آغاز تولید پژو پارس ELX‌ در سال جدید، توجیه منطقی دارد؟

ایران خودرو خبر از آغاز تولید پژوپارس ELX  با موتور TU۵ را در سال جاری داده است که همان مدل ELX  سال های گذشته است؛ اما این بار آن را با موتور جدید تکرار می کند.

آغاز تولید پژو پارس ELX‌ در سال جدید، توجیه منطقی دارد؟

درحالی این خبر اعلام شده است که برخی کارشناسان به دنبال دستور وزیر صمت مبنی بر توقف تولید دو خودروی سمند و تیبا به علت کاستی های کیفیتی، پژو پارس را نیز جزء خودروهایی را برمی شمارند که باید در ردیف خودروهای اعلام شده قرار داشته باشد.

سال گذشته بود که گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که محصول پژو پارس را در سال 1401 با آپشن های جدید روانه بازار می کند. این شرکت در اسفندماه 1400 اعلام کرد که این محصول در 4 تیپ جدید روانه بازار خواهد شد. پارس سال در دو تیپ و پارس TU5 هم در دو تیپ سفارشی و سفارشی ELX به بازار خواهند آمد.

در فروردین ماه سال جاری، خبر از آغاز تولید پژو پارس ELX با موتور TU5 داده شد. نسخه اصلی پژو پارس ELX در ایران به موتور زانتیایی خود شهرت دارد که این خودرو با امکاناتی نظیر سیستم گویا، صندلی‌های تنظیم شونده برقی و رینگ‌های خرچنگی نسبت به سایر رقبا امتیازی دریافت کرده بود.

با این حال، پس از توقف چندساله در تولید این نوع خودرو، این شرکت تصمیم گرفته است که پژو پارس ELX را در نسخه جدیدی به تولید برساند که البته این بار نه با موتور زانتیا، بلکه با موتورTU5. همچنین تیپ دیگری از پژو پارس با نام پژو پارس LX نیز با موتور TU5 به تولید می‌رسد. در واقع دو تیپ از یک خودرو با مشخصات یکسان از نظر فنی در حال ساخت است.

پژو پارس ELX ایران خودرو، در نسل های جدید خود تغییراتی را ایجاد کرده که البته افت قابل توجهی را تجربه کرده است و پیشرانه نصب شده روی خودرو، رو به کاهش رفته است. بنابراین آنطور که پیداست ایران خودرو با ارائه محصول جدید، عملاً تغییر محسوسی کیفی ایجاد نکرده و تنها با عرضه محصولاتی که تنها در برخی امکانات و تجهیزات محدود، تمایز ناچیزی نسبت به مدل های گذشته دارند، صرفاً به افزایش تعداد مدل های جدید پرداخته است.

چندی پیش، وزیر صمت در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت خودروهای سفارشی ایران‌خودرو ( آپکو) در جمع خبرنگاران بیان کرد که خودروهایی نظیر پژو 405، سمند و تیبا که سال هاست که از تولید آنها می‌گذرد، به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود.

در این خصوص فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است: سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که قرار است تولید خودروهای سمند و تیبا به علت کیفیت پایین آنها متوقف شود، ولی این اتفاق هیچ‌گاه رخ نخواهد داد؛ چون اگر هدف اصلاح کیفیت باشد، خودروهای دیگری هم که دارای این ویژگی های فنی هستند نیز، نباید مجوزی برای ادامه تولید دریافت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: سمند، سورن، ساینا، پژو 405، تیبا و پژو پارس، ویژگی‌های فنی مشابهی دارند، اما در این میان، سازمان ملی استاندارد فقط به کیفیت سمند و تیبا ایراد گرفته، بنابراین مجوز ندادن برای ادامه تولید این خودروها، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت خودرو در بازار ندارد.

وی تأکید کرد: اوایل خرداد، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که دفتر تخصصی صنایع فلزی این سازمان،‌ اعتبار ایمنی سه خودروی سمند، تیبا یک (صندوق دار) و تیبا 2 (هاچ‌بک) را تمدید نکرده است.

در حال حاضر ایران خودرو قیمت پژو پارس LX را معادل 176,710,000 تومان اعلام کرده است. در همین حال نیز پژو پارس ELX سفارشی با موتور TU5‌ معادل 433,000,000 تومان قیمت دارد. منبع www.car.ir

اکنون باید دید با توجه به دستور سازمان ملی استاندارد مبتنی بر توقف تولید خودروهای سمند و تیبا و از سوی دیگر، نظر برخی کارشناسان که معتقدند که خودروهایی نظیر پژوپارس هم از لحاظ فنی ویژگی های فنی مشابهی با دو خودرو اعلام شده دارند، تولید انواع محصولاتی نظیر پژوپارس که تفاوتی قابل توجه را ارائه نمی دهند، چه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان