اگر کودک بازو‌های خود را تکان دهد به چه معناست؟

کوچکترین نوزادان هنوز در حال آویزان شدن از اندام خود هستند. نه تنها این بلکه سیستم عصبی آن‌ها نیز هنوز در حال توسعه است

اگر کودک بازو‌های خود را تکان دهد به چه معناست؟

کوچکترین نوزادان هنوز در حال آویزان شدن از اندام خود هستند. نه تنها این بلکه سیستم عصبی آن‌ها نیز هنوز در حال توسعه است. در نتیجه حرکات نوزاد معمولاً تند و تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی است. در چند هفته اول زندگی به عنوان مثال هنگامی که کودک دچار وحشت می‌شود ممکن است متوجه حرکات بازوی او شوید. این در واقع یک رفلکس است که به مرور زمان محو می‌شود. هیچ الگو یا جدول زمانی مشخصی برای اینکه فرزند شما چند بار ممکن است این نوع حرکات را در طول یک روز انجام دهد وجود ندارد. احتمالاً کرونومتری برای اندازه‌گیری آن در خانه ندارید بنابراین ممکن است به زمان و چرایی تکان دادن دست‌های کودکتان و همچنین علائم دیگری که ممکن است فرزندتان تجربه کند توجه کنید.

چه چیزی باعث می‌شود نوزادان دست‌های خود را تکان دهند؟

 رفلکس‌های اولیه:

نوزادان دارای رفلکس‌های خاصی می‌باشند که غیر ارادی هستند. رفلکس مبهوت (یا رفلکس مورو) در اکثر نوزادان تا زمانی که به حدود 3 ماهگی می‌رسند وجود دارد. بازو‌های کودک شما ممکن است با عبور از رفلکس بالا و پایین حرکت کنند و ممکن است کمی شبیه بال زدن به نظر برسد.

 قولنج:

قولنج وضعیتی است که در آن نوزاد خردسال حداقل 3 ساعت در روز یا بیشتر گریه می‌کند. نوزاد مبتلا به قولنج ممکن است هنگام گریه دست یا پا‌های خود را تکان دهد. سایر علائمی که کودک شما ممکن است کولیک داشته باشد عبارتند از:

  • مشت‌های گره کرده
  • یک پشت قوس دار
  • کشیده شدن پا‌ها به سمت معده

 

هیجان:

نوزادان ممکن است به دلیل هیجان یا خوشحالی دست یا بازو‌های خود را تکان دهند. از آنجایی که آن‌ها هنوز مهارت‌های کلامی برای بیان احساسات خود را ندارند تکان دادن یک راه فیزیکی برای نشان دادن احساس آنهاست. حتی ممکن است متوجه شوید که کودکتان هر گونه احساس شدیدی از شادی گرفته تا غم و عصبانیت را تجربه می‌کند و دست‌هایش را تکان می‌دهد.

 

 اختلالات حرکتی:

کودکانی که اختلالات حرکتی دارند به سختی می‌توانند به روشی که دوست دارند حرکت کنند. در مورد نوزادان ممکن است متوجه شوید که آن‌ها قادر به حرکت به روش خاصی نیستند یا حرکات غیر ارادی دارند. اختلالات حرکتی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • لرزش ریتمیک اندام‌ها
  • میوکلونوس یا حرکات نیمه ریتمیک تکان دهنده عضلات
  • دیستونی یا حرکات پیچشی یا منقبض

به چه علت کودک دستان خود را تکان می‌دهد؟

 تماشا کردن:

نوزادان ممکن است در هنگام هیجان یا ناراحتی دست و بازو‌های خود را تکان دهند.

 

نتیجه‌گیری:

تکان دادن بازو‌ها ممکن است قولنج یا رفلکس نوزادی باشد که به زودی از بین می‌رود. نوزادان بزرگ‌تر هنوز در مورد نحوه عملکرد بدن خود چیز‌های زیادی یاد می‌گیرند و ممکن است دست‌های خود را تکان دهند زیرا بسیار خوشحال هستند یا احساسات شدید دیگری را احساس می‌کنند. اگر نگرانی‌هایی در مورد تکان دادن بازو دارید یا اگر کودک شما علائم دیگری از نگرانی‌های بالقوه سلامتی یا رفتاری را نشان می‌دهد در تماس با پزشک کودک خود تردید نکنید.

 

منبع:

www.healthline.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان