آیا حس بویایی شما در دوران بارداری قوی می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهد که دو سوم زنان باردار در زمان بارداری نسبت به عطرهای اطراف خود حساس‌تر و واکنش‌پذیرتر می‌شوند و این یکی دیگر از علائم اولیه عجیب بارداری است.

آیا حس بویایی شما در دوران بارداری قوی می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهد که دو سوم زنان باردار در زمان بارداری نسبت به عطرهای اطراف خود حساس‌تر و واکنش‌پذیرتر می‌شوند و این یکی دیگر از علائم اولیه عجیب بارداری است.

هیپراسمی (تشدید حس بویایی) چیست؟

هیپراسمی یک حس بویایی مستمر یا افزایش یافته است و در بارداری بسیار شایع است. همچنین با آلرژی و برخی شرایط سلامتی مرتبط است.

افزایش حس بویایی در دوران بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول بارداری متوجه تغییراتی در حس بویایی خود می شوند. اما اهمیت این تغییرات و تأثیر آنها بر مادران باردار می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که برای برخی از زنان، این حس بویایی شدید می تواند باعث تهوع صبحگاهی شود. (حتی یک مطالعه نشان داد که زنانی که بدون حس بویایی متولد می شوند (آنوسمی) هنگام بارداری از بیماری صبحگاهی رنج نمی برند. چه کسی می دانست؟)

علت افزایش حس بویایی در دوران بارداری چیست؟

مانند بسیاری از علائم بارداری، وقتی نوبت به حس بویایی قوی‌تر شما می‌رسد، می‌توانید بار دیگر آن هورمون‌های بارداری را سرزنش کنید. در این مورد، استروژن می‌تواند هر عطر کوچکی را که در راه شما پخش می‌شود، شبیه یک حمله همه جانبه به سوراخ‌های بینی شما کند.

با افزایش حس بویایی در دوران بارداری چه کار کنیم؟

هوای خانه را تهویه کنید:

تا جایی که امکان دارد پنجره های خود را باز بگذارید تا بوی بد آشپزی یا کپک زدگی از بین برود.

 لباس‌های خود را بشویید:

لباس های خود را بیشتر از حد معمول بشویید زیرا الیاف تمایل دارند بوها را حفظ کنند.

از قطره بینی استفاده کنید:

شستشوها و اسپری های سالین می توانند به مرطوب و سالم نگه داشتن مجاری بینی شما کمک کنند.

غذا را داخل مایکروویو گرم کنید:

گرم کردن غذا در مایکروویو نسبت به سایر اشکال پخت و پز بوی کمتری تولید می کند.

 بوهایی که مورد علاقه شما است را استشمام کنید:

سعی کنید اطراف خود را با رایحه هایی احاطه کنید که در واقع احساس بهتری به شما می دهند. نعناع، لیمو، زنجبیل و دارچین بیشتر احتمال دارد حالت تهوع شما را تسکین دهند تا بدترش کنند.

 حواس بینی خود را پرت کنید:

یک تکه آدامس بجوید یا یک آب نبات سفت بمکید که می تواند توجه شما را از بوها دور کند. به ویژه آب نبات های نعناع فلفلی نیز ممکن است به درمان حالت تهوع کمک کنند.

 

آیا می توانم از افزایش حس بویایی در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

متأسفانه، هیچ راهی وجود ندارد که بینی خود را طوری تربیت کنید که در زمانی که هورمون‌ها در حال افزایش هستند، فوق العاده حساس نباشد. این یکی از آن تجربه‌های مادر آینده است که باید تا ماه‌های آخر (یا پس از تولد نوزادتان) منتظر بمانید.

آیا حس بویایی از بین می رود؟

برای بسیاری از زنان حساسیت نسبت به بوهای قوی (و گاهی اوقات سرد) نسبتاً سریع و در اوایل بارداری شروع به کاهش می کند. اگر اینطور نباشد بینی شما احتمالاً با پیشرفت بارداری یا بلافاصله پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان