ترس از بحران ارزی قوت گرفت/ گرفتاری ترکیه در مارپیچ بحران لیر

با وجود ذخایر خالص ارز خارجی عمیقا منفی، نرخ بهره ۱۴ درصد و تعهد اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ ها، تحلیلگران نگران هستند که کشور ممکن است با بحران ارزی دیگری مواجه شود.

ترس از بحران ارزی قوت گرفت/ گرفتاری ترکیه در مارپیچ بحران لیر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ارزش لیر ترکیه در روز چهارشنبه بیش از 2 درصد سقوط کرد چراکه نگرانی ها از افزایش تورم و کاهش ذخایر رسمی این کشور بالا گرفته است. لیر تا 17.15 دلار تضعیف شد، نزدیک به پایین ترین رکورد 18.4 که در 20 دسامبر در جریان بحران ارزی ناشی از مجموعه ای از کاهش غیرمتعارف نرخ های بهره به ثبت رسید.

یک بانکدار ارشد به رویترز گفت که مقامات دولتی به دنبال پایداری نرخ ارز هستند و افزود که تقاضای ارز خارجی شرکت ها به دلیل پرداخت های وارداتی افزایش داشته است.

ذخایر خالص خارجی بانک مرکزی ترکیه در پایان ماه می 12.2 میلیارد دلار بود، اما این رقم با احتساب سوآپ صورت گرفته به شدت منفی است.

لیر ترکیه در سال جاری تقریباً یک چهارم ارزش خود را از دست داده است و حال تورم سرسام آور و بی میلی بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره ترس از بحران ارزی دیگری را افزایش داده است.

ترکیه که با رونق، رکود و همچنین نوسانات شدید ارز خود غریبه نیست، مدت‌ها است که در میان بازارهای نوظهور پرریسک‌تر جای گرفته است. بازاری که دارای کسری حساب جاری بزرگ است و برای تقویت سیاست‌های غیرمتعارف حامی رشد متکی به تامین مالی خارجی است.

در فاصله سال‌های 2021 تا 2022 با وجود افسارگسیختگی نرخ تورم بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بین سپتامبر و دسامبر 2021 به میزان 500 واحد کاهش می دهد، حتی در شرایطی که تورم تا پایان سال به دلیل مشکلات زنجیره تامین و افزایش تقاضا در نتیجه پاندمی کرونا به 36 درصد رسیده است.

لیر در ماه نوامبر نزدیک به 30 درصد سقوط کرد و سیاستگذاران را بر آن داشت تا اقداماتی را برای متقاعد کردن پس‌اندازکنندگان، بانک‌ها و شرکت‌ها برای حفظ لیر به جای ارز خارجی انجام دهند و تمام این اقدامات در حالی در دستور کار قرار گرفت که بانک مرکزی برای ثابت نگه داشتن لیر شروع به مداخله کرد.

پس از چند هفته آرامش نسبی در اوایل سال 2022، با حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه که بر تورم جهانی افزوده بود، بحران لیر بازگشت. تورم ترکیه به بالای 70 درصد می رسد و انتظار می رود که سرعت بیشتری بگیرد. با مخالفت آنکارا با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو و حمله مرزی به سوریه که بر فشارهای ژئوپولیتیک دامن زده است.

حال با وجود ذخایر خالص ارز خارجی عمیقا منفی، نرخ بهره 14 درصد و تعهد اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ ها، تحلیلگران نگران هستند که کشور ممکن است با بحران ارزی دیگری مواجه شود.

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان