پارلمان به دو گروه تقریبا متوازن تقسیم شد

اکثریت ضعیف اپوزیسیون لبنان

دنیای‌اقتصاد : وزارت کشور لبنان دیروز سه‌شنبه نتایج نهایی رسمی را پس از شمارش آرای تمام ۱۵ حوزه انتخاباتی اعلام و نسبت مشارکت را ۴۱درصد تعیین کرد

نیروهای جامعه مدنی لبنان نیز توانستند 12کرسی در مجلس به‌دست آورند. به این ترتیب ائتلاف 8 مارس در انتخابات روز یکشنبه توانستند 62کرسی از 128کرسی پارلمان را به‌دست آورند؛ درحالی‌که همین جریان سیاسی در سال2018، 71کرسی را از آن خود کند. در همین حال تازه‌واردان اصلاح‌طلب نیز با کسب 12کرسی به موفقیت خیره‌کننده‌ای دست یافتند. همچنین وزیر کشور لبنان با موفق خواندن انتخابات روز یکشنبه گفت که نسبت تخلفات بسیار پایین بوده است. مولوی گفت: «با وجود همه سختی‌‌ها و تردیدها، توانستیم به خوبی انتخابات را برگزار کنیم. درصد مشارکت کم نیست، بلکه خوب است. وی افزود که در مقایسه با انتخابات سابق، نسبت مشارکت پایین نبوده است.»

این در حالی است که «کریم شهیب» در گزارش 16می در الجزیره روایت دیگری از نتایج انتخابات را اعلام کرد. او نوشت، بر اساس برخی نتایج انتظار می‌‌رود که ائتلاف 8 مارس در انتخابات پارلمانی اکثریت خود را از دست بدهند و در مقابل، چندین نامزد مخالف نظام در اولین انتخابات پس از بحران اقتصادی و انفجار مرگبار بیروت در سال2020 کرسی‌‌های خود را افزایش دهند. در میان 76برنده‌ای که روز دوشنبه توسط «بسام مولوی» وزیر کشور اعلام شد، حداقل 9 کاندیدای مخالف نظام بودند، از جمله «یاسین یاسین» که «الی فرزلی» معاون رئیس مجلس را در منطقه بقاع دوم شکست داد و «مارک داو» که «طلال ارسلان» رهبر دروزی‌ها را در «شوف عالیه Chouf-Aley» شکست داد. سه نامزد اپوزیسیون در منطقه کوهستانی «شوف عالیه» با «ناجت سیلبا» دانشمند محیط زیست و «حلیمه کاکور» استاد حقوق، به «داو» در پارلمان جدید پیوستند. در همین حال در منطقه «متن» روزنامه‌نگاری به نام «جاد غصن» تقریبا یک کرسی به‌دست آورد. به نوشته شهیب، گزارشگر الجزیره، هنوز خیلی زود است که مشخص شود آیا اکثریت روشن برای گروهی مشخص در پارلمان 128عضوی لبنان وجود دارد یا خیر؟ با وجود حضور کمتر ملی در انتخابات 41درصدی، پیش‌‌بینی‌‌های غیررسمی حاکی از تغییر قابل توجهی در توازن قوا در پارلمان است. انتظار می‌رود گروه‌های مهم غیرشیعه ائتلاف 8مارس متحمل زیان شوند، به‌ویژه «جنبش میهنی آزاد» که زمانی بزرگ‌ترین کرسی‌های مسیحیان در پارلمان را در اختیار داشت. پیش‌بینی می‌شود که «نیروهای مسیحی لبنان» حزبی با روابط نزدیک با ایالات متحده و عربستان سعودی، به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب مسیحی در پارلمان ظاهر شود. مولوی پس از اعلام نتایج 47کرسی در هفت ناحیه از 15 ناحیه گفت: «قضات همچنان در حوزه‌های باقی‌‌مانده کار می‌‌کنند و برای نهایی کردن نتایج کار خواهند کرد.»

تغییر نیروها

الجزیره همچنین گزارش داد انتظار می‌‌رود که گروه‌های مخالف دولت که به‌عنوان «نیروهای تغییر» نامیده می‌‌شوند، در چندین پایگاه انتخاباتی سنتی، از جمله در مناطق «شوف عالیه»، «بیروت دوم» و در مناطق «سوم جنوبی» یک پیشرفت غافلگیرکننده ایجاد کنند. در همین حال، جنبش المستقبل که زمانی مورد حمایت عربستان سعودی بود، پس از آنکه رهبر آن، سعد الحریری در اوایل سال جاری از سیاست کناره‌گیری کرد، در این دوره از رقابت‌ها حضور نیافت.

با این حال، مشارکت رای‌دهندگان در حوزه های اصلی سنی‌نشین در سراسر کشور همچنان فعال بود. پارلمان 128عضوی لبنان به‌طور مساوی بین فرقه‌های مسلمان و مسیحی تقسیم شده است. این بخشی از سیستم تقسیم قدرت فرقه‌ای شکننده در کشور است که در آن رئیس‌جمهور یک مسیحی مارونی، نخست‌وزیر یک مسلمان سنی و رئیس مجلس یک مسلمان شیعه است. در این انتخابات که هر 4سال یک‌‌بار برگزار می‌‌‌‌شود، 103لیست انتخاباتی متشکل از 718نامزد در 15حوزه انتخاباتی برای انتخاب 128نماینده در پارلمان رقابت کردند. این 15حوزه انتخاباتی شامل پنج استان بیروت در دو ناحیه، استان جبل در چهار ناحیه، استان شمالی در سه ناحیه، البقاع در سه ناحیه و استان جنوبی در سه ناحیه است. درحالی‌‌که در سال2018 حدود 597نامزد و 77لیست حضور داشتند. مشارکت رای‌دهندگان دیاسپورا (خارج نشین ها) سه برابر شد؛ یعنی به حدود 142 هزار نفر رسید که از 48 کشور مختلف در انتخابات حضور یافته بودند. «علی سلیم» مدیر اجرایی «انجمن لبنان برای انتخابات دموکراتیک» (یک سازمان غیردولتی که بر انتخابات نظارت می کند) روز دوشنبه گفت که حدود 3600تخلف را در روز انتخابات ثبت کرده است. سلیم افزود که احزاب سیاسی چندین ناظر را تهدید و به آنها حمله کردند که این ناظران عمدتا وابسته به حزب‌‌الله و جنبش شیعه «امل» بودند.

تشکیل دولت جدید و اصلاحات اقتصادی

پارلمان لبنان نه تنها یک نهاد قانون‌گذاری کلیدی است، بلکه نقش اساسی در تعیین نخست وزیر و رای به رئیس‌جمهور جدید ایفا می‌کند. اقتصاد لبنان از اواخر سال2019 رو به افول بوده و همین باعث شده است بیش از سه‌چهارم جمعیت آن در فقر فرو روند؛ زیرا مردم برای مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی و قطع برق سخت در تکاپو هستند؛ اما راه به جایی نمی برند. پوند لبنان در کمتر از سه سال حدود 90درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. هنگامی که پارلمان برای اولین‌بار تشکیل جلسه می‌دهد، قانون‌گذاران باید برای تشکیل دولت جدید از طریق مشورت با رئیس‌جمهور، میشل عون سرعت به خرج دهند و اکتبر آینده پس از پایان دوره شش‌ساله عون به رئیس‌جمهور جدید رای دهند. لبنان در تلاش برای اصلاح اقتصاد خود و دستیابی به توافق با صندوق بین‌المللی پول برای بهبود وضعیت خود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان