پورمحمدی: حضرت آقا پارسال در انتخابات فرمودند ظلم و جفا شد، جبران بشود؛ هیچکس نگفت مراد رهبری چه کسی بود؟ / شاید در انتخابات بعدی ظلم و جفای دیگری شود

جماران نوشت : دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت : قانون اساسی یک قرارداد اجتماعی است؛ چرا تحاشی داریم از این و چرا استبعاد می کنیم؟ ... بعضی ها می گویند چرا رهبری این کار را نمی کند؟ شأن رهبری نیست وارد این مقوله شود. امام هم خیلی نمی پردازند و اشاراتی دارند ولی کار آقای بهشتی و امثال آقای بهشتی است که این مقوله را بپردازند.

پورمحمدی: حضرت آقا پارسال در انتخابات فرمودند ظلم و جفا شد، جبران بشود؛ هیچکس نگفت مراد رهبری چه کسی بود؟ / شاید در انتخابات بعدی ظلم و جفای دیگری شود

گرامیداشت شهادت آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 8 تیر ماه) در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

مصطفی پورمحمدی در این مراسم با تأکید بر اینکه آیت الله بهشتی نماد راست قامتی بود، گفت: به نظر من این ترجمه عملی و نظری «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» است. این تجسم استقامت الهی، اخلاقی و عقلانی که در رفتار شهید بهشتی متجلی بود، جاودانه تاریخ می شود.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: من فکر می کنم آقای بهشتی از تأثیرگذارترین چهره های انقلاب است. ما افرادی داریم که مرگشان تأثیرگذار است و افرادی داریم که زندگی، دانش، مکتوبات، مدیریت و تعاملات انقلابی آنها تأثیرگذار است ولی ظاهرا کمتر کسی داریم که مثل شهید بهشتی در همه ابعاد مرگ و زندگی اینقدر تأثیرگذار، ماندگار و الهام بخش باشد.

پورمحمدی تأکید کرد: قوی ترین، دقیق ترین و عمیق ترین نظریه سیاسی تاریخ اسلام قانون اساسی جمهوری اسلامی است. ما هیچ متنی در تاریخ اسلام با این جامعیت نداریم که یک نگاه روشن از اسلام نسبت به جامعه و ابعاد مختلف زندگی انسان ها با یک مبانی روشن بگوید. در اصول یک و دو و سه قانون اساسی دقیقا به اینها پرداخته شده است. اینها چیز کمی نیست؛ اینها مبانی ما است که قانون اساسی طبق آن نوشته شده است.

پورمحمدی گفت: از آقای بهشتی نقل می شود که چرا گفته نظام اسلامی بر اساس قرارداد اجتماعی شکل می گیرد؟ بعد ایشان به نظام امت و امامت اشاره می کند و می گوید اصلا نظام اسلامی باید بر اساس انتخاب و رأی مردم شکل بگیرد. دیدم یکی از دوستان محقق و جوان ما نشسته طوری توجیه کند که این مطلب را طور دیگری در بیاورد. هنر همین است که شما انتخاب و رأی مردم را وجاهت، جایگاه و مشروعیت بدهید و از آن طرف بتوانید با محتوا، مفاهیم و ترکیب اسلامی سندی را در بیاورید.



پورمحمدی: حضرت آقا پارسال در انتخابات فرمودند ظلم و جفا شد، جبران بشود؛ هیچکس نگفت مراد رهبری چه کسی بود؟ / شاید در انتخابات بعدی ظلم و جفای دیگری شود

بیشتر بخوانید :


وی تأکید کرد: مگر همه کارهایی که الآن می کنیم را بر اساس فتوای رساله انجام می دهیم؟! ما بر اساس قانون اساسی کار می کنیم و این سند مبنای حکمرانی ما و مشروعیت است. قانون اساسی یک قرارداد اجتماعی است؛ چرا تحاشی داریم از این و چرا استبعاد می کنیم؟ اینها نکاتی است که به نظر من یلان میدان تفکر و تدبیر مثل آقای بهشتی می خواهد. بعضی ها می گویند چرا رهبری این کار را نمی کند؟ شأن رهبری نیست وارد این مقوله شود. امام هم خیلی نمی پردازند و اشاراتی دارند ولی کار آقای بهشتی و امثال آقای بهشتی است که این مقوله را بپردازند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: در قانون اساسی اصل اختیارات رهبری داریم. می گوید اولین وظیفه رهبری تعیین سیاست های کلی نظام با مشورت مجمع تشخیص مصلحت است. قانون اساسی سند بالادستی است و بعضی وقت ها در نوشتن قانون نمی شود مستقیم از قانون اساسی اقتباس کرد و این وسط یک رابط می خواهد و آن سیاست های کلی است و ما هنوز سیاست های کلی را کامل نکرده ایم. 1398 تازه سیاست های کلی انتخابات نوشته شده است. من زمانی که وزیر کشور بودم پیشنهاد دادم و هشت سال طول کشید که مجمع تشخیص بررسی کند.

وی گفت: این کشور جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی است و باید بر اساس انتخابات باید شکل بگیرد و مبنای قانون اساسی ما می گوید همه چیز بر پایه انتخابات است. انتخابات پیچیده ترین، منظم ترین، قاعده مند ترین و اصلی ترین ضابطه نظام اجتماعی است و هیچ چیز اهمیت انتخابات را ندارد. در تمام جوامع مدنی قانون انتخابات قانون اساسی است و قوانین ثابت دارند. ما آنقدر طول داده ایم و بعد ببینید چه قدر مسأله دوران انتخابات برای کشور ما درست شده است. هر دوره انتخابات مسأله و نگرانی داریم.

پورمحمدی افزود: در قانون اساسی بندی راجع به احزاب هست ولی هنوز سیاست کلی احزاب را ننوشته ایم. کارکرد احزاب چیست؟ کشور 200 حزب می خواهد؟! ما الآن 132 حزب پروانه تمدید شده داریم و پروانه بقیه تمدید نشده است؛ یعنی مجمع تشکیل نداده اند و کارهای دیگرشان را نکرده اند. این حزب ها کجا هستند و چه نقش و سهمی دارند؟ در انتخابات چه نقشی دارند؟ بر اساس قانون اساسی اینها مسائل اصلی است و باید سیاست های کلی آن تبیین شود.

وی اظهار داشت: رهبری پارسال در انتخابات ریاست جمهوری گفتند ظلم و جفا شد و جبران شود. اصلا هیچ کس نگفت مراد رهبری چه کسی بود و ما هنوز نفهمیده ایم مراد رهبری چه کسی بود. چه کسی باید پاسخ بدهد؟ چه کسی مقصر بود؟ اصلا ظلم چه بود؟ مخاطب ظلم چه کسی بود؟ شاید در انتخابات بعدی یک ظلم و جفای دیگر بشود؛ چرا اجازه بدهیم این اتفاقات بیفتد؟ سال بعد دوباره انتخابات داریم.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اینکه قانون اساسی میراث بزرگ ملی، انقلابی، دینی و ارزشی ما و شهید بهشتی در قله تدوین آن است و شاهکار و میراث بزرگ او است، بسیار ارزشمند است. قانون اساسی محصول تمام نخبگان ما در صدر انقلاب است. متأسفانه خیلی از ما قانون اساسی بلد نیستیم و کار نمی کنیم و فکر می کنیم یک چیز عادی است و حالا یک موقع شورای نگهبان به آن استناد کند؛ نمایندگان، مجریان، محققان و ما آخوندها با قانون اساسی کار نداریم.

وی افزود: این سند دینی، انقلابی، فقهی، فلسفی، کلامی و اخلاقی است. نه اینکه نقد ندارد، ولی اینها رعایت شده و یک مقوله ما انتخابات است. اگر بنا باشد ما میراثدار شهید بهشتی باشیم، باید سیاست های کلی انتخابات را انجام می دادیم.

21220

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان