روزنامه عمانی: روابط مسقط و تهران منطقه را نجات داد

ایرنا نوشت: روزنامه الشبیبه عمان نوشت: روابط مسقط و تهران در سایه حکمت و تدبیر مسئولان دو کشور نقش مهمی در دفع خطرات مختلف از منطقه و ملت های آن داشته است.

روزنامه عمانی: روابط مسقط و تهران منطقه را نجات داد

این روزنامه عمانی روز یکشنبه نوشت: روابط عمان و ایران در زمینه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاثیر مهمی بر منطقه ملتهب خلیج فارس و جهان دارد.

این روابط در سایه حکمت و تدبیر رهبران دو کشور متانت و استحکام خود را در طول دهه های گذشته حفظ کرده است و طوفان هایی که این منطقه را درنوردیده نتوانسته است در آن خللی ایجاد کند.

روابط عمان و ایران همواره براساس اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی طرف مقابل و تداخل منافع و روابط خانوادگی و اجتماعی و منافع اقتصادی مشترک برقرار بوده است.

همکاری نزدیک ایران و عمان به خاطر مشرف بودن بر تنگه راهبردی هرمز که بزرگترین دروازه ارتباطی کشورهای منطقه است، امنیت را در این منطقه حاکم کرده است.

امنیت این منطقه نه تنها برای این دو کشور بلکه برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس و و تجارت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عمان و جمهوری اسلامی ایران توانسته اند تنگه هرمز را از درگیری ها و کشمکش های سیاسی دور نگه دارند تا از طمع ورزی ها و درگیری های بین المللی که به سود آن ها و همه کشورهای منطقه نیست دور بماند.

عمان همواره در تعامل با جمهوری اسلامی ایران، اصل حسن همجواری و احترام متقابل و دنباله روی نکردن از صداها و خواسته هایی که خصوصی بودن این روابط را درک نمی کند و تلاش کرده اند مسقط را در راستای منافع دیگران، به دشمنی با تهران سوق دهند در پیش گرفته است.

برکسی پوشیده نیست که عمان چه هزینه ای را در طول سالها برای حفظ این سیاست و در چارچوب روابط مستحکم همه جانبه با ایران پرداخت کرده است و از طرف کسانی که به ابعاد عمیق و اسراراین رابطه پی نبرده اند با چه سیلی از اتهامات نادرست به خاطر ارتباط با جمهوری اسلامی ایران روبرو بوده است.

امروز کشورهای منطقه توانسته اند رمز این روابط مبنی بر اصول ثابت و تغییر و تاثیرناپذیر از تحولات سیاسی منطقه و جهان را درک و کشف کنند.

کشورهای منطقه امروز با نگاه به تجربه عمان و الگوگیری از آن برای آغاز صفحه ای جدید و سفید از روابط فعال با ایران به سمت تهران می روند البته پس از آنکه این کشورها هزینه های سنگینی را به خاطر این دشمنی پرداختند.

ایران نیز این اسلوب رفتاری و ممتاز عمان که مبنای سیاست خارجی مسقط در طول این سال ها بوده است و به سیاست حکیمانه شناخته می شود را ارج می نهد.

دیگر کشورهای منطقه نیز باید به منظور برقراری امنیت و ثبات و رفاه ملت های خود به دور از کشمکش و جنگ و درگیری که سودی به حال انسانیت ندارد، همین شیوه را درپیش گیرند.

همه باید با دقت به پیامدهای جنگ های ویرانگر منطقه مانند جنگ های اول و دوم خلیج فارس تا جنگ یمن بنگرند و از تعامل عمان با این حوادث سخت عبرت گیرند.

عمان با این سیاست هم اکنون تنها طرف مورد اعتماد و اطمینان در جنگ یمن برای دستیابی به یک صلح پایدار است که بتواند ملت یمن را از آسیب ها و رنج های بیشتر در امان نگاه دارد.

عمان همواره برغم برخاستن دود و نشانه های جنگ میان تهران و دیگران تلاش کرده است که به دشمنی با ایران کشانده نشود و مسقط تنها پایتختی بوده است که شایستگی میانجیگری میان تهران و دیگران را داشته است.

امیدواریم روابط اقتصادی، سیاسی واجتماعی برادرانه میان دو کشور در راستای رفاه و سود دو ملت گسترش یابد و بویژه اینکه در جهانی که آسمان آن را دود سیاه فرا گرفته است تفاهم بیشتر را می طلبد.

عمان همواره خواستار خیر برای همه است و روابط این کشور با دیگران برمبنای دشمنی و به ضرر عده ای دیگر نیست و رفتار عمان هیچ زمانی با هیچ مشوق یا عاملی تغییر نکرده است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان