سازمان جهانی بهداشت: احتمال اوج‌گیری دوباره کووید در تابستان داغ اروپا

ویروس تنها به این دلیل از بین نمی‌رود که کشورها نظارت و کنترل بر انتشار آن را متوقف کنند. این ویروس همچنان افراد را آلوده می‌کند، همچنان به جهش و تغییر ادامه می دهد و هنوز هم قربانی می‌گیرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (پنجشنبه) از احتمال شیوع گسترده بیماری کووید19 در اروپا طی تابستان امسال (2022) خبر داد و خواستار نظارت دقیق نهادهای بهداشتی کشورها بر وضعیت همه‌گیری ویروس پس از سه برابر شدن موارد روزانه ابتلا در یک ماه گذشته شد.

به گزارش ایسنا، "هانس کلوگه"، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص تصریح کرد: از آنجایی که کشورها در سراسر اروپا محدودیت‌های بهداشتی را کنار گذاشته‌اند، ویروس ممکن است تابستان امسال در سطوح بالایی منتشر شود.

این مسئول سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای مکتوب که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفت، یادآور شد: ویروس تنها به این دلیل از بین نمی‌رود که کشورها نظارت و کنترل بر انتشار آن را متوقف کنند. این ویروس همچنان افراد را آلوده می‌کند، همچنان به جهش و تغییر ادامه می دهد و هنوز هم قربانی می‌گیرد.

براساس داده‌های عمومی منتشر شده و با توجه به شیوع تازه‌ترین سویه فرعی ویروس جهش یافته امیکرون موسوم به BA.5، تعداد موارد ابتلای روزانه به بیماری کووید19 در 53 کشور تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی در اروپا طی این هفته به حدود 500 هزار نفر رسید، در حالی که این رقم در پایان ماه مه حدود 150 هزار مورد در روز بود.

در عین حال میزان مرگ و میر روزانه ناشی از ابتلا به بیماری کووید19 که در بخش عمده‌ای از فصل زمستان به حدود 4 تا 5 هزار نفر رسیده بود در حال حاضر به سطح پایین روزانه 500 نفر، ‌معادل رقم ثبت شده در تابستان سال 2020 کاهش یافته است.

در حالیکه گرمای شدید در بیشتر نقاط اروپا به شکسته شدن رکوردهای دما در ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) منجر شده، هم اکنون تقریبا همه کشورهای اروپایی در حال ثبت افزایش موارد ابتلا هستند و پرتغال، لوکزامبورگ، فرانسه، یونان، قبرس، آلمان و اتریش در حال حاضر با بالاترین میزان ابتلا نسبت به دیگر کشورها پیشرو محسوب می‌شوند.

مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در ادامه بیانیه خود آورده است: ما امیدواریم که برنامه‌های گسترده واکسیناسیون که اکثر کشورهای عضو آن را اجرا می‌کنند و همچنین عفونت‌های گذشته که خود، عامل ایمنی در برابر ویروس است از عوارض جدی و سخت ابتلا به بیماری کووید19 که قبلاً در دوره اوج همه‌گیری شاهد آن بودیم، جلوگیری کند.

وی سپس افزود: با این وجود همه توصیه‌های گذشته ما به کشورها پابرجا و به قوت خود باقی است.

بنابر گزارش فرانس 24، سازمان جهانی بهداشت از اروپایی‌ها می‌خواهد در صورت داشتن علائم تنفسی به قرنطینه خود ادامه دهند، واکسیناسیون‌ را به روز کنند و در مکان‌های شلوغ همچنان ماسک به صورت بزنند.

مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنین از کشورهای عضو خواست تا سطح واکسیناسیون خود را بیشتر افزایش دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان