طرح‌های آبخیزداری استان سمنان با تخصیص اعتبارات سفر استانی رییس جمهور وهیات دولت توسعه می یابد

اجرای طرح‌های آبخیزداری، یکی از اولویت‌های استان سمنان برای مشارکت در توسعه پایدارکشور به شمار می‌رود که سفر سال گذشته رییس جمهورو هیات دولت به این استان و تصویب اعتبار مناسب برای اجرای آن، ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش را دوچندان کرده است.

طرح‌های آبخیزداری استان سمنان با تخصیص اعتبارات سفر استانی رییس جمهور وهیات دولت توسعه می یابد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان داشت: تنش خشکسالی، تغییر الگوی بارش و خیزش گرد و غبار از جمله نشانه های تغییر اقلیم در استان سمنان و کشور است که کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری رابا هدف تاثیرگذاری بر جمع‌آوری آب های سطحی، تغذیه سفره های زیرزمینی، کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارت سیل رااز راهکارهای مقابله با این پدیده چالش برانگیز می‌دانند.
استان سمنان در دهه های اخیر با بحران های طبیعی مختلف ناشی از تبعات تغییر اقلیم چون رخدادهای سیلابی و خشکسالی مواجه بوده و اتکای روزافزون به منابع آب زیرزمینی و برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از آن، این استان را به سمت از بین رفتن تدریجی سفره های آب زیر زمینی در شهرستانهای مختلف استان سوق داده است.
علاوه بر این عامل انسانی، پدیده جهانی تغییر اقلیم و کاهش بارش از دیگر عواملی است که سبب می‌شود تغذیه طبیعی آبخوان ها به طور مناسب انجام نشود و در این شرایط، یکی از راه حل‌های کارآمد در تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و ایجاد توازن آب موجود در خاک، اجرا و توسعه پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری( تغذیه مصنوعی آبخوان) است.
پروژه های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان دراستان سمنان می کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت ها جلوگیری خواهد شد.
سخنان معاون وزیرجهادکشاورزی ورییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دکتر منصوردرتاثیر آبخیزداری بر تقویت سفره آب های زیر زمینی، فرونشست زمین و جلوگیری از خسارت سیلاب ها، مهر تاییدی برای اقدام جهادی مسوولان در این حوزه است.
اعتبارات مصوب و تخصیص سفر استانی هیات دولت به بخش منابع طبیعی استان سمنان
جعفرمرادی حقیقی تصریح کرد: دولت اعتبارات مناسبی را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان سمنان مصوب کرده که با توجه به وجود نقشه راه اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری و نیروی انسانی متخصص در استان ، این اعتبارات می‌تواند تاثیر بسزایی در عملیاتی شدن آن داشته باشد.
به گفته وی در سفر دولت سیزدهم به استان سمنان 1300 میلیارد ریال کل اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی استان مصوب شده است .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 350 میلیارد ریال از اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان درسال گذشته به تازگی برای بخش های آبخیزداری و بیابان زدایی استان اختصاص یافت.
جعفرمرادی حقیقی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: 250 میلیارد ریال از این اعتبار در بخش آبخیزداری و تکمیل طرح های نیمه تمام باقی مانده از سال های قبل و طلب پیمانکاران و 100 میلیارد ریال برای اجرای طرح های احیای مراتع و بیابان زدایی است
به گفته وی برای سال جاری، از محل تخصیص اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم، اجرای 11 پروژه آبخیزداری و آبخوانداری برای پوشش 100 هزار هکتار وسعت حوزه های آبخیزداری استان سمنان پیش بینی شده است.
جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه مطالعات در بخش آبخیزداری استان انجام شده است، گفت: 50 درصد از این اعتبار در سال جاری و 50 درصد

دیگر در سال آینده محقق می شود.
مرادی حقیقی خاطرنشان کرد: طرح ها به خصوص طرح های آبخیزداری در مناطقی اجرا می شود که کار مطالعاتی آن ها انجام شده و در فاز اجرایی قرار دارند.
آبخیزداری راه توسعه پایدار
محمد راستین معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت :آبخیزداری یکی از اقدامات مهم برای سازگاری با پدیده‌های افزایش یا کاهش دما، خشکسالی و وقوع سیلاب است که این استان با سرمایه‌گذاری در این حوزه می تواند از خسارت های آن گذر کرده و توسعه پایدار را برای این بخش فراهم کند.
محمد راستین افزود: با توجه به این که بخش عمده شهرهای استان در دامنه های جنوبی البرز قرار دارد توجه به اجرای طرح های آبخیزداری برای مقابله با خسارت ناشی از وقوع سیلاب، سرمایه گذاری در نفوذپذیری منابع آب‌های سطحی و مدیریت بارش‌های نقطه‌ای ضروری است.
محمد راستین معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: این استان برای مقابله با پدیده هایی از جمله خشکسالی، سیلاب، فرسایش خاک و ریزگردها، دارای نقشه راه آبخیزداری و آبخوانداری است و از سه سال قبل با رویکرد جدی ، اقدام برای سرعت دادن به این طرح ها را آغاز کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان