با هشتاد و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

حملات گسترده روسیه به منطقه دونباس

هشتاد و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

واکنش اوکراین به توافق تسلیم یا آتش بس با روسیه

بین الملل تابناک: هشتاد و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آماده شدن نیروهای اوکراین برای حمله احتمالی از مرز بلاروس
1401/03/01 - 14:36

نیروهای اوکراینی با ایجاد خطوط جدید دفاعی در امتداد مرز شمالی این کشور با بلاروس، برای حمله احتمالی دیگری از این مرز آماده می شوند.

به گزارش گاردین، نیروهای روسی در ماه فوریه (بهمن – اسفند 1400) از طریق مرز بلاروس به اوکراین حمله کردند زمانی که قصد داشتند کی یف (پایتخت) را تصاحب کنند.

10 می (20 اردیبهشت)، «ویکتور گولویچ» فرمانده ارتش بلاروس از استقرار نیروهای ویژه بلاروسی و تجهیزات در پاسخ به آنچه تهدید جنوبی از اوکراین و ناتو نامید، خبر داد.

بلاروس از اوایل ماه می (اردیبهشت)، رزمایش های نظامی را در مرز خود با اوکراین انجام داده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نزدیکترین متحد روسیه در تهاجم به اوکراین بوده است.

آغاز عملیات های جنگنده سوخو-57 روسیه در جنگ علیه اوکراین
1401/03/01 - 13:10

منابع رسانه‌ای گزارش کردند که روسیه در جریان حملات هوایی به اوکراین از جنگنده‌های نسل پنجم «سوخو-57 » استفاده کرد است.

به گزارش وبگاه تخصصی «ارو تایمز» به نقل از خبرگزاری «تاس» یک مقام ناشناس روس گفت که ارتش روسیه از این جنگنده پیشرفته در حمله به اهداف اوکراینی استفاده کرده است.

به گفته این مقام روس، استفاده ازهواپیمای سوخو-57 در اوکراین دو تا سه هفته پس از شروع حملات روسیه شروع شده واین هواپیماها خارج از محدوده فعالیت پدافند هوایی دشمن مشغول به پرواز هستند. این منبع روس گفت: «این جنگنده‌ها از موشک علیه اهداف خود استفاده می‌کنند.»

این در حالی است که ارتش روسیه تاکنون در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

سوخو-57 اولین جنگنده روسی با ویژگی‌های رادارگریز و تنها جنگنده نسل پنجم این کشور است. این هواپیما که با جنگنده «اف-22 رپتور» آمریکایی و «چنگدو جی-20» چینی رقابت دارد اولین پرواز خود را سال 2010 انجام داد.

به گفته وزارت دفاع روسیه تاکنون، سه فروند جنگنده سوخو-57 در نیروی هوایی روسیه عملیاتی شده‌اند.گزارش‌های متعددی مبنی بر استفاده از سوخو-57 در اوکراین منتشر شده است که اکثر آنها بر اساس مشاهده شاهدان ادعایی و فیلم‌های تایید نشده است.

این هواپیما برای برتری هوایی و عملیات حمله ساخته شده و می‌تواند انواع اهداف هوایی، زمینی و دریایی را مورد حمله قرار دهد. این جنگنده تک سرنشین و دو موتوره اولین هواپیمای روسی است که دارای فناوری رادار گریز است، سوخو-57 سرعت مافوق صوت دارد. گفته می‌شود در مجموع 76 فروند جنگنده سوخو-57 تا سال 2028 به ارتش روسیه تحویل داده می‌شود که 22 فروند از این هواپیماها تا سال 2024 وارد خدمت می‌شوند.

یک نشریه آمریکایی اخیرا در مطلبی به احتمال فروش جنگنده‌های نسل پنجم «سوخو-57» ساخت روسیه به هند، الجزایر و ترکیه اشاره کرد.

هفته‌نامه آمریکایی «نشنال اینترست» نوشت، خریداران خارجی بالقوه این جنگنده شامل الجزایر، هند و ترکیه به ویژه با توجه به اینکه ایالات متحده این کشور را از برنامه ساخت جنگنده اف-35 به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه خارج ساخت.

این نشریه نوشت، جنگنده سوخو-57 ساخت روسیه به زودی می‌تواند بر فراز آسمان کشورهای خارجی عملیاتی شود زیرا آخرین گزارش‌ها حاکی از ابراز علاقه مشتریان بین‌المللی به این هواپیمای جنگی نسل پنجم است. سرویس فدرال روسیه برای همکاری‌های فنی-نظامی شماری درخواست از مشتریان خارجی برای خرید جنگنده سوخو-57 دریافت کرده است.

حملات گسترده روسیه به منطقه دونباس
1401/03/01 - 13:07

دولت روسیه روز شنبه حملات در منطقه دونباس را تشدید کرده و با قطع صادرات گاز به فنلاند، اختلافات با غرب بر سر پرداخت انرژی را افزایش داد.

عصر شنبه شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد که صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرده است، زیرا پس از اعمال تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل عملیات در اوکراین، درخواست مسکو برای پرداخت هزینه گاز به روبل را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» قطع صادرات گاز روسیه به فنلاند در حالی رخ داده که این کشور و سوئد چند روز قبل برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو درخواست رسمی ارائه کردند.

شرکت دولتی تأمین‌کننده گاز فنلاند، «گازوم» و دیگر شرکت‌های مصرف‌کننده گاز در این کشور در واکنش به این اقدام روسیه گفتند که برای توقف واردات گاز این کشور آماده‌اند.

در حالی که بیشتر قراردادهای عرضه گاز به کشورهای اروپایی به یورو یا دلار است، ماه گذشته روسیه صادرات گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل امتناع دو کشور از پرداخت هزینه آن به روبل، قطع کرد.

پیش از این، «نیکولای کورچونوف» سفیر عالی و رئیس کمیته شورای قطب شمال در وزارت خارجه روسیه با انتقاد مجدد از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت این امر می‌تواند شکل همکاری‌ها در قطب شمال را تغییر دهد.

رایزنی برای مبادله اسرای اوکراینی با یکی از طرفداران سیاست پوتین
1401/03/01 - 13:06

یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده روسیه می‌گوید که مسکو مبادله اسرای اوکراینی عضو گردان آزوف را با ویکتور مدودچوک بررسی می‌کند.

 ویکتور مدودچوک 67 ساله یک تاجر اوکراینی است که رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد.

او حدود یک ماه پیش در اوکراین بازداشت شد. این در حالی است که تا پیش از آن از سرنوشت او از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اطلاعی در دست نبود.

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد که آخرین گروه از مدافعان اوکراینی شهر ماریوپل که در مجتمع صنعتی «آزوف‌ستال» مستقر بودند خود را تسلیم نظامیان روس کردند.

مسکو از اعضای گردان آزوف به عنوان «نئونازی‌ها» یاد می‌کند.

مدودچوک، چهره سیاسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پارسال در دادگاهی به اتهام خیانت محاکمه شد؛ اتهامی که او رد می‌کند. او که در حبس خانگی بود.

به گفته زلنسکی با آغاز حمله روسیه به اوکراین او از خانه متواری شده و در تلاش برای خروج از این کشور بود که بنابر اعلام سرویس امنیتی اوکراین در لباس مبدل نظامیان اوکراین شناسایی و دستگیر شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این سخنان گفته است که آقای مدودچوک شهروند اوکراین است و هرگونه ارتباط پنهانی بین این سیاستمدار و مسکو را رد کرد.

آقای پسکوف گفت: "در مورد مبادله‌ای که افراد مختلف در کی‌یف از آن با شور و شوق صحبت می‌کنند، مدودچوک شهروند روسیه نیست و هیچ ارتباطی با عملیات نظامی ویژه ندارد. او یک سیاستمدار خارجی است."

ویکتور مدودچوک، بازرگان ثروتمند و رهبر حزب اپوزیسیون "برای زندگی" در اوکراین است که رابطه نزدیکی با رئیس جمهور دارد. آقای پوتین پدرخوانده دختر آقای مدودچوک است و گفته می‌شود که قرار بوده او پس از کنار رفتن زلنسکی از قدرت، جانشین او در راس قدرت در اوکراین شود.

سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه‌ای با انتشار عکسی از آقای مدودچوک با دستبند و در لباس نظامیان اوکراین نوشته است: "می‌توانید سیاستمدار طرفدار روسیه باشید و سالها برای دولت متجاوز کار کنید. ممکن است اخیراً از دست عدالت پنهان شده باشید. حتی می‌توانید برای استتار لباس نظامی اوکراینی بپوشید. اما آیا این به شما کمک می‌کند که از مجازات فرار کنید؟ نه!"

سخنگوی کرملین گفته است که روسیه آنچه را که برای آقای مدودچوک اتفاق افتاده زیر نظر خواهد داشت و کشورهای اروپایی را نیز به انجام این کار تشویق می‌کند.



ادعای زلنسکی درباره طرح روسیه برای ایجاد بحران غذایی در جهان
1401/03/01 - 13:03

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد روسیه مانع صادرات 22 میلیون تن محصولات غذایی از این کشور جنگ زده شده است.

تارنمای هیل نوشت: زلنسکی بعد از دیدار با آنتونیو کوستا نخست وزیر پرتغال به خبرنگاران گفت بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود.

براساس این گزارش، قیمت مواد غذایی تا همین حالا نیز در سراسر جهان سر به فلک گذاشته و باعث شده برخی از کشورها صادرات کالاهای اصلی کشاورزی خود را صادر نکنند و به فکر تقویت ذخایر غذایی خود باشند.

در آمریکا شاخص سالانه قیمت غذای مصرف کننده در ماه آوریل 9.4 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان افزایش در 40 سال گذشته بوده است.

زلنسکی هشدار داد: در جهان بحران پدید خواهد آمد. دومین بحران بعد از بحران انرژی که روسیه مسبب آن بود. اکنون اگر مسیرهای صادراتی اوکراین باز نشوند و اگر به کشورهایی در آفریقا، اروپا، آسیا که به این محصولات غذایی نیاز دارند، کمک نشود بحران غذایی بروز خواهد کرد.

وی از جامعه بین المللی خواست به اوکراین کمک کنند به ویژه خواستار کمک نظامی شد که می توان از آن برای باز کردن بنادر استفاده کرد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: روسیه تقریبا همه بنادر و فرصت های دریایی برای صادرات غذایی شامل غلات ما، جو، آفتابگردان و غیره را بسته است. می توان به شیوه های مختلفی این محاصره را شکست که یکی از راه ها استفاده از راه حل نظامی است. به همین دلیل است که ما از شرکای خود می خواهیم در زمینه ارسال تسلیحات مربوطه کمک کنند.

همزمان با این اظهارات زلنسکی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بسته کمک هنگفتی را که شامل کمک های امنیتی، انسانی و اقتصادی می شد امضا کرد. این بسته 40 میلیارد دلاری بزرگترین بسته کمک آمریکا به اوکراین تاکنون است و مجموعه کمک های مورد تصویب کنگره را در این سال به حدود 54 میلیارددلار رسانده است.

آواره و پناهنده شدن یک سوم اوکراینی ها

بیش از یک سوم جمعیت اوکراین در اثر جنگ که هشتادو هفت روز از آغاز آن می گذرد، در داخل کشور آواره و یا به دیگر کشورها پناهنده شدند.

به گزارش ایرنا، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کردند که 14 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت اوکراین در پی آغاز جنگ روسیه از خانه و کاشانه خود دور شدند و به مناطق دیگر داخل کشور و کشورهای همسایه گریختند.
از این مجموع بیش از 8 میلیون نفر در داخل این کشور جابه جا شدند.

این امار نشان می دهد که 6 میلیون و 400 هزار نفر نیز به خارج از این کشور گریخته‌اند. بیش از نیمی از این افراد در لهستان به سر می‌برند.

این آمار نشان می دهد که اروپا پس از جنگ جهانی دوم شاهد چنین سیلی از پناهجویان نبوده است.

90 درصد از کسانی که از اوکراین فرار کرده اند، زن و کودک هستند.

واکنش اوکراین به توافق تسلیم یا آتش بس با روسیه

اوکراین روز شنبه آتش بس با روسیه را رد کرد و گفت کی یف هیچ توافقی با مسکو را که شامل واگذاری سرزمین باشد،نمی پذیرد.

به گزارش رویترز، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، با اذعان به اینکه موضع کی یف در قبال جنگ، سازش ناپذیرتر می شود، افزود که اعطای هر نوع امتیاز به روسیه نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا مسکو پس از هر وقفه ای در جنگ، با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد.

او در مصاحبه با خبرنگار رویترز در دفتر ریاست جمهوری اوکراین، که این روزها بشدت محافظت می شود و برخی از پنجره ها و راهروهای آن توسط کیسه های شن پوشیده شده، گفت: "جنگ حتی با دادن امتیاز متوقف نخواهد شد. فقط برای مدتی متوقف خواهد شد. پس از مدتی، روس‌ها سلاح‌ها و نیروی انسانی خود را بازسازی می کنند، روی اشتباه های خود کار می‌کنند، کمی مدرن‌سازی می‌کنند، ژنرال‌های چندی را اخراج می‌کنند... و با شدتی بیشتر حمله جدیدی را آغاز می‌کنند، حتی خونین‌تر و گسترده‌تر.»

پودولیاک درخواست‌های غرب برای آتش‌بس فوری را که شامل باقی ماندن نیروهای روسیه در سرزمین‌هایی است که در جنوب و شرق اوکراین اشغال کرده‌اند، «بسیار عجیب» دانست و رد کرد.

وی تاکید کرد: «نیروهای روسی باید کشور را ترک کنند و پس از آن از سرگیری روند صلح امکان پذیر خواهد بود.»

بنا به گزارش رویترز، هر دو طرف می گویند که مذاکرات صلح متوقف و با رکود مواجه شده است و هر کدام دیگری را مقصر می دانند.

هشدار نخست وزیر مجارستان درباره تحریم های ضد روسی

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نسبت به اعمال تحریم های ضد روسی غرب به سرکردگی آمریکا هشدار داد و پیامدهای آن را همچون بمب اتم تشبیه کرد که می تواند بازخورد و نتیجه ای معکوس به همراه داشته باشد.

 شبکه خبری راشاتودی با انتشار این خبر افزود: نخست وزیر مجارستان اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را به چالش کشیده و هشدار داده است این تحریم ها به ویژه برای اتحادیه اروپا تبعات سنگین خواهد داشت و می تواند منجر به تشدید فقر غذایی و افزایش مهاجرت ها به سمت اروپا شود.

تارنمای راشاتودی نوشت: اوربان روز شنبه (روز گذشته 31 اردیبهشت 1401 ) در جریان دیدار با «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان در نمایشگاه بین المللی کشاورزی در «نووی ساد» (Novi Sad) - شهری واقع در شمال صربستان - تصریح کرد بوداپست با تصمیمات اتخاذ شده از سوی بروکسل در مورد تحریم های ضد روسیه موافق نیست، وی افزود اقدامات تحریمی (غرب به سرکردگی آمریکا) می تواند به اقتصاد مجارستان آسیب وارد کرده و منجر به افزایش قیمت ها شود.

راشاتودی افزود: نخست وزیر مجارستان گفت؛ «اعمال تحریم ها علیه روسیه همتراز با یک بمب اتمی است چراکه این قضیه می تواند بطور بالقوه به وضعیتی منجر شود که مجارستان قادر نباشد به مردم خود غذا دهد و علاوه بر آن تحولات اخیر می تواند منتج به بحران مهاجرتی جدیدی شود.

تارنمای خبری راشاتودی نوشت: نخست وزیر مجارستان هشدار داد؛ «زمستان سختی در پیش است، چراکه تورم درحال جولان دادن، قیمت ها رو به فزونی ، قحطی درحال گسترش در بسیاری از نقاط جهان است و جنگ را دراوکراین داریم».

راشاتودی نوشت: اوربان افزود که مجارستان وصربستان ، یکی از این دو کشور بعنوان عضو اتحادیه اروپا و دیگری خارج از این اتحادیه قرار ؛ با این حال هردو سهمی از این مشکلات می برند.

تارنمای این رسانه روسی نوشت: مجارستان با اشاره به تحریم های ضد روسی به کرات به اتحادیه اروپا هشدارداده است که تحریم علیه نفت و گاز روسیه خط قرمز بوداپست بوده ، چراکه مجارستان به شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان