیلوور

برخی عوارض شایع مصرف این قرص که معمولا کمتر رخ می دهد، شامل خشکی دهان، جاری شدن شیر مادر، خشکی دهان، تورم سینه در مردان، گُرگرفتگی، خارش پوست، درد یا تورم چشم، قرمزی، قاعدگی نامنظم و درد سینه می باشد.

از عوارض نادر مصرف این دارو نیز می توان به تپش قلب، گرفتگی معده، خستگی، تشنگی، ضعف، خواب آلودگی، سوزش سر دل، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات پا، کسالت روحی، تغییر در اشتها، اسهال، یبوست، اختلال در صحبت کردن و سرگیجه اشاره کرد. واکنش آلرژیک جدی همچون راش، خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس به این دارو نیز عوارض نادر مصرف این قرص است که در صورت مشاهده حتما باید به پزشک مراجعه شود.

در صورت مصرف بیش از حد این دارو، احتمال بروز برخی عوارض جانبی همچون مشکل در صحبت کردن، گیجی و احساس سرگیجه شدید، غش کردن، ضربان نامنظم قلب، سبکی سر و عدم تعادل یا کنترل ماهیچه ها وجود دارد که در صورت مشاهده هر یک از علائم حتما باید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

تداخلات دارویی

مصرف قرص موتیلوور با هر یک از داروهایی که در ادامه اشاره می کنیم، توصیه نمی شود، بنابراین با تشخیص پزشک ممکن است از تجویز این دارو برای بیمار صرفنظر شود، این داروها شامل کتوکونازول، مزوریدازین، بپریدیل، داروناویر، دروندارون، فلوکونازول، پیموزید، پیپراکین، پوزاکونازول، تیوریدازین، زیپراسیدون، اسپارفلوکساسین، ترفنادین می باشند.

موارد مصرف موتیلوور

اگرچه موتیلوور می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، اما گاهی اوقات ممکن است پزشک تان تشخیص دهد که هر دو دارو با هم مصرف شوند و در این صورت پزشک امکان دارد دوز یا تعداد دفعات مصرف یک دارو یا هر دوی آنها را تغییر دهد.

برخی داروها می توانند موجب تغییر در عملکرد موتیلوور شده و می توانند بر حذف این قرص از بدن تاثیرگذار باشند؛ سایمتیدین، ​​کوبیسیستات، داروهای ضد قارچ آزولی (وریکونازول، کتوکونازول)، داروهایی مثل بوسیپرویر و تلاپرویر که برای درمان هپاتیت مزمن C مصرف می شوند، برخی آنتی بیوتیک های ماکرولید مثل کلاریترومایسین، اریترومایسین، مهار کننده های پروتئاز HIV مثل نلفیناویر و ریتوناویر، نفازودون، ریفامایسین ها (ریفابوتین)، داروهایی مثل کاربامازپین که برای درمان تشنج مصرف می شوند، تلیترومایسین و برخی داروهای دیگر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان