گوشت از دامدار کیلویی چند خریداری می‌شود؟

ایسنا نوشت: نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس از بی‌مبنا بودن ارتباط افزایش قیمت گوشت و حذف ارز ترجیحی خبر داد و با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کشور، مدعی شد که گوشت از دامدار ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

گوشت از دامدار کیلویی چند خریداری می‌شود؟

علیرضا عباسی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: بخشی از گوشت کشور توسط دامداران سنتی و بخش دیگر آن از دامداران صنعتی تأمین می‌شود. دامداران سنتی تقریبا ارز ترجیحی نمی‌گیرند؛ چرا که کمتر از 10 درصد نهاده دامی دریافت می‌کنند. تعداد دامداران صنعتی کشور هم کمتر از سنتی‌ها است و در نهایت می‌توان گفت که نوسانات قیمت گوشت ارتباط چندانی به ارز ترجیحی ندارد.

ارتباط گرانی گوشت و حذف ارز ترجیحی بی‌مبنا است

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس ارتباط افزایش قیمت گوشت به حذف ارز ترجیحی را «بی مبنا» خواند و گفت: اگر ارز ترجیحی کاملا حذف می‌شد، نهایتا گوشت کیلویی 110 هزار تومان قدیم، به 150 هزار تومان می‌رسید. علت اصلی نوسانات بازار گوشت مرتبط با افزایش قیمت جهان است. به عنوان مثال قیمت جهانی یک تن گندم از 300 دلار به 560 – 570 دلار رسیده است. همچنین جو و ذرت هم افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت کاه و کسری علوفه مرتعی منجر به فروش زودتر از موعد دام و در نهایت کسری گوشت شد

عباسی افزایش قیمت محصولات کشاورزی را مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین دانست و گفت: البته بخشی از افزایش قیمت محصولات به پیش از جنگ روسیه و اوکراین بازمی‌گردد. در کنار همه این‌ها باید گفت که دام غیر از نهاده، علوفه هم مصرف می‌کند. قیمت سال گذشته کاه از 800 تومان به 3000 تومان رسیده است. سال گذشته نزدیک به 10 میلیون تن علوفه مرتعی کسری داشتیم و علتش خشکسالی بود؛ بنابراین کمبود علوفه سال گذشته ما منجر به فروش دام زودتر از موعد شد. این مسئله در نهایت منجر به کسری گوشت در کشور شد.

نماینده مردم کرج در مجلس از برابری عرضه و تقاضا در بازار گوشت ایران خبر داد و گفت: با یک نوسان کوچک در عرضه و تقاضا قیمت تغییر می‌کند. سال گذشته به وزارت جهاد کشاورزی هشدارهای لازم را درباره نهاده را دادیم اما کسی جدی نگرفت. افزایش قیمت گوشت یک شبه اتفاق نیفتاده است.

گوشت از دامدار کیلویی چند خریداری می‌شود؟

گوشت از دامدار 65 تا 75 هزار تومان خریداری می‌شود

عباسی از پدیده «تورم انتظاری» سخن به میان آورد گفت: عده‌ای تورم را انتظاری می‌فهمند. یعنی با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و مسئله حذف ارز ترجیحی انتظار افزایش قیمت گوشت را ایجاد می‌کنند. این در حالی است که قیمت‌های سرسام آور گوشت در بازار ایران واقعی و منطقی نیست. گوشت از دامدار ما کیلویی 65 – 75 هزار تومان خریداری می‌کنند. صادرات دام ممنوع است، واردات هم انجام شد، اختیارات وزارت جهاد برای محصولات دامی و کشاورزی هم که کامل است؛ پس دلیل نوسان قیمت چیست؟

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی گفت: تفاوت قیمت بین خرید از دامدار و قیمت بازار پذیرفته نیست. تنظیم بازار به‌عهده جهاد کشاورزی است. ما باید در عین حمایت تولیدکننده، از مصرف‌کننده هم حمایت کنیم. پایین آمدن سرانه مصرف گوشت هم به دامدار آسیب می‌زند و هم به سلامت مردم.

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان