برج آزادی تهران

برج آزادی از طراحی منحصر به فردی برخوردار است، در طراحی آن از المان های معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهارطاقی و انواع کاشی کاری استفاده شده است.

یکی از سمبل های قدیمی و تاریخی که در قلب تهران قرار دارد برج آزادی است، که بسیاری از گردشگران، تهران را با این نماد می شناسند. این برج در سال 1348 توسط حسین امانت طراحی و توسط مهندس محمدپورفتحی ساخته شد. این برج نماد ایران مدرن و برای یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران درمیان یکی از میادین اصلی در غرب تهران ساخته شد. برج آزادی را تا قبل از انقلاب برج شهیاد آرایامهر می نامیدند، که بعد از انقلاب نام آن به برج آزادی تغییر نام پیداکرد. این برج یکی از محبوب ترین مکان ها برای گردشگران است که یکی از جاهای دیدنی شهر تهران به حساب می آید. آس چارتر در این مقاله به معرفی برج آزادی این نمای زیبا و معروف ایران در تهران می پردازد. برای سفر به تهران و بازدید از این برج شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط لحظه آخری رشت تهران را تهیه نمایید.

تاریخچه برج آزادی

در 1339 حکومت پهلوی تصمیم برآن شد تا نمادی در سه راه مهرآباد در مدخل غربی تهران بسازند. در ابتدا قرار بود بنایی به شکا طاق نصرت شاخته شود، اما با تخصص و تشخیص نهایی اعلام شد که طرح طاق نصرت عظمت کافی ندارد. در شهریور سال 1345 طی فرخوانی از مهندسین و معماران بالاخره طرح جوانی 24 ساله بنام حسین امانت از دانشگاه تهران برنده شد. که او مامور ساخت نمادی در میدانی در پایتخت شد. کار ساخت برج آزادی در 11آبان 1348 آغاز شد که 28 ماه طول کشید ودر 24 مهرماه 1350 با حضور 3000 هزار مهمان داخلی و خارجی افتتاح شد. برای اولین بار در روز افتتاحیه از منشور کوروش رونمایی شد، تا این منشور 2500 ساله پیوندی میان تاریخ باستان ایران و وضعیت رو به توسعه آن زمان کشور ایران باشد. مسئولیت نگهداری این برج پس از افتتاح به وزارت فرهنگ و  هنر واگذار شد و بعد از پیروزی انقلاب این رون ادامه پیداکرد، و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. در حال حاضر نیز مسئولیت اداره برج را بنیاد رودکی به عهده دارد. در سال 1353 موزه ای در زیر برج ازادی در عمق 15 متری پیشرفته ترین موزه ی مجهز به بخش های سمعی و بصری به طراحی حسین امانت ساخته شد.

برج آزادی

معماری برج آزادی

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی و ساسانی و معماری اسلامی است. برج آزادی از طراحی منحصر به فردی برخوردار است، در طراحی آن از المان های معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهارطاقی و انواع کاشی کاری استفادهشده است. در قسمت زیرین برج، چندین تالار نمایش و نگارخانه، کتابخانه و موزه، سالن ایرانشناسی، سالن دانستنی ها و موزه قرار دارد. با توجه به تعداد زیاد سالن ها و موزه ها فضای این طبقه از برج به فضای نمایشگاهی طراحی شده است. این بنا 4 طبقه دارد و4 اسانسور و دو راه پله و 286 پلکان دارد. طول این بنا 63 متر و ارتفاع آن از سطح زمین 45 و ارتفاع از کف موزه 5 متر است. خطوط موازی و کشیده ی پایه ها از سبک معماری هخامنشی، قوس اصلی میان برج نماد کسری که مربوط به دوره ساسانی است. و قوس بالای برج مربوط به دوران بعد از اسلام از گنبد مساجد در ایران الهام گرفته شده است. هندسه این بنا یک هندسه مربع و مستطیل است، که از روی چهارپایه ی خود می چرخد و شانزده ضلعی می شود، و در آخر به صورت گنبد شکل می گیرد. این گنبد تنها از داخل برج قابل مشاهده است.

طبقه بالای برج به عنوان نمایشگاه طراحی و باگنبدی ازبتن سفید پوشیده شده است. سنگ های به کار رفته در برج آزادی در قسمت پایین برج 2/3 متر طوا و 6/1 متر ارتفاع دارند، این سنگ ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده اند و پشت انها نیز سطح خشنی دارد تا روی آن نلغزد. مواد به کار رفته در بین سنگ ها شبیه به لاستیک بندکشی شده است. اسنتفاده از این مواد باعث شده که در گرما و سرمای زمستان سنگ و بتن زیرآن ها منبسط و منقبض شوند، و سنگ ها شکسته نشود.

فضای درونی برج آزادی نیز نقش های داخلی برج از تلفیقی از مدرنیسم وسنتی است، لنگه های ورودی در از جنس گرانیت است که هرکدام 3/5 تن وزن دارد، که در گذشته از این درهای ورودی عبور می کردن ولی امروزه از درهای شیشه ای استفاده می شود. ورودی برج آزادی پنج متر پایین تر از سطح زمین و درحیاطی روباز قرار دارد، در ضلع جنوبی سالن تشریفات، درضلع شرقی سالن ایران شناسی و در ضلع شمالی نگهبانی و بلیط فروشی قرار دارد.

برج آزادی

بخش های مختلف برج آزادی

برج آزادی بخش های مختلفی دارد که ما در اینجا سه بخش از آن را برای شما معرفی کردیم. برج آزادی در سال 1353 درفهرست در فهرست آثارملی ایران قرارگرفت. درفاصله بین سال های 1352 تا 1357 تصویر برج آزادی روی اسکناس های 200 ریالی ایران چاپ می شد.

سالن ایران شناسی

برای آشنایی با اقلیم ایران و ویژگی های فرهنگی و اقتصادی استان های مختلف ایران این سالن  بامساحت  1.122 متر مربع شکل گرفته است. در این سالن ماکت های از شهرهای مختلف ایران قرار دارد کهمسیری به شکل Uروی نقاله های متحرک است، که تصاویرحجمی و طرح های مختلف از مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی و ... کشور را دربردارد، و از طریق این تسمه نقاله می توان در عرض 20 دقیقه کل ایران راگشت.

کتابخانه برج آزادی

این کتابخانه با مساحتی حدود 200مترمربع، 11 هزار جلد کتاب دارد که 2000 جلد این کتب باارزش در موضاعات مختلف معماری، زبان شناسی، تاریخ و ادبیات به زبان  های فارسی، انگلیسی و فرانسه وجود دارد. کسانی که عضو این کتابخانه هستند می توانند علاوه برکتاب هایی که گفته شد از نشریات شهر های مختلف کشور نیز به صورت روزانه استفاده کنند.

برج آزادی تهران

سالن مولتی ویژن

این سالن در عمق 15 متری قرار دارد، که پیشرفته ترین فناوری نور، صدا و تصویر برای اجرای همایش، موسیقی و تئاتربه کار می رود.این سالن مجهز به لیزرشو، تجهیزات تصویربرداری، بخش گریم نیز هست، ظرفیت این سالن 300 ظرفیت دارد، . مجهز به 18 سکو می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان