دستگاه‌های متخلف از قانون جمعیت مجازات می‌شوند

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: دستگاه هایی که قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را اجرا نکنند مجازات های جزایی و حقوقی برابشان پیش بینی شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کاظم فروتن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری 21 سیما با اشاره به اینکه نخستین جلسه ستاد ملی جمعیت به ریاست رییس جمهور در چهارشنبه گذشته برگزار شد، افزود: پیام مقام معظم رهبری فصل الخطاب ما در رابطه با فرزندآوری است و می تواند نقشه راه ما باشد.

او با تاکید بر اینکه این پیام بسیار مهمی بود که رهبر معظم انقلاب برای ستاد ارسال کرده بودند، افزود: در این پیام اصل مطلب رهبری این است که روی فرهنگ سازی فرزندآوری باید کار کنیم.

فروتن در پاسخ به این پرسش که مهمترین مصوبات نخستین جلسه ستاد ملی جمعیت چه بود؟ و آیا به لحاظ اجرایی توان پیگیری مصوبات در دستگاه های اجرایی وجود دارد و آنها به اندازه کافی تمکین می کنند؟ گفت: در ماده یک قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، تشکیل ستاد ملی جمعیت پیش بینی شده که با حدود 25 نفر که یازده نفر از آنها وزیر هستند تشکیل می شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت افزود: این ستاد موظف است مصوبات مجلس را اجرایی، پیگیری و نظارت و شاخص های ارزیابی را برای دستگاه ها مشخص و بر اساس آن شاخص ها، عملکرد دستگاه ها را کنترل کند.

فروتن با بیان اینکه این ستاد بازوی اجرایی دستگاه ها برای عملکردشان است، اضافه کرد: در جلسه ستاد ملی جمعیت مصوب شد که همه مواد قانونی مصوب مجلس باید توسط دستگاه ها اجرایی شود و رئیس جمهور بر این مسئله بسیار تأکید داشت.

او با اشاره به اینکه حدود شش ماه از تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» گذشته و فرصت دستگاه ها برای آیین نامه نویسی و دستورالعمل ها تقریباً تمام شده است، افزود: ستاد ملی جمعیت دستگاه ها را موظف کرد که حداکثر تا 15 روز دیگر دستورالعمل را بنویسند و اگر نیاز به مصوبه هیأت وزیران دارد بیاورند هیأت وزیران مصوب کند تا بتوانیم عملیاتی شدن آن تسهیلات و موادی که در قانون پیش بینی شده را شاهد باشیم.

فروتن با بیان اینکه موارد لازم در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پیش بینی شده است، ادامه داد: چیزی به عنوان دبیرخانه در برنامه هست که به دستگاه ها تذکر می دهیم و اگر اشکالات و ابهاماتی درباره قانون داشته باشند به کمک مجلس آن ابهامات را برطرف می کنیم.

او به برخی از ضمانت اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اشاره و اضافه کرد: در ماده 71 این قانون برای دستگاه هایی که این قانون را اجرا نکنند مجازات های جزایی و حقوقی پیش بینی شده است.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: وزارت صمت در اجرای این قانون درباره واگذاری خودرو، وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن، وزارت بهداشت در بحث باروری و بیمه ها تلاش و خوب کار کردند و بانک ها نیز بخشنامه هایی را برای پرداخت تسهیلات ازدواج و ساخت صادر کردند.

فروتن افزود: بحث ما این است که باید در عمل ببینیم، قطعاً بر عملکرد تمام این دستگاه ها نظارت می کنیم این که بخشنامه و مصوبه کردند در عمل باید اجرا شده باشد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای دبیرخانه ستاد ملی جمعیت این است که عملکرد دستگاه ها را معیار قرار دهیم نه بخشنامه و جلساتی که خواهند داشت.

فروتن افزود: از مصوبات دیگر نخستین جلسه این ستاد این بود که دستگاه ها موظفند برای سه ماه آینده که جلسه بعدی ستاد خواهد بود برنامه های خود را ارائه کنند.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: در مورد ماده 16 قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» رئیس جمهور بر افزایش حقوق و دستمزد در بخش حق عائله مندی و اولاد به سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد که با کمک سازمان اداری و استخدامی در مدت یک ماه زمینه عملیاتی اش را فراهم کنند.

فروتن گفت: همچنین دانشگاه ها موظفند که مسائل و عناوین پژوهشی را در چارچوب اولویت هایی که ستاد مشخص می کند ارائه دهند.

وی افزود: قسمتی از قانون بر می گردد به ارائه تسهیلات برای شهرستان هایی که نرخ باروری آنها دو و نیم به بالا یا دو و نیم است که مصوب کردیم معیار این ارزیابی آخرین سرشماری باشد اما مقرر شد که در نخستین فرصت بررسی آماری دقیق تری انجام شود و شهرستان هایی که نرخ باروری آنها تغییر کرده است در بهره مندی از این تسهیلات قرار بگیرند.

فروتن با اشاره به اینکه رئیس جمهور بر لزوم حمایت از خانواده تأکید کرد، ادامه داد: او به استانداران تأکید کرد که در بحث طلاق و ازدواج ورود پیدا کنند و اقداماتی را انجام دهند که نرخ ازدواج افزایش و میزان طلاق کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این مصوبات زمان بندی دارد؟ گفت: از نظر پیگیری تا دو هفته نتیجه دستگاه باید به ما برسد و بر اساس آن عملکردشان را ارزیابی می کنیم.

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه شاخص ها را تعیین و بر اساس آن عمل می کنیم، افزود: بر اساس شاخص ها می بینیم افزایش ازدواج در دستگاه ها و استان به چه صورت بوده و بر اساس آن بودجه اش را تعیین می کنند؛ مجلس بودجه را در اختیار ستاد قرار داده که بر اساس برنامه عملیاتی و موفق بودن دستگاه ما بودجه سال آینده را تعیین می کنیم.

فروتن اضافه کرد: عملکردهای کشورهای عمدتاً موفق نشان داده است که راهبردهای اقتصادی و فرهنگی باید با اولویت فرهنگی جلو بروند و تقریباً 22 درصد موارد تسهیلات در فرزندآوری مؤثر بوده است یعنی باید در ارتباط با اقناع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کاملاً مردم در این قضیه توجیه شوند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان