رقابت پیکاپ‌ها در ایران

رونمایی از دو خودروی جدید

دنیای اقتصاد : یکشنبه گذشته از دو خودروی جدید بازار ایران رونمایی شد. ری را، کراس اوور ملی ایران خودرو و پیکاپ کینگ لینگ تاگا متعلق به خودروسازی پادرا دو محصولی است که در آینده نزدیک وارد بازار خودروی کشور خواهند شد. بازار محصولات کراس اوور و پیکاپ ایران سال‌هاست که در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد.

اما کراس اووری که یکشنبه شب با حضور وزیر صمت در شرکت ایران‌خودرو رونمایی شد،«ری‌را» نام دارد. این کلمه در زبان مازندرانی به معنی باران است و اصالت آن در اصل به شمال کشور برمی‌گردد، چرا که قرار است در کارخانه مازندران ایران‌خودرو مونتاژ شود. این کراس اوور جمع و جور ایران‌خودرو بر اساس پلتفرم IKP1 توسعه پیدا کرده است. درباره مشخصات فنی این خودرو باید گفت «ری را»  بر اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، در حال حاضر برای تارا استفاده شده و قرار است این کراس اوور دومین محصول ایران‌خودرو بر اساس این پلتفرم باشد. ابعاد و اندازه نخستین کراس اوور ملی ایران‌خودرو، در دسته کراس اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می‌گیرد و می‌تواند «ری‌را»  را در ابعاد و اندازه به پژو 2008، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و… نزدیک دانست. خبرنگار سایت تخصصی اسب بخار که چندی پیش در مراسم رونمایی از نسخه مفهومی K125 یا همان ری‌‌را در مرکز تحقیقات ایران خودرو حضور داشته عنوان می‌کند که در آن مراسم اعلام شد نسخه فول آپشن این خودرو به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای 10 نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ‌ها و… مجهز خواهد بود.

آن طور که گفته می‌شود، «ری‌را» با دو پیشرانه به بازار می‌آید. یکی از پیشرانه‌ها که برای نسخه پایه این کراس اوور ملی انتخاب شده است، از نوع TU5 پلاس بوده و 113 اسب بخار را با گشتاور 144 نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه 6/ 1 لیتری توان خود را به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT انتقال می‌دهد و به چرخ‌های جلو می‌رساند. به احتمال بسیار زیاد، ری‌را در نسخه دنده دستی هم به بازار معرفی می‌شود. نمونه فول آپشن ایران‌خودرو «ری را» به پیشرانه TC7 پلاس مجهز است که با حجم 1645 سی سی و فناوری توربو شارژ، 168 اسب بخار را با گشتاور 245 نیوتن متر تولید می‌کند. توان این پیشرانه هم از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی این خودروی جدید می‌رسد. طبق اعلام قبلی مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، کراس اوور ملی ری‌را قیمتی در حدود 600 میلیون تومان دارد. اما طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو قرار است در آینده «ری‌را»  با نسخه برقی هم به بازار معرفی شود و در گام‌های بعدی خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو روی آن نصب خواهد شد.«ری را»  پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌‌های جاده‌‌ای، اوایل 1402 وارد بازار خواهد شد.

طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو، «ری را»  قادر به پاس کردن همه استانداردهای 85‌گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد ایران بوده و آن‌‌طور که ادعا شده در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابر پیاده قابل مقایسه با محصولات خودروسازان مطرح دنیاست و با تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز جهان رقابت کند.

رقابت پیکاپ‌ها در ایران

اما دومین خودرویی که یکشنبه شب گذشته توسط بخش خصوصی خودروسازی رونمایی شد، پیکاپی بود که نسخه‌های بنزینی و دیزلی آن در معرض دید مدعوین در مراسم رونمایی قرار گرفت. پیکاپ کینگ لینگ «تاگا» قرار است در کارخانه گرمسار خودروسازی پادرا مونتاژ شود و احتمالا در تابستان سال جاری، تولید آن آغاز خواهد شد.  همچنین نسخه بنزینی اتوماتیک این پیکاپ چینی و مونتاژی، با جعبه دنده 8 سرعته AT امسال به بازار ایران معرفی می‌شود. اما درباره مشخصات فنی این خودرو می‌توان گفت نسخه دیزلی این پیکاپ به پیشرانه سه لیتری و چهار سیلندر توربو دیزل مجهز است که 138 اسب بخار را با گشتاور 320 نیوتن متر تولید می‌کند. نسخه بنزینی تاگا هم یک پیشرانه 8/ 1 لیتری توربو GDi با توان 227 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن  متر دارد. نسخه بنزینی تاگا به جعبه دنده 6 سرعته دستی و نسخه دیزلی به جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، قرار است پیکاپ ایسوزو کینگ لینگ تاگا H توسط شرکت پادرا دیزل به بازار ایران عرضه شود.

سایت تخصصی اسب بخار در بررسی پیشینه این خودرو آورده است که کینگ لینگ یکی از خودروسازان کار و تجاری در بازار چین شناخته می‌شود که از سال‌ها قبل به عنوان شریک تجاری ایسوزو ژاپن به بازارهای جدیدی راه پیدا کرد. یکی از فعالیت‌های مشترک ایسوزو و کینگ لینگ، تولید یک پیکاپ دو دیفرانسیل بر مبنای ایسوزو D-Max و شورولت کلرادو بوده که با نام تاگا H از سال 2017 به بازارهای هدف عرضه شده است. در برخی بازارها، این پیکاپ چینی با نام ایسوزو تاگا و در برخی بازارهای دیگر با نام ایسوزو کینگ لینگ تاگا شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های قابل توجه درباره تاگا، معرفی این پیکاپ توسط ایسوزو ژاپن برای عرضه در برخی بازارهای اروپایی بوده است. شرکت پادرا دیزل زمان عرضه و قیمت این پیکاپ را اعلام نکرده است. در صورت عرضه پیکاپ تاگا H با قیمت رقابتی، این خودرو در رقابت با خودروهایی همچون KMC T8 (جک T8)، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو دیزل و یواز پاتریوت قرار می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان