بیانیه پایانی نشست کشورهای ساحلی خزر+جزئیات/ رئیسی و پوتین در آغوش یکدیگر+عکس

ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، عصر امروز (چهارشنبه) به میزبانی عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

بیانیه پایانی نشست کشورهای ساحلی خزر با حضور ابراهیم رئیسی و پوتین+جزئیات

بین الملل تابناک: ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، عصر امروز (چهارشنبه) به میزبانی عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی خزر و به عنوان کلیدی ترین مسیر دسترسی همسایگان ساحلی این دریا به آب های آزاد، در عالی ترین سطح در این نشست منطقه ای حضور دارد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشور برای شرکت در این نشست، وارد ترکمنستان شد.
آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود دوجانبه و دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

روز گذشته نیز نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست تاکید کرد: تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است.

سایت رسمی دولت ترکمنستان نیز با طراحی یک کلیپ ویدئویی کوتاه، از لوگوی ششمین دور جلاس سران کشورهای حاشیه خزر پرده برداری کرد.

بیانیه پایانی نشست کشورهای ساحلی خزر+جزئیات/ رئیسی و پوتین در آغوش یکدیگر
رسانه «ترکمنستان امروز» هم در گزارشی نوشت، ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر 20 سال پس از اولین اجلاس، گام مهمی در جهت تقویت گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای ساحلی و ملت‌های آن‌ها خواهد بود که به طور سنتی با پیوندهای دوستی، درک متقابل و مشارکت اعتمادی پیوند خورده است.

ششمین دور نشست سران کشورهای ساحلی خزر قرار بود، سال گذشته برگزار شود اما بنا به دلیل شیوع ویروس کرونا و وجود محدودیت ها، به امسال موکول شد.

پنجمین دور این سری نشست ها نیز در سال 2018 به میزبانی قزاقستان و در شهر ساحلی اوکتائو در حاشیه دریای خزر در قزاقستان برگزار شد و از مهم ترین دستاوردهای آن، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بود.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت 1381 در عشق آباد برگزار شد. دور دوم این اجلاس نیز در 24 مهر 1386 در تهران برگزار شد.

بیانیه پایانی نشست سران کشورهای ساحلی خزر 

در بیانیه پایانی صادره در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص موارد زیر توافقاتی حاصل شد که عبارتند از:

- تضمین امنیت و ثبات در منطقه،

- تضمین تعادل پایدار تسلیحات کشورهای این حوزه، توسعه نظامی در حد کفایت معقول، با در نظر گرفتن منافع همه کشورهای خزر، بدون آسیب رساندن به امنیت یکدیگر،

- رعایت اقدامات توافق شده در حوزه فعالیت های نظامی، قابل پیش بینی و شفاف،

- عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای دیگر در دریای خزر،

- عدم در اختیار گذاشتن قلمرو ساحلی یک کشور به کشور ثالث برای عملیات نظامی علیه یک کشور دیگر در این حوزه،

بیانیه مذکور که از سوی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان منتشر شد، اضافه می کند: هفتمین نشست سران خزر در زمان توافق شده در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

در ادامه این بیانیه از ترکمنستان به دلیل سطح بالای سازماندهی ششمین اجلاس سران خزر و میهمان نوازی صورت گرفته، تشکر شده است.

بیانیه پایانی نشست مذکور اضافه می کند: ماهیت منظم نشست های خزر، تعیین اولویت های همکاری در دریای خزر، توسعه منطقه و تدوین رویکردهای مشترک برای اجرای اهداف تعیین‌ شده را ممکن می‌سازد. همچنین تمایل به ادامه برگزاری نشست های سران کشورهای ساحلی دریای خزر مورد تأکید قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان: تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است

تارنمای اورینت با اعلام این مطلب نوشت: وزیر امور خارجه ایران در نشست وزیران در عشق آباد همچنین بر اهمیت توافق بر سر خطوط مبدا تاکید کرد.

با گذشت چهار سال از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، گام های مهمی برای حرکت به جلو برداشته شده؛ اما مسائلی همچون تعیین حدود مناطق آبی، بستر دریا و زیر بستر دریای خزر همچنان حل نشده باقی مانده است.

کارگروهی از مقامات عالی رتبه برای تهیه پیش نویس توافق خطوط مبدا مستقیم ایجاد شد و تاکنون چهار نشست برای نهایی کردن این سند برگزار کرده است.

به طور کلی، امیر عبداللهیان بر گسترش همکاری های پنج جانبه در دریای خزر و در چارچوب اجرای کنوانسیون خزر اشاره کرد که هدف از آن، توجه به منافع همه کشورهای حاشیه خزر است و این کشورها صرفا باید از این همکاری بهره مند بگیرند.

وزیر امور خارجه ایران گفت، تجارت و حمل و نقل که مورد توجه ویژه در نشست وزیران قرار گرفت عامل محرکه رشد، رونق و پیشرفت کشورهای خزر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان