پیش‌بینی عجیب یک کارشناس از قیمت مسکن/ سقوط قیمت مسکن نزدیک است؟

ایسنا نوشت: یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه رونق معاملات مسکن در اردیبهشت قابل پیش‌بینی بود و معمولا هر ساله اتفاق می‌افتد گفت: به نظر نمی‌رسد این رشد در ماه های آینده ادامه پیدا کند؛ کما اینکه در خردادماه شاهد افت بازار هستیم.

پیش‌بینی عجیب یک کارشناس از قیمت مسکن/ سقوط قیمت مسکن نزدیک است؟

سعید لطفی اظهار کرد: معمولا در ماه‌های پایانی و ابتدایی هر سال بازار مسکن رونق می‌گیرد و غالبا با مقداری افزایش قیمت همراه است. به همین خاطر رشد معاملات مسکن در اردیبهشت 1401 قابل پیش‌بینی بود. امسال یک عامل محرک در هیجان بازار تاثیرگذار بود.

وی افزود: با توجه به تغییر قیمتی که در کالاهای اساسی ایجاد شد و انتظارات تورمی، قیمت مسکن در تهران به طور میانگین 6.1 درصد نسبت به فروردین افزایش پیدا کرد. البته نرخ‌های پیشنهادی بالاتر از این رقم بود اما لزوما قیمتی که مدنظر فروشنده است در معاملات تحقق پیدا نمی‌کند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد رشد هیجان‌گونه بازار در ماه‌های آینده ادامه یابد، گفت: چیزی که ما از کف بازار مشاهده می‌کنیم در خردادماه بازار افت کرده است. با توجه به جهش سنگین قیمت خانه طی چهار سال گذشته بازار ملک ظرفیت افزایش شدید قیمت را ندارد.

به گفته لطفی، نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از تورم عمومی است. تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه 26 درصد اعلام شد در حالی که تورم عمومی در محدوده 40 درصد قرار دارد. در واقع مسکن 14 درصد بازدهی منفی را تجربه می‌کند و علیرغم رشد قیمت اسمی مسکن، قیمت واقعی آن 14 درصد کاهش یافته است.

وی درباره عوامل محرک بازار مسکن اظهار کرد: تورم عمومی، هزینه‌های ساخت، توان طرف تقاضا و تغییرات بازارهای موازی می‌تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد. به هر حال وقتی با تورم مواجهیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رشد قیمت مسکن صفر شود. فقط به دلایل متعدد ممکن است سرعت رشد آن کاهش یابد که از سال گذشته تاکنون این روند بر بازار مسکن حاکم بوده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به اواخر سال گذشته مقداری افزایش یافته است. این مساله به رشد قیمت واحدهای نوساز یا پروژه‌های در حال ساخت می‌انجامد. اما همانطور که گفتم بازار ظرفیت افزایش سنگین ندارد.

لطفی درخصوص پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون قیمتها به ثبات رسیده و احتمالا همین روند در سال 1401 نیز ادامه می‌یابد. نوسانات ماهیانه دور از انتظار نیست اما در روند کلی انتظار یک بازار باثبات را در مقایسه با تورم عمومی و دیگر بخشهای اقتصادی داریم.

قیمت هر متر خانه در تهران 36.3 میلیون تومان

بنابراین گزارش، اردیبهشت ماه سال 1401 متوسط قیمت مسکن شهر تهران 36 میلیون و 350 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.1 و 26.2 درصد افزایش دارد. بر اساس اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود 10.5 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال 1400 معادل 206.1 و 166.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان