فرزند شهید بهشتی : تغییر در افکار افراد در نهضت ها ، اصلا چیز عجیبی نیست و نباید موجب اتهام شود

جماران نوشت : گرامیداشت شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش پیش از ظهر امروز(چهارشنبه ۸ تیر ماه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرزند شهید بهشتی : تغییر در افکار افراد در نهضت ها ،  اصلا چیز عجیبی نیست و نباید موجب اتهام شود

علیرضا بهشتی نیز در این مراسم گفت: شاید مهمترین پرسش این باشد که ما چه نیازی داریم به اینکه با اندیشه و عمل رهبران و بنیانگذاران این انقلاب و نظام آشنا شویم؟! به هر حال آنها کار خودشان را کرده اند و رفته اند. کسانی که با نظریه ها و مطالعات انقلاب ها آشنا هستند چنین سؤالی را مطرح نمی کنند. برای آنها روشن است که پیدایش هر انقلاب درست است که حاصل کار همه مردم است اما به هر حال رهبران و فعالان و کنشگرانی در هر نهضت نقشی پررنگ تر دارند. لذا برای شناخت هر انقلابی سراغ تفکر و سیره عملی آنها می رویم.

فرزند شهید بهشتی اظهار داشت: من اصلا در مورد داوری هایی که نسل سوم و چهارم نسبت به انقلاب صحبت نمی کنم؛ عرض من این است که آن داوری ها باید بر اساس ماوقع باشد. برای همین است که رشته هایی مثل تاریخ انقلاب اهمیت پیدا می کند. من بار دیگر از متولیان امر و یادگار امام درخواست می کنم که امکان دسترسی به اسناد فراوانی که وجود دارد را هرچه زودتر فراهم کنند تا سندها در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد؛ به خصوص پژوهشگرانی که در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی و یا جاهای دیگر فعالیت می کنند. انبوهی از اطلاعات و اسناد وجود دارند که ظاهرا در انتظار سر و سامان یافتن هستند. متوجه مضیقه هایی که به لحاظ بودجه در اینجا وجود دارد هستم ولی این یکی از واجباتی است که هر روزی تعلل ورزیده شود آسیبش را همه ما خواهیم دید.

مراسم گرامیداشت شهید بهشتی و یارانش در پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی

بیشتر بخوانید :

وی یادآور شد: تفسیری که از شهید بهشتی باقی مانده را می شود در زمره تفسیرهای اجتماعی بر شمرد. از دو بخش تشکیل شده که بخش اول مربوط می شود به تفسیر آیاتی که در طول اقامت شهید بهشتی در هامبورگ ایراد شده که متأسفانه بخش های بزرگی از آن اسناد در اختیار ما نیست. جلدهای اول تا چهارم مربوط می شود به وقتی که ایران به ایران برگشت. به دعوت دوستانشان جلسه تفسیری شنبه شب ها تشکیل می شد؛ از سال 1349 تا 1354. تا پایان سوره آل عمران ادامه پیدا کرد و به علت حساسیت ساواک جلوی این جلسات گرفته شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: برای شهید بهشتی مهم این است که قرآن مجموعه راهنمایی هایی است که برای یک نهضت فرستاده شده راهنمای جنبشی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) و یارانشان آغاز کردند و در هر مرحله باید به پیامبر و پیروان راه نشان داده شود. مهم این است که امروزه وقتی می خواهیم با این متن برخورد کنیم، بفهمیم و سعی کنیم فهم معاصران وحی را درک کنیم. این کار سخت است و برای این کار باید تاریخ دانست و شرایط تاریخی که قرآن در آن نازل شد.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد گفته می شود که پیشگامان این انقلاب مطلبی از خودشان نداشته اند و در حوزه اقتصاد اگر چیزی گفته اند همان چیزهایی است که چپ ها مطرح کرده اند و رنگ و لعاب اسلامی هم به آن داده اند و به عنوان اقتصاد اسلامی به ما قبولانده اند. طبیعی است که وقتی اسلام اجتماعی می خواهد شکل بگیرد و به عنوان گفتمان پیش رو و پیشتاز مطرح شود به گفتمان های معاصر خودش توجه دارد. طبیعی است که آنها به بحث بانکداری و بیمه بپردازند؛ چون قرار است که دین پاسخگوی شرایط زمان باشد.

وی گفت: گاه در مورد تحولاتی که در اندیشه رهبران انقلاب پیش می آید همین جفاها را می بینید و متأسفانه بخشی از مخاطبان رسانه ها آن را می پذیرند. بحث ناسخ و منسوخ برای ما روشن است. گاه شرایط تغییر می کند و باید قانون عوض شود. عوض کردن دیدگاه کمال است و نقص نیست. نسبت به امام این جفا بارها شده که در پاریس یا اول انقلاب بحثی کردند و بعدها نظرشان عوض شد. امام هر چه جلوتر می آید تحولاتی در ایران رخ می دهد که باید در مورد آنها نظر بدهد. تغییر در افراد و افکار در نهضت ها اصلا چیز عجیب و قریبی نیست و نباید موجب اتهام شود.

21220

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان