روز‌های تاریکی که روسیه برای آلمان و فرانسه رقم زد؛ قیمت هر مگاوات ساعت برق در فرانسه از هزار یورو فراتر رفت

تابستان امسال برای بسیاری از کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه و آلمان سال سختی به لحاظ تأمین انرژی پایدار خواهد بود؛ سالی که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین محدودیت‌های فراوانی را در حوزه انرژی به این کشور‌ها تحمیل کرده است.

ضصییصض
تابستان امسال برای بسیاری از کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه و آلمان سال سختی به لحاظ تأمین انرژی پایدار خواهد بود؛ سالی که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین محدودیت‌های فراوانی را در حوزه انرژی به این کشور‌ها تحمیل کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، رضا رحیمی- به تازگی بلومبرگ ضمن اشاره به کاهش صادرات گاز روسیه به کشور‌های اروپایی به این موضوع پرداخت و نوشت: فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انرژی اتمی در اروپا که معمولاً در طول زمستان برق ارزان قیمت صادر می‌کند، امسال پس از کاهش تولید، برای سومین بار در طول سال‌های اخیر مجبور به واردات برق خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: البته این مشکل تنها محدود به فرانسه نخواهد بود و دیگر کشور‌های همسایه مثل آلمان نیز امسال و علیرغم سیاست گذاری خود بر قطع اتکای خود به گاز مسکو مجبور خواهند بود برای روشن نگاه داشتن چراغ خانه‌ها گاز بیشتری مصرف کنند.

نیکلاس لکلرک، یکی از کارشناسان انرژی در پاریس در همین باره به بلومبرگ گفت: ما در فرانسه یک مشکل بزرگ داریم که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان آن هم در زمان نامناسبی رخ می‌دهد و کل تعادل انرژی در اروپا را تهدید می‌کند.

وی در ادامه گفت: پس از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، کشور‌های سراسر منطقه برای تأمین منابع گاز جایگزین با چالش مواجه شده اند و این تهدید بزرگی برای کشور‌هایی مانند آلمان و فرانسه است. به طور مثال آلمان در سال گذشته 40 درصد از تولید انرژی خود را به روسیه متکی بودند و به سمت تعطیل کردن صنعت هسته‌ای خود حرکت کرده بودند، اما حالا دچار مشکل شده است.

لکلرک افزود: فرانسه از همه کشور‌های مجاور می‌خواهد که راه‌هایی برای تولید برق داشته باشند. برای ما مهم است که آلمان خیلی با روسیه در تضاد نباشد. اگر آن‌ها به گاز روسیه دسترسی نداشته باشند، نمی‌توانند برق مورد نیاز ما را تولید کنند.

به دلیل همین محدودیت‌های انرژی است که مقامات آلمانی هفته پیش اعلام کردند در صورت کمبود گاز ناگزیر خواهند بود که نیروگاه‌های زغال سنگ و نفت خود را دوباره وارد مدار کنند، ولی واقعیت این است که حتی در این زمینه نیز کشور‌های اروپایی و به ویژه آلمان‌ها به روسیه وابسته هستند.

بر اساس مطلب بلومبرگ و به دنبال افزایش نگرانی‌ها پیرامون تأمین گاز و تولید برق کافی، قیمت برق در اوج بار مصرف در کشور فرانسه برای سه ماهه اول سال 2023 میلادی به بالای هزار یورو در مگاوات رسیده است.

همچنین به گفته «جان پائول» - کارشناس انرژی در کشور فرانسه، مسئولان این کشور ناچار خواهند بود برای حفظ پایداری شبکه برق، میزان برق مصرفی صنایع را محدود کنند.

در این گزارش افزوده شده است که حدود نیمی از 56 EDF فرانسه در حال حاضر متوقف شده اند و کارشناسان برآورد می‌کنند که حجم تولید برق امسال به کمترین میزان در 30 سال گذشته خواهد رسید. این در حالی است که بسیاری از نیروگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری منظم یا سوخت‌گیری غیرفعال هستند و نیز ده‌ها نیروگاه برای بررسی‌های فنی و تعمیر از اواخر سال 2021 تاکنون از مدار خارج شده اند.

کارشناسان هزینه مالی لازم برای به مدار بازگرداندن این نیروگاه‌ها و حل این مشکلات را در حدود 18.5 میلیارد یورو (19.8 میلیارد دلار) در سال جاری تخمین زده است و علی رغم هزینه‌های سنگین، امانوئل ماکرون- رئیس جمهور فرانسه متعهد شده است که از مجموعه‌ای از طرح‌های نوسازی نیروگاه‌ها در قالب طرح کلان استقلال انرژی در این کشور حمایت کند، اما واقعیت این است که پروژه استقلال انرژی فرانسه دست کم تا سال 2035 دستاورد محسوسی نخواهد داشت.

بر اساس این موارد پیش بینی می‌شود که بسیاری از کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه و آلمان در تابستان امسال با مشکلات بسیار جدی در حوزه تأمین برق پایدار رو به رو شوند و تحت تأثیر محدودیت‌های اعمالی از سوی روسیه و نیز عقب ماندگی‌هایی که در صنعت برق دارند، ناگزیر شوند تعرفه‌های برق را به شدت افزایش دهند و نیز برق صنایع را کاهش دهند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان