هفت دهک در انتظار یارانه جدید/ یارانه رمضان در راه است؟

فشار اقتصادی به خانوارها، دولت را ناچار کرده که در مناسبت‌های مختلف، تصمیم به پرداخت یارانه‌ها بگیرد؛ تا جایی که این روزها نیز صحبت‌های درگوشی، از پرداخت یارانه گوشت و یارانه رمضان حکایت دارد.

هفت دهک در انتظار یارانه جدید/ یارانه رمضان در راه است؟

مریم فکری: تصمیم جدی برای حذف ارز 4200 تومانی، اقتصاد کشور را به سمت پرداخت یارانه‌ها بیشتر برده است؛ تا جایی که این روزها خبر از پرداخت یارانه گوشت داده می‌شود. این خبر را جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده و گفته قرار است برای نهاده‌های دامی که در قیمت گوشت اثرگذار هستند، یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به 7 دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

بر همین اساس، یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران احتمال داده است که رقم این یارانه در حدود 300 هزار تومان باشد.

البته در سال گذشته و با شروع زمزمه‌ها درباره حذف ارز 4200 تومانی و فشارهایی که احتمالا به اقتصاد خانوار وارد می‌شود، محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور با استناد به لایحه بودجه اعلام کرده بود که یارانه‌ها در سال آینده دو برابر می‌شود.

اگرچه خبر مهم محسن رضایی درباره افزایش یارانه‌ها اجرایی نشد، اما با این حال به نظر می‌رسد دولت به شکل‌های دیگر تصمیم به واریز یارانه‌ها دارد. آن هم در شرایطی که به دلیل افت شدید ارزش پول ملی، بنا به گفته سید ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم، ارزش 45 هزار تومان یارانه، امروز به 7 تومان رسیده است. به اعتقاد او، اگر ارزش پول ملی بالا نرود، هر چه حقوق را افزایش دهیم، در عمل نتیجه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: منتظر یارانه مخصوص ماه رمضان باشید/ مشمولان چه کسانی هستند؟

یارانه 300 هزار تومانی گوشت در راه است؟/ نجاری: داریم جامعه را برای تورم سنگین آماده می‌کنیم

یارانه رمضان در راه است

در این میان، شنیده می‌شود که دولت قصد دارد همانند سال گذشته در ماه رمضان امسال نیز به گروهی از خانوارها یارانه پرداخت کند. به این ترتیب تا پایان ماه رمضان، علاوه بر دو یارانه نقدی و معیشتی طبق روال ماه‌های گذشته، احتمالا یارانه مخصوص ماه رمضان را نیز واریز خواهد کرد.

به نظر می‌رسد جزییات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه‌بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزییات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان در روز عید فطر به حساب 60 میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. اما از آنجایی که دولت در روزهای ابتدایی ماه رمضان برای واریز یارانه مخصوص این ماه تصمیم گرفته است، احتمالا قبل از عید فطر واریز می‌شود.

در خصوص مشمولان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما به احتمال خیلی زیاد مشمولان یارانه ماه رمضان جزو کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

هفت دهک در انتظار یارانه جدید/ یارانه رمضان در راه است؟

یارانه‌هایی که پرداخت شد

فشار اقتصادی به خانوارها، دولت را ناچار کرده که در مناسبت‌های مختلف، تصمیم به پرداخت یارانه‌ها بگیرد؛ به طوری که دولت طی چند ماه گذشته به مناسبت‌های 22 بهمن ماه و عید نوروز نیز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد.

یارانه 22 بهمن ماه به حدود 32 میلیون نفر رسید. یارانه عید نوروز نیز به حساب سرپرستان بیش از 12 میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند. یارانه 22 بهمن ماه مبلغ 100 هزار تومان و مبلغ یارانه عید نوروز 150 هزار تومان بود. به نظر می‌رسد مبلغ یارانه ماه رمضان نیز احتمالا بین 100 تا 200 هزار تومان برای هر نفر باشد.

35 درصد ایرانی‌ها فقیر هستند

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که 35درصد ایرانی‌ها فقیر، 57 درصد جزو طبقه متوسط و 8 درصد ثروتمند هستند.

براساس اطلاعات معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، تمام خانوارهای یارانه‌بگیر ایرانی براساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به سه دسته کلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم شده‌اند. طبق معیارهای دهک‌بندی خانوارها، 9.3میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند که 2.8میلیون خانوار معادل 30درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و 6.6میلیون خانوار معادل 70درصد کل خانوارهای فقیر فاقد پوشش حمایتی محسوب می‌شوند و باید به‌عنوان اولویت در طرح پوشش بیمه همگانی، حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری قرار گیرند.

با دسته‌بندی خانوارها، براساس اطلاعات اقتصادی، در مجموع 13.9میلیون خانوار یارانه‌بگیر معادل 57درصد کل خانوارهای یارانه‌بگیر در قالب طبقه متوسط قرار می‌گیرند و این خانوارها براساس اطلاعات اقتصادی، درآمد و شغلی به 5دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته نخست، شامل کارکنان و مستمری‌بگیران دولت است که 2.2میلیون خانوار معادل 15.8درصد کل خانوارهای متوسط را دربرمی‌گیرد. طبق آمار، 64درصد این خانوارها دارای خودرو بوده و 91درصد آنها نیز سهام عدالت دارند. این در حالی است که به‌طور میانگین فقط 24درصد خانوارهای فقیر دارای خودرو هستند و ضریب بهره‌مندی آنها به سهام عدالت نیز از 82.5درصد فراتر نمی‌رود.

دسته دوم، کارگران و مشاغل خصوصی را شامل می‌شود و 6میلیون خانوار معادل 43.3درصد کل خانوارهای متوسط در این دسته قرار می‌گیرند. براساس آمارها، به‌طور میانگین 66درصد خانوارها در این دسته دارای خودرو هستند و 70درصد آنها نیز سهام عدالت دارند.

در دسته سوم، بازنشستگان غیردولتی قرار می‌گیرند که 2.4میلیون خانوار معادل 17.3درصد کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. براساس آمار، 46درصد این خانوارها نیز دارای خودرو هستند و 72درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند.

دسته چهارم به خانوارهای فاقد درآمد ثابت(یعنی هیچ عضو بیمه‌پردازی ندارند) اختصاص دارد و 3میلیون خانوار، معادل 21.7درصد از کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. این خانوارها به‌طور میانگین 75درصد دارای خودرو هستند و 67درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند. از نکات قابل‌توجه این است که این خانوارها با وجود اینکه امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای کمتری دارند و به‌شدت تحت‌تأثیر شوک‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، باز هم به نسبت 3دسته اول یعنی «کارکنان و مستمری‌بگیران دولت، «کارگران و مشاغل خصوصی» و «بازنشستگان غیردولتی» شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری را تجربه می‌کنند و میانگین دهک درآمدی آنها 7.27 است. درحالی‌که میانگین درآمدی کارکنان و مستمری‌بگیران دولت 7.01، کارگران 6.26 و بازنشستگان 5.65 برآورد می‌شود.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان