در بلندمدت بازار محکوم به رشد است

سینا عنایت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌اللهی /کارشناس بازار سرمایه در حالت کلی اقتصاد جهانی پس از دوران کرونا وارد شرایطی تورمی شد و جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین دست به‌دست هم داده و منجر به افزایشی شدن تورم در سطح اقتصاد جهانی شد

به‌جز معضلات و بحران‌های خارجی و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی، ما در داخل کشور نیز با برخی معضلات روبه‌رو هستیم که آنها هم هرکدام به نوعی بر بازارها و همچنین بازار سرمایه اثر می‌گذارند.  از چند هفته قبل رشد نرخ دلار با توجه به اخباری که از مذاکرات، قطعنامه شورای‌حکام علیه ایران و همچنین تحریم‌های جدید که علیه کشور وضع شد، شروع شد، اما با اقداماتی که بانک مرکزی داشت فعلا دلار در محدوده فعلی آرام گرفته است، بنابراین در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت نمی‌توان از بازار انتظار رشد خاصی را داشت و فعلا با بازار رنج مواجه هستیم، اما در ادامه می‌توان با درنظر گرفتن ریسک کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بازارهای جهانی گروه پالایشی پتروشیمی و فلزی را در وهله اول مدنظر قرار داد.

همچنین سهامداران می‌توانند مدیریت سرمایه و تخصیص منابع مالی را با در‌نظر گرفتن صندوق درآمد ثابت از استراتژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تشکیل پرتفو در میان‌مدت لحاظ کنند و با توجه به بازار و شرایط موجود سهام بنیادی با تقسیم سود را در نظر بگیرند.  این نکته را باید برای سهامداران روشن کرد که بازار سرمایه همیشه در بلندمدت پربازده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بازار بوده است. هرچند ممکن است رشد این بازار نسبت به بازارهای دیگر با تاخیر صورت گیرد اما رشد آن قطعی است. همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که بازار سرمایه در آینده رشد خواهد داشت، بنابراین سهامداران نباید در این روزها که بازار در حال اصلاح است نگران باشند و نسبت به رشد این بازار تردید کنند.  بازار سرمایه با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد محکوم به رشد است و نباید نگران جاماندن آن از دیگر بازارها بود.

در این میان باید این نکته را نیز متذکر شد که سهامداران باید قبل از خرید و فروش سهم همه شرایط آن را بررسی کنند و سپس اقدام به خرید کنند. این بررسی نیز مستلزم داشتن آگاهی و دانش کافی است، بنابراین آن دسته از سهامداران که آگاهی و تجربه کافی ندارند نباید بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محابا و با سیگنال‌هایی که از کانا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی می‌گیرند سهم خرید و فروش کنند.   بهترین روش حضور این دسته از افراد در بازار سرمایه، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم است تا از این طریق هم ریسک معاملات برای آنان پایین بیاید و هم بازار با هیجانات منفی و کاذب روبه‌رو نشود و بر مسیر درست حرکت کند.  نباید اجازه داد اتفاقی که دو سال‌پیش افتاد دوباره تکرار شود. در آن دوره چون همه سهم‌‌‌‌‌‌ها در حال رشد بودند مردمی که شناختی نسبت به بازار سرمایه نداشتند وارد بازار شده بودند و خودشان به‌صورت مستقیم سهام خرید و فروش می‌کردند. از آنجایی که همه سهم‌‌‌‌‌‌ها با هم در حال رشد بودند این دسته از مردم فکر می‌کردند‌ معامله در بازار سهام کار ساده‌‌‌‌‌‌ای است، اما زمانی که ریزش بازار شروع شد مشخص شد همه این تصورات غلط بوده است، بنابراین امروز نباید اشتباه گذشته را تکرار کرد و از گذشته عبرت گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان