نگرانی عراق از توسعه نفوذ چین بر میادین نفتی کشور

دولت عراق به دنبال کاهش نفوذ شرکت‌های چینی در میادین نفتی این کشور است.


به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، به عنوان نمونه وزارت نفت عراق در سال گذشته سه قرارداد احتمالی با شرکت‌های نفتی چینی را که بیم افزایش کنترل آنها بر میادین نفتی و همینطور خروج سایر شرکت‌های بزگ خارجی دیگر می‌رفت را متوقف کرد.

بنا به گفته مقامات و مدیران صنعتی عراقی از ابتدای سال 2021 شرکت‌های بزرگ نفتی لوک اویل روسیه و اکسون موبیل آمریکا شروع به فروش ‌سهم‌ خود در میادین بزرگ نفتی عراق به شرکت‌های چینی کردند که با مداخله وزارت نفت عراق برنامه فروش سهام‌ها متوقف شد.

گزارش‌هایی نیز از تمایل بریتیش پترولیوم به اقدامی مشابه برای فروش سهم‌ به چینی‌ها وجود داشته که موقتا مقامات عراقی آنها را نیز از انجام چنین اقدامی منصرف کردند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، سال گذشته لوک اویل را از فروش سهام یکی از بزرگ‌ترین میادین این کشور، میدان غرب قرنه2، به شرکت دولتی چینی سینوپک منصرف کرد.همینطور در تلاشی مشایه اکسون موبیل را از خروج از غرب قرنه 1 منصرف کرد.

صنعت نفت عراق بیشتر بر اساس قراردادهای خدمات فنی بین شرکت دولتی نفت بصره و شرکت های خارجی است که طی آن هزینه‌ به‌ اضافه کارمزدی برای هر بشکه به جهت توسعه میادین بازپرداخت می‌شود، در حالی که عراق مالکیت ذخایر را حفظ می‌کند. این درحالی است که شرکت‌های بزرگ نفتی معمولا معاملاتی را ترجیح می‌دهند که اجازه مشارکت در سود را به جای کارمزد تعیین‌شده بدهد.

در مقابل اولویت برای شرکت‌های چینی، دستیابی به منابع نفتی مطمئن برای تغذیه اقتصاد در حال رشدخودشان است تا تمرکز بر بازگشت سرمایه.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان