نمایندگان از توضیحات بانکی‌پور قانع نشدند

اخطار به ازدواج بین‌المللی

دنیای اقتصاد : در پی صحبت‌های اخیر رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره ارائه راهکارهایی برای ازدواج دختران مجرد، روز گذشته تعدادی از نمایندگان در مقابل صندلی این نماینده مجلس حاضر شده و به این صحبت‌های او انتقاد کردند.

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در گفت‌وگویی با «ایسنا»‌، پیشنهاد داده است تا دختران مجرد بالای 30سال به گفته او با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند. پیشنهادی که علاوه بر فضای مجازی، روز گذشته در مجلس نیز با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و فضای مجلس را برای مدتی متشنج کرد.

بانکی‌پور در این گفت‌وگو گفته بود: «تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر 30 سال ما فعلا به هم می‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای 30 سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال 95 چیزی در حدود یک میلیون و 400 هزار نفر را نشان می‌دهد و خانم‌های بالای 30 سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر 700 هزار نفر هستند، یعنی روی هم دو میلیون و 100 هزار نفر مجرد 30 تا 50 ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است. وگر نه نگرانی برای دختران 16 تا 30 سال که عموما با پسران 20 تا 35 سال ازدواج می‌کنند، چون نسبیت وجود ندارد.»

وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو افزوده بود: «برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج همسالان است، به این مفهوم که بنا به گفته روان‌شناسان که پایبند به این مساله هستند که سن شناسنامه‌ای ملاک تصمیم نیست، بلکه ملاک سن ظاهری و عقلی افراد است، افراد به ازدواج همسالان که از گذشته نیز وجود داشته و اتفاقا ازدواج موفقی هم است روی بیاورند. دختر حتی می‌تواند با فردی یک یا دو سال کوچک‌تر از خود نیز ازدواج کند به شرط آنکه شکسته نشده باشد و نشاط خود را حفظ کرده باشد و توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته در کشور نیز بر طرف می‌شود.»

از همین رو روز گذشته در حالی که نمایندگان در جلسه علنی مجلس، مشغول بررسی موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بودند، نمایندگان زن مجلس مقابل صندلی امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی حاضر شده و انتقاداتی را به صحبت‌های او مطرح کردند؛ انتقاداتی که به گفته یکی از نمایندگان زن مجلس با دفاع بانکی‌پور از صحبت‌هایش روبه‌رو شد.

آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است، به دنبال حضور نمایندگان زن در مقابل صندلی بانکی‌پور، تعدادی از نمایندگان مرد مجلس هم به این جمعیت پیوسته و در ابتدا درباره علت انتقاد نمایندگان پرس‌و‌جو کردند و پس از اطلاع از سخنان بانکی‌پور به او اعتراض کردند. همچنین برخی از آنها در سخنانی خواستار عذرخواهی این نماینده از مردم شدند.

در همین ارتباط سیدغنی نظری، نماینده خلخال در مجلس با اشاره به صحبت‌های اخیر بانکی‌پور، نماینده اصفهان درباره پیشنهادش برای «ازدواج بین‌المللی»؛ از بانکی‌پور خواست تا از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

به گزارش «ایسنا»، وی در تذکری گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس نیز در انتقاد به سخنان بانکی‌پور گفت: نماینده پیشنهاد‌دهنده باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند. به گزارش «ایلنا»‌ وی تصریح کرد ما چه کاره هستیم که برای ازدواج بانوان ایرانی تصمیم بگیریم. سعیدی تاکید کرد: اگر کسی سر سوزنی غیرت ایرانی داشته باشد چنین پیشنهادهایی مطرح نمی‌کند.

علیرضا منادی‌سفیدان، نماینده مردم تبریز در مجلس هم در گفت‌وگو با «ایلنا»، در واکنش به صحبت‌های اخیر امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ازدواج دختران بالای 30 سال ایرانی با مردان غیر ایرانی مسلمان، این اظهارات را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: بانکی‌پور باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند.

توضیح بانکی‌پور

 بانکی‌پور در واکنش به این انتقادها گفت: همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم که رسانه‌های معاند با تقطیع سخنان، به خصوص سخنان نمایندگان به تخریب مجلس می‌پردازند. از نمایندگان که خود قربانیان تقطیع‌ها هستند انتظار دارم که هر وقت در پیامک یا فضای مجازی اظهارنظر می‌کنند ابتدا صحبت را کامل بشنوند و بعد روی آن قضاوت کنند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه گفت: من به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه‌های غلط عذر‌خواهی می‌کنم ولی من معتقدم صورت مساله‌ها را نباید پاک کنیم.

اما سخنان نماینده اصفهان، نتوانست نمایندگان را قانع کند و خواستار عذرخواهی او شدند. در همین راستا فاطمه قاسم‌پور، نماینده تهران در مجلس پس از سخنان بانکی‌پور در تذکری شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: همه معتقدیم باید مسیر ازدواج جوانان تسهیل شود، اما نه با هر راهکاری و نه با هر بیانی، بنابراین اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند نظر کلّیت مجلس نیست.

 از سوی دیگر شیوا قاسمی‌پور، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با انتخاب، درباره سخنان بانکی‌پور گفت: «صحبت ایشان هیجانی و بدون منطق و عقلانیت بوده است. البته باید تاکید کنم که صحبت‌ها مربوط به شخص خودشان است و برآیند مجلس نیست. ما با ایشان صحبت کردیم ولی توضیحات‌شان قانع‌کننده نبود.»‌

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان