آیا پسر‌ها پریود می‌شوند؟

این سؤال رایج برای بسیاری از نوجوانان در سن بلوغ است که در مورد قاعدگی می‌دانند. پسران به دلیل نداشتن رحم و تخمدان برای تخمک‌گذاری پریود نمی‌شوند

آیا پسر‌ها پریود می‌شوند؟

این سؤال رایج برای بسیاری از نوجوانان در سن بلوغ است که در مورد قاعدگی می‌دانند. پسران به دلیل نداشتن رحم و تخمدان برای تخمک‌گذاری پریود نمی‌شوند. پریود یک فرآیند فیزیولوژیکی در زنان در سنین باروری است. در صورتی که تخمک آزاد شده از تخمدان‌ها بارور نشود ریزش دیواره رحم به دلیل تغییرات هورمونی در بدن است. از آنجایی که پسران دارای اندام‌های متفاوتی در دستگاه تناسلی هستند نمی‌توانند پریود شوند.

پریود شدن پسر‌ها و دختر‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

 دختران دارای رحم و تخمدان‌هایی هستند که تخمک تولید می‌کنند. آن‌ها پریود می‌شوند تا دیواره رحم را خارج کنند.

 پسر‌ها به دلیل نداشتن رحم و تخمک‌گذاری پریود نمی‌شوند. این بدان معناست که هیچ پوشش داخلی رحم یا تخمک بارور نشده وجود ندارد که باید به خارج از بدن فرستاده شود.

 در حالی که دختران دارای سینه‌ها و مو‌های ناحیه تناسلی هستند پسران هم دچار تغییراتی مانند تغییر در صدای خود، رشد مو در قسمت‌های خصوصی و روی صورت می‌شوند.

 

پسران چه تغیراتی را هنگام پریود شدند تجربه می‌کنند؟

قبل از شروع چرخه قاعدگی دختران مرحله‌ای به نام سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را پشت سر می‌گذارند. زمانی است که آن‌ها به دلیل ترشح هورمون جنسی زنانه استروژن با هجوم شدیدی از احساسات مانند بی‌حالی و غم مواجه می‌شوند. وضعیتی به نام سندرم مردانه تحریک‌پذیر (IMS) وجود دارد که کاملاً شبیه PMS است اما فقط با مردان بالغ بالغی که دچار افت چرخه‌ای تستوسترون می‌شوند مرتبط است. مشاهده «رفتار‌های پریود مانند» در پسران نوجوان بسیار رایج است زیرا تغییرات هیجانی شباهتی با نوسانات خلقی که در دختران پریود دیده می‌شود دارد.

قاعدگی مردانه چیست؟

قاعدگی مردان یک سیکل منظم و طبیعی نیست. این می‌تواند نشانه‌ای از شرایطی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. قاعدگی مردانه به خونریزی از ناحیه تناسلی پسر به دلیل مشکلات سلامتی مختلف از جمله:

 شیستوزومیازیس:

این معمولاً علت اصلی خونریزی ادراری در پسران است. شیستوزومیازیس توسط انگل شیستوزوما هماتوبیوم ایجاد می‌شود. یکی از علائم بیماری وجود خون در ادرار و مدفوع است. این بیماری از طریق آب شیرین حاوی شیستوزوم منتشر می‌شود. کرم‌های مسطح انگلی با ایجاد سوراخی در پوست انسان وارد آن می‌شوند. همراه با خونریزی از اندام تناسلی فرد ممکن است علائمی مانند تاول روی پوست، شکم متورم و معده درد مداوم را نشان دهد.

 عفونت کلیه:

بسیاری از بیماری‌های کلیوی مانند عفونت‌ها و سنگ‌ها می‌توانند منجر به خون در ادرار شوند. عفونت‌های کلیه که می‌توانند منجر به قاعدگی مردان شوند و معمولاً توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. این عفونت‌ها با توانایی کلیه در تصفیه خون تداخل می‌کنند و ممکن است باعث شوند خون از جریان خارج شود که در نهایت به مثانه می‌رود. سنگ کلیه نیز ممکن است باعث ایجاد خون در ادرار شود. این معمولاً به دلیل کبودی نفرون در کلیه‌ها رخ می‌دهد که ممکن است باعث خونریزی آن‌ها شود.

 تومور در مثانه، کلیه یا پروستات:

تومور ادراری تناسلی به احتمال زیاد باعث خونریزی از دستگاه تناسلی می‌شود. رشد سرطانی می‌تواند در مثانه، کلیه یا حالب‌ها رخ دهد. خون از اندام تناسلی و درد در هنگام ادرار از علائم کلاسیک این بیماری است. تومور‌های سرطانی می‌توانند در عملکرد طبیعی اندام‌های تناسلی اختلال ایجاد کنند و باعث نشت خون در ادرار شوند.

 عفونت دستگاه ادراری:

معمولاً به دلیل قرار گرفتن دستگاه ادراری در معرض باکتری‌هایی مانند کولی یا استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس که عامل اول شایع‌ترین علت آن است رخ می‌دهد. پسران تا سن یک سالگی بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت هستند. بعد از دو سالگی در دختران به مراتب بیشتر است. با این حال در مردان کمتر از زنان شایع است و اغلب از راه جنسی منتقل می‌شود. رعایت بهداشت عمومی و نوشیدن آب فراوان بهترین راه برای پیشگیری از عفونت ادراری است.

 مصرف دارو:

برخی دارو‌ها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث خونریزی از دستگاه تناسلی شوند. دارو‌هایی که به رقیق شدن خون یا دارو‌های نوع آسپرین، پنی سیلین‌ها و دارو‌های حاوی سولفا کمک می‌کنند و می‌توانند باعث نشت خون از رگ‌های خونی در کلیه‌ها به ادرار شوند.

نتیجه‌گیری:

قاعدگی فقط زمانی امکان‌پذیر است که رحم وجود داشته باشد بنابراین از نظر بیولوژیکی قاعدگی برای پسران غیرممکن است. با این حال پسران در دوران بلوغ ممکن است به دلیل تغییر سطح هورمون جنسی مردانه تستوسترون دچار نوسانات خلقی یا سایر تغییرات عاطفی شوند.

 

منبع:

www.momjunction.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان