فشارها برای واردات خودرو بالاست/ تولید یک خودرو در ایران چقد ارزبری دارد؟

محمدرضا نجفی‌منش گفت: یکی از تصمیمات سخت دولت این است که از قیمت‌گذاری خودرو خارج شود و بگذارد مکانیزم بازار کار خود را انجام دهد.

فشارها برای واردات خودرو بالاست/ تولید یک خودرو در ایران چقد ارزبری دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع "واردات خودرو : خودروی چینی یا کمی بیشتر؟ " گفت: بازار خودروی با اختلال روبروست و قیمت‌گذاری دستوری از یک سو فشار را بر خودرساز افزایش داده و از سوی دیگر شاهد این هستیم که ممنوعیت واردات خودرو، قیمت‌ها را در بازار آزاد بالا برده است . در این میان از تاثیر تورم نیز نباید غافل شد.

بیشتر بخوانید:

برندگان قرعه‌کشی خودرو چقدر سود می‌کنند؟

ریزش گسترده قیمت خودرو در بازار/ سقوط قیمت‌ها ادامه دارد؟

وی درباره سهم واردات خودرو از کل خودروهای مصرفی ایران گفت: واردات خودرو شاید از نظر تعدادی 3 تا 5 درصد یا اکثر 10 درصد از حجم بازار ایران را به خود اختصاص دهد و در قیاس با تیراژ تولید داخلی ، تعداد اندکی را داراست اما از نظر ارزی و ارزشی بالای 40 درصد ارزش تولیدات داخل را به خود تخصیص می‎دهد.

وی گفت: واردات خودرو از نظر روانی می‌تواند شرایط را برای تعادل بازار مهیا کند و از این منظر روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

خودرو

ارزبری یک خودروی تولیدی در ایران چقدر است؟

نجفی‌منش افزود: یک خودرو تولید داخل نزدیک به 2 هزار دلار ارزبری دارد که 33 درصد مواد اولیه است و نزدیک به 30 درصد قطعات الکترونیکی است که ارتباطی با صنعت خودرو ندارد، بلکه صنعت خودرو مصرف‌کننده است. شاید 32، 33 درصد هم قطعات مکانیکی است که ما هنوز در کشور امکان تولید پیدا نکردیم.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور اضافه کرد: اما اگر خودرو به صورت سی‌کی‌دی وارد شود، 7، 8 هزار دلار ارزبری دارد. واردات خودرو به صورت سی‌بی‌یو نیز بین 12 تا 25 هزار دلار متوسط قیمت وارداتی است.بر همین اساس، تصمیم‌گیران اقتصادی نگاه می‌کنند و می‌بینند چقدر پول دارند و چقدر ارز دارند.
وی ادامه داد: انجمن ما نه مخالف واردات است و نه تبلیغ واردات می‌کند. ما یک طرحی را از طریق اتاق بازرگانی ارائه کردیم و گفتیم حالا که کمبود ارز داریم، ما صادرات انجام می‌دهیم و به ازای آن، خودرو وارد می‌کنیم.

فشارها برای واردات خودرو بالاست

ربیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: الان دولت بر اثر فشارهای فوق‌العاده سنگین از طرف مجلس و مقامات برای واردات خودرو روبروست، در این فشار باید توجه داشت دنبال واردات خودروهای ارزان‌قیمت نیستند.
نجفی‌منش با تاکید بر اینکه شخصا موافق واردات خودروست، گفت: در سال‌هایی که ما واردات خودرو داشتیم، تولید داخل در آن سال‌ها نه گران بود و نه بی‌کیفیت از این رو اصلا مخالف واردات خودرو نیستیم.
وی افزود: من اعتقاد دارم در این شرایط هم ما بهتر می‌توانستیم عمل کنیم و هنوز هم می‌توانیم؛ به دو علت. یکی این‌که دولت دست از سر قیمت‌گذاری بردارد و بگذارد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور تصریح کرد: درست است که حجم نیاز به خودرو در بازار زیاد است، اما من اعتقاد دارم که این حجم نیاز فقط به خاطر اختلاف قیمت بالایی است که وجود دارد. یعنی برای هر خودرو از 40 میلیون تومان اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه وجود دارد تا 120 میلیون تومان.
وی در توضیح این مطلب افزود: منظور این است که خریدار نیاز به خودرو ندارد و با هدف دستیابی به این تفاوت قیمتی دست به خرید می‌زند.
نجفی‌منش با اشاره به 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان، تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که در رابطه با واردات خودرو نباید به آن‌هایی که حداقل در زمان تحریم ما را ترک کردند، جایزه بدهیم.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور یادآور شد: ما باید از این موقعیت استفاده کنیم که به جای واردات خودرو، خودروساز را وارد کنیم.
نجفی‌منش خاطرنشان کرد: به نفع کشور است که کاری انجام دهیم که صنعت ما آسیب نبیند؛ ضمن این‌که برای واردات خودرو نباید سخت‌گیری صورت گیرد.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان