درهای ناتو به سمت سوئد و فنلاند باز شد

رهبران فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند که قصد عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را دارند. سائولی نینیسته از این تصمیم به عنوان یک تصمیم تاریخی یاد کرد و افزود: «دوران جدیدی در حال افتتاح است.

درهای ناتو به سمت سوئد و فنلاند باز شد

به گزارش خبرآنلاین، از روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، اتفاقات زیادی افتاده است. ما امنیت را به دست می‌آوریم و آن را نیز به اشتراک می‌گذاریم. خوب است به خاطر داشته باشید که امنیت یک بازی حاصل جمع صفر نیست». این خبر در حالی در کنفرانس خبری توسط رئیس‌جمهور این کشور اعلام شد که فنلاند از پایان جنگ جهانی دوم تا به حال سیاست بی‌طرفی در پیش گرفته است.

این مسئله از آنجایی که فنلاند بیش از 1300 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد به مذاق پوتین خوش نیامده است به همین دلیل وی به فنلاند هشدار داده است که پیوستن هلسینکی به ناتو در روابط دو کشور تأثیر منفی خواهد داشت. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده است که حق انتخاب راه‌های تضمین امنیت ملی فنلاند متعلق به مردم این کشور است و هلسینکی باید مسئولیت و عواقب پیوستن به ناتو را بپذیرد.

پوتین بارها به فنلاند نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی روسیه را ملزم می‌کند تا با تقویت مواضع دفاعی خود در منطقه دریای بالتیک، ازجمله با استقرار تسلیحات هسته‌ای، تعادل نظامی را به این منطقه بازگرداند. گفتنی است فنلاند تجربه تهاجم روسیه را دارد. در سال 1939، اتحاد جماهیر شوروی به فنلاند حمله کرد.

بیشتر بخوانید:

درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو

خونسردی عجیب پوتین هنگام شنیدن خبر ناتویی شدن فنلاند

اولین اظهارات نخست‌وزیر سوئد پس از درخواست عضویت در ناتو

در گیرودار جنگ اوکراین و ترسی که روسیه در دل کشورهای اطراف انداخته است سوئد هم خواستار پیوستن به ناتو شده است؛ که البته درخواست آن‌ها باعث امیدواری آمریکا و ناتو است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بارها گفته است که از هر دو کشور با آغوش باز استقبال خواهد شد و روند الحاق سریع خواهد بود، هرچند تائید رسمی توسط همه اعضای ناتو ممکن است چندین ماه طول بکشد. چرا که ممکن است اختلاف نظراتی در مورد عضویت این دو کشور وجود داشته باشد.

به‌عنوان مثال ترکیه نسبت به عضویت فنلاند و سوئد ابراز نارضایتی کرده است. وزیر امور خارجه ترکیه دراین‌باره گفت: سوئد و فنلاند باید از حمایت از گروه‌های تروریستی در کشورهای خود دست بردارند و تضمین‌های امنیتی روشنی ارائه دهند. مولود چاووش اوغلو پس از نشست وزرای خارجه ناتو در برلین گفت که با همتایان سوئدی و فنلاندی خود دیدار کرده و به دنبال رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه است.

دلیل مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو این اعتقاد است که هلسینکی و استکهلم، آشکارا از «پ.ک.ک» حمایت می‌کنند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز پیش از این، گفته بود که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو همان‌قدر اشتباه است که پیوستن یونان بود.

البته استولتنبرگ دراین‌باره گفت که ترکیه از پیشنهاد عضویت سوئد و فنلاند جلوگیری نمی‌کند و او مطمئن است که نگرانی‌های آنکارا حل خواهد شد.

ناتو - یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - در سال 1949 توسط ایالات‌متحده، کانادا و چندین کشور اروپای غربی برای تأمین امنیت جمعی در برابر اتحاد جماهیر شوروی، تأسیس شد.

این ائتلاف از زمان تأسیس خود، در طول جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی و پس از فروپاشی آن در سال 1991، با فدراسیون روسیه روابط پرفراز و نشیبی داشته است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان